نقد و بررسی

نقد و بررسی WARCANA

بازی که از دور قشنگ است!

این روزها در صنعت بازی‌های استراتژیک، عناوین خلاقانه زیادی منتشر می‌شوند که برخی به شدت نوآورانه هستند و برخی دیگر، علیرغم تلاش‌هایشان در نوآوری، چندان موفق نشده‌اند. بازی WARCANA یکی از همان عناوین به حساب می‌آید، بازی که با ترکیب دو سبک RTS و کارتی، سعی کرده است یک تجربه جدید و جالب به مخابط ارائه بدهد. با این حال، این بازی می‌تواند خیلی زود با نشان دادن ضعف‌هایش به بازیکن، تمام آن نوآوری را به باد هوا بدهد. در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی WARCANA بپردازیم.

از قلعه خود در برابر هجوم هزاران موجود نامشخص دفاع کنید!

بازی WARCANA همان‌طور که گفته شد، یک عنوان RTS به حساب می‌آید که از اِلمان‌‌های عناوین کارتی و دفاع از قلعه در بازی خود استفاده کرده است. با نگاهی به تصاویر بازی، به سرعت جذب گرافیک و مقیاس بزرگ آن می‌شویم،  اما واقعیت این است که این بازی بر خلاف تصاویرش، تجربه همان‌قدری با کیفیتی را ارائه نمی‌دهد. پیش از صحتبی در خصوص آن، اجازه دهید توضیح کلی در خصوص داستان بازی و بخش‌های آغازین آن بدهم.

بازی می‌شود گفت که هیچ داستان خاصی ندارد و شما عملا با یک عنوان فانتزی خیر و شر مانند دیگر طرف هستید. منو بازی هم طراحی خوبی دارد. به محض شروع اولین مرحله، بازی شروع به آموزش دادن به شما می‌کند. آموزش اولیه یک راهنمای فشرده و مختصر در خصوص بازی و ویژگی‌های آن است. باید بگویم که جالب‌ترین بخش بازی، همان بخش آموزشی است، چون هنوز نمی‌دانید با چه چیزی طرف هستید. پس از گذراندن آن و رفتن به مراحل بعد، خیلی زود متوجه می‌شوید که بازی در عین شلوغ بودن، چقدر خالی و حوصله‌سربر است.

بازی‌ای که فقط دورش قشنگ است…

گرافیک پیکسلی بازی جذاب است، این را شخصا اعتراف می‌کنم، اما فقط از دور! شما وقتی زووم کنید، جز شکلک‌ها و موجودیت‌های محو، هیچ چیز دیگری نمی‌بینید. در خصوص نیروها و ساختمان‌های دفاعی عملا هیچ چیز خاصی وجود ندارد. نیروها و ساختمان‌ها مسلما باید بخش اساسی طراحی چنین بازی‌هایی باشد، به هر حال باید چیزی باشد که من بازیکن با آن ارتباط بگیرم! شما عملا نه می‌توانید نیروها را از هم تشخیص دهید، نه ساختمان‌ها، زیرا اغلب همه آن‌ها از دور شبیه به هم هستند. روی نیروهای خودتان هم زووم کنید، جز نقطه‌های محو کوچیک و بزرگ چیز دیگری نمی‌بینید.

گیم‌پلی بازی هم حرف خاصی برای گفتن ندارد. بازی به نوعی اقتصاد درونی دارد که باید بر اساس آن کارت‌ها را انتخاب کنید و ساختمان‌های دفاعی را کار بگذارید. این هم تقریبا خیلی زود حوصله‌سربر می‌شویم. تقریبا می‌شود گفت که از اینکه هر ساختمان چه کاری انجام می‌دهد، سر در نخواهید آورد، خود بازی هم کمکی در فهم این موضوع به شما نمی‌کند. دشمن شما با نیروها به مقر شما حمله می‌کند و شما هم باید با نیروهای خود به مقر او حمله کنید. چیزی به اسم هدایت نیروها در این بازی وجود ندارد و نیروهای هر دو طرف خودشان عین زامبی‌ها جلو می‌روند. حملات هم برای هر دو طرف به صورت همزمان انجام می‌شود که در آخر نمی‌دانید حمله دشمن به مقر خودتان را ببینید یا حمله نیروهایتان به مقر دشمن!

بررسی اجمالی دیگر بخش‌های بازی

دیگر بخش‌های بازی هم مثل گیم‌پلی‌اش، حرف خاصی برای گفتن ندارد. موسیقی‌متن خاصی به گوشتان نمی‌خورد. بخش آنلاین بازی هم به سبب تعداد پلیرهای بسیار کمی که دارد، قابل بازی نیست. در کنار این موضوعات، بازی‌ از باگ‌ها و کرش‌های متعددی هم رنج می‌برد که می‌تواند گیم‌پلی بازی را برایتان آزاردهنده کند. به هر حال این یک بازی کامل عرضه شده است، پس انتظار می‌رود که سازنده در هنگام عرضه، باگ‌ها و مشکلات فنی اساسی را حل کرده باشد.

جمع‌بندی

بازی WARCANA یک عنوان RTS با ترکیبی از دو سبک کارتی و دفاع از قلعه است که سعی کرده است با ارائه یک گرافیک پیکسلی جذاب و نبردهایی در مقیاس بزرگ، مخاطبان زیادی را جذب کند، اما به سبب ضعف در گیم‌پلی و دیگر مشکلات، چندان موفق نبوده است. محو بودن همه چیز، عدم ارتباط‌ گرفتن با جهان بازی، عدم درک ساختمان‌ها و حوصله‌سربر بودن بازی پس از یک ساعت تجربه، همه گواهی بر وجود پتانسیلی در WARCANA است که در نهایت به خوبی اجرا نشده است.

نقاط ضعف و قوت

گرافیک پیکسلی جالب
گیم‌پلی نوآورانه

محو بودن موجودیت‌ها در هنگام زووم کردن
نبود داستان و عدم ارتباط‌گیری با فکشن‌های بازی
پیچیده بودن اقتصاد بازی و حتی بی‌خود بودن آن
عدم درک برخی کارت‌های بازی و نبود راهنما
حملات نیروها مسخره و حوصله‌سربر است
بازی خیلی زود تکراری می‌شود
وجود برخی باگ‌ها و مشکلات جدی
مردن بخش آنلاین بازی در همان هفته اول انتشار

نمرات

گیم پلی - 2
گرافیک - 3
داستان - 1
موسیقی - 1

1.8

نمره کل

بازی WARCANA یک عنوان RTS با ترکیبی از دو سبک کارتی و دفاع از قلعه است که سعی کرده است با ارائه یک گرافیک پیکسلی جذاب و نبردهایی در مقیاس بزرگ، مخاطبان زیادی را جذب کند، اما به سبب ضعف در گیم‌پلی و دیگر مشکلات، چندان موفق نبوده است. محو بودن همه چیز، عدم ارتباط‌ گرفتن با جهان بازی، عدم درک ساختمان‌ها و حوصله‌سربر بودن بازی پس از یک ساعت تجربه، همه گواهی بر وجود پتانسیلی در WARCANA است که در نهایت به خوبی اجرا نشده است.

3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها