نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Roots of Yggdrasil

رگناروک، شهر‌سازی، روگ‌لایت و در نهایت شاهکار!

تا مدت ها بود که تمامی بازی های سبک استراتژیک دچار بحران خلاقیت در ایجاد گیم پلی متفاوت بودند و دائما بازی هایی با فرمول های مشابه به هم مشاهده می‌شد که روانه بازار می‌گشتند. صنعت گیم قبل از اینکه یک عرضه کننده و سازنده هنر باشد، یک جریان هوشمند از مشاغل و تولید درآمد است و به همین خاطر کمتر استودیویی پیدا می‌شود که علاقه ای به سرمایه گذاری و حتی نوآوری برای ژانر استراتژیک داشته باشد که مدت هاست از قافله گردون بازی ها عقب افتاده. به همین خاطر ما همیشه شاهد یکسری بازی هستیم که فقط با تقلید از گذشتگان و اعمال حداقل تغییری، بازی خود را عرضه می کنند. اما بازی که در این مقاله می‌خواهیم بهتان معرفی کنیم استثنایی زیبا از تمامی بازی های اخیر بوده است. بازی که سر تا سر آن به خوبی و درستی پیاده شده و حتی فرا تر از انتظارات جلو رفته تا به شما و من مخاطب، یک گیم پلی جدید و بی نظیر در ژانر استراتژیک را ارائه بدهد.

چرا این بازی یک بازی استثنایی است؟ کافیست فقط یک ساعت به بازی مشغول شوید و در نهایت متوجه می‌شوید که چه گوهر نابی در دستان شما قرار دارد. گیم پلی بازی یک سبک ترکیبی از روگ لایت و شهر سازی ست که با استفاده از سیستم دک بیلدینگ توانسته چیزی را خلق کند که کم نظیر است. شما می بایست با کمک همراهان تان از درخت افسانه ای Yggdrasil بالا بروید و خود را از تاریکی اهریمن گونه رگناروک نجات دهید. اما نکته اینجاست که کشتی شما در طی این فرار نیاز به سوخت دارد و شما می بایست  در مناسب ترین جا اطراق کنید و از شیره درختان ازگارد سوخت تولید کنید. اما این پروسه آسان نیست،  و شما می بایست در این اطراق گاه های موقت شرایط مناسب برای استخراج شیره را بدست آورید و این تنها از توسعه شهر های شما ممکن است. اما این تنها چالش شما نیست و باید در طی زمان محدود و زمین های کوچک دست به توسعه شهرهای نو ساز خود بزنید.

عملا شما با یک ماکرو منجمنت ساده اما در گیر کننده سر و کار دارید که با فشار های محیطی مانند زمان محدود و کم بودن زمین های در دسترس، برای شما چالش های مختلفی را  فراهم می‌آورد تا به هدف خود در بهینه ترین حالت ممکن برسید. در هر نوبت کارت هایی برای شما ظاهر می شود که می‌تواند برای تان منابع موقتی یا دائمی با ساختن سازه ها به شما ارائه دهد. این کارت ها حتی در مواقعی نیازمند دیگر منابع شما خواهند بود تا ساخته بشوند. ممکن است شما حتی تمامی منابع و شرایط را داشته باشید اما نتوانید مکان مناسب را برای ساختن و استفاده از کارت خود ایجاد کنید. چالش های گوناگونی در مقابل شما در طی مسیر قرار خواهد گرفت که چیره شدن بر آنها اصلا آسان نخواهد بود.

شکست هر لحظه ممکن است گریبانگیر شما در بازی بشود، اما هیچ ترسی نداشته باشید زیرا بازی می تواند از ابتدا دوباره اجرا شود، و بعد از هر بار مرگ شما به یک پناهگاه و پایگاه اصلی برده می شوید. پایگاه اصلی شما در نگاه اول چیز خاصی ندارد و ممکن است حتی بی اهمیت به نظر برسد اما با هر مرتبه تمام کردن یا مردن بازی قابلیت های مختلفی باز می شود که هر کدام در روند بازی بشدت موثر است. همین ذره ذره پیش رفتن در بازی و پیدا کردن قابلیت های جدید باعث می‌شود تا علاقه خود را به بازی بعد از ساعت ها گیم پلی از دست ندهید. 

با اینحال آیا سازندگان توانسته اند تمامی این قابلیت ها را در کنار یکدیگر قرار دهند یا صرفا یک مجموعه و مخلوطی از هر چیز را که توانسته اند در کنار یکدیگر گذاشته اند؟ به هر حال قرار دادن تمامی این المان ها بدون آنکه به گیم پلی ضربه بزند و موثر باشند کار بسیار دشواری ست. اما نگران نباشید چون تمامی مزایای این بازی به بهترین نحو درون بازی قرارداده شده است.

ریتم چالشی بازی طوری برای مخاطب اجرا می‌شود که نه آنقدر زننده باشد و نه آنچنان سریع که آزار دهنده بشود. درنهایت شما تجربه ای خواهید داشت که در ابتدا آرام است اما با گذر زمان خود را با ضربان هیجان بالا تطبیق می‌دهد. البته ممکن است کمی طول بکشد تا متوجه این روند بخصوص بازی بشوید و به اشتباه دچار حس تکرار مکررات در طی گیم پلی باشید. شاید نتوان آن را ایراد واضح و فاحشی در نظر گرفت ولی برای یک گیم روگ لایت بهتر می‌بود تا تنوع مسیر و چالش های نسبتا بیشتر از وضعیت موجود شان در بازی می شد. ولی در کل کاملا قابل قبول بوده و اعجاب انگیز است.

موسیقی تم بازی بشدت گوش نواز و در این حال هیجان بخش است. به قطع می توان گفت که بخشی از بار هیجان بازی به دوش همین موسیقی است. وفاداری موسیقی و محیطی بازی هم به منابع و عناصر نورث قابل پذیرش است هرچند ممکن است تا حدودی دستخوش تغییراتی چون تاثیر پذیری از اقلیت های نژادی باشد اما به نوعی نیست که بتوان آن را بد قلم داد کرد.

جمع‌بندی

این بازی به قطع یقین برای شما تجربه فوقالعاده ای خواهد بود که هر چه بیشتر آن را بازی کنید، بیشتر عاشقش می شوید. سازندگان توانسته اند مجموعه فوقالعاده ای از ترکیب های اساسی گیم پلی را در کنار هم قرار بدهند.

نقاط ضعف و قوت

موسیقی فوقالعاده
گیم پلی پر بار
نوآوری در طراحی گیم پلی

ندارد

نمرات

گیم پلی - 10
گرافیک - 10
کمپین - 10
موسیقی - 10

10

نمره کل

این بازی به قطع یقین برای شما تجربه فوقالعاده ای خواهد بود که هر چه بیشتر آن را بازی کنید، بیشتر عاشقش می شوید. سازندگان توانسته اند مجموعه فوقالعاده ای از ترکیب های اساسی گیم پلی را در کنار هم قرار بدهند.

3.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها