نقد و بررسی

نقد و بررسی Mount & Blade II: Bannerlord

شروعی ناموفق، آینده ای روشن

سبک بازی: Action role-playing game, Strategy game
تاریخ انتشار بازی: 25Feb, 2020
سازنده: TaleWorlds Entertainment
ناشر: TaleWorlds Entertainment
دانلود بازی: دانلود بازی Mount & Blade II: Bannerlord


بازی Mount & Blade II: Bannerlord، به عنوان یک بازی Early Access خوب است، اما به عنوان یک بازی که 8 سال از معرفی آن می گذرد نمره قبولی را نمی گیرد. این بازی در روزهای اولیه خود است و قطعا بزودی پچ های بسیاری برای آن منتشر و شاهد تغییرات و رفع باگ های وسیعی خواهیم بود. در حال حاضر بازی از مشکلات مخلتفی رنج می برد، از جمله این مشکلات می توانیم به باگ های مختلف، بالانس نبودن بازی، مشکلات در گیم پلی، رابط کاربری و دیالوگ ها اشاره کنیم. هرچند بازی همانطور که گفته شد به مرور زمان کامل تر و مشکلات آن کمتر خواهد شد.

شخصت سازی و سیستم امتیاز

هنگام شروع بازی، بازیکنان باید شخصیت خود را بسازند. این شخصی سازی عمیق و گسترده است و بازیکنان می توانند تنظیمات بسیاری را تغییر دهند. این تنظیمات از انتخاب فکشن شروع و تا خانواده شخصیت و مدل موی او ادامه پیدا می کند.

در نهایت بازیکن می تواند داستان زندگی شخصیت را مشخص کند. خط این داستان بر روی ویژگی های این شخصیت تاثیر گذار است. امتیازات این قسمت و انتخابات آن، به صورت مستقیم بر روی مهارت های شخصیت تاثیرگذار نیست، اما باعث می شود در ادامه پیشرفت ها در این قسمت های انتخاب شده سریعتر انجام شود. تمام پیشرفت های بازی از طریق انجام دادن کارهای مختلف بدست می آید؛ به عنوان مثال نبرد با شمشیر مهارت شمشیر را افزایش می دهد و تجارت با شهر های مختلف مهارت تجارت را افزایش می دهد.

نقشه بازی

شما بیشتر وقت خود را صرف جا به جایی در نقشه بازی می کنید، در این بین همراه با یاران خود در نقاط مختلف حضور پیدا می کنید و با انجام دادن کارهای مختلف، مهارت آنها را افزایش می دهید. هرچه تعداد اسب های موجود در اینونتوری شما بیشتر باشد، این امکان را پیدا می کنید تا وسایل بیشتری حمل کنید و با سرعت بیشتری حرکت کنید. این موضوع باعث می شود تا دیگر نیاز نباشد مدت زیادی راهزنان را تعقیب کنید و به سرعت به آنها برسید. همچنین هرچه بیشتر بتوانید وسیله حمل کنید، این امکان را پیدا می کنید تا سریعتر از راه خرید و فروش تجارت به سود و درآمد هنگفت برسید.

بعدا در بازی می توانید با درآمد بدست آمده کاروان بخرید، کاروان هایی که می توانند در طولانی مدت پول بسیاری به شما برسانند. هرچند یک راه درآمدزایی ساده تر و مفید تر در اوایل بازی، فروش وسایل اضافه در اینونتوری به شهرها و کاروان های مختلف است. بازی در این قسمت اطلاعاتی را به شما می دهد که می توانید متوجه شوید چه وسایل و موادی در شهر ها ارزون تر و در دیگر شهر ها گران تر است، شما می توانید با استفاده از این اطلاعات به راحتی یک تجارت پرسود را راه اندازی کنید.

یکی از ویژگی های بسیار خوب Bannerlord قابلیت ایستادن زمان در هنگامی است که شما در نقشه حرکت نمی کنید. این قابلیت که از نسخه قبلی بازی یعنی Mount & Blade: Warband به این نسخه رسیده است، باعث می شود تا موقعیت های مهم و اتفاقات پیرامون خود را از دست ندهید. همچنین با دوبار کلیک کردن این امکان را دارید تا مصافت های بلند را سریعتر طی کنید. این ویژگی ها باعث می شود تا کلیک کردن های مداوم دکمه مکث از بازی حذف و در نهایت ذهن کمتر خسته شود.

در بازی با صدها روستا و قلعه مواجه خواهید شد، می توانید با نزدیک شدن به این مکان ها به پنجره ای دسترسی پیدا کنید که فعالیت های مورد نیاز خود را از طریق آن انجام دهید. در این روستا و شهر ها بازیکن قادر است تا به کاوش بپردازد و با مردم ارتباط بگیرد.

ماموریت ها

یک موضوع که می تواند برای بسیاری از کاربران یک نکته منفی باشد، این است که بازیکنان باید برای دریافت ماموریت، مستقیما با فردی که ماموریت از او است صحبت کنند و نمی توانند مستقیما از نقشه بازی این ماموریت ها را بدست آورند. موضوعی که می توانست مانند بخش های تجارت و یا استخدام نیرو پیاده سازی شود و بازیکنان بتوانند به راحتی و سادگی ماموریت و مراحل مختلف را انجام دهند، بدون آنکه نیاز باشد وارد شهر های مختلف شوند و با شخصیت ها ارتباط بگیرند.

این موضوع زمانی بیشتر به چشم می آید که مجبور باشید بارها صفحه لودینگ طولانی را تحمل کنید، صرفا به این دلیل که به یک شخصیت خبر دهید ماموریت ساده او را انجام داده اید و سپس دوباره با صفحه لودینگ مواجه شوید تا بتوانید به ماجراجویی خود ادامه دهید.

روستا های بازی با اینکه کالاهای محدودی را می فروشند، اما قیمت این کالا و مواد اولیه نسبت به قلعه ها و شهر های بزرگ ارزان تر است. شهرهای بزرگ تقریبا هرچیزی که برای ماجراجویی خود نیاز دارید را در خود دارند اما با قیمت بیشتری نیز مواجه خواهید شد. این شهرها همچنین دارای میخانه هایی هستند که در آنها می توانید همراهان جدیدی پیدا کنید. همچنین اگر به دنبال تمرینات مبارزه بدون خونریزی هستید، در این شهر ها ممکن است مسابقات برگزار شود و این امکان را داشته باشید تا با پرداخت هزینه ای کم در آنها شرکت و مهارت مبارزه خود را بسنجید.

در ادامه با قلعه های مستحکمی مواجه خواهید شد که چیزی نمی فروشند و چیزی بیشتر از یک تخت فرماندهی برای یک ارباب محلی نیستند. هرچند پیشنهاد می کنیم حتما به این قلعه ها سر زده و با آنها مکالمه ای داشته باشید.

در جهان بازی می توانید سربازان و همراهان بسیاری پیدا کنید. سربازانی که در مبارزات به کمک شما می آیند و با رهبری آنها می توانید پیروزی های بسیاری کسب کنید. این سربازان در هر جایی به جز قلعه ها می توانند استخدام شوند و تعداد و قدرت آنها بستگی به اعتبار و شهرت شخصیت شما دارد. هر سرباز ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و معمولا در سه دسته پیاده نظام، کماندار و سوارکار دسته بندی می شوند.

سیستم پیشرفت سربازان

اگر در ابتدای بازی مشاهده کردید که نمی توانید بهترین سربازان را استخدام کنید نگران نباشید، این سربازان با شرکت در مبارزات و فعالیت های مختلف تجربه کسب می کنند، تجربه ای که می تواند برای ارتقای آنها استفاده شود. تعداد سربازانی که می توانید داشته باشد محدود است و با افزایش سطح شما و باز کردن ویژگی های جدید در درخت مهارت خود، می توانید تعداد سربازان خود را افزایش دهید. مهم است در شرایطی که امکان آن را دارید، هرچقدر که می توانید سرباز استخدام کنید. این سربازان در زمانی که انتظار آن را ندارید می توانند شما را از مرگ نجات دهند.

همچنین بازیکنان می توانند علاوه بر سربازان، همراهانی را نیز با خود داشته باشند. این همراهان هر کدام داستان، شخصیت و ویژگی های مخصوص به خود را دارند و شما می توانید با پرداخت هزینه بالایی آنها را از میخانه ها با خود همراه کنید. همراهان برای انجام کارها و ماموریت های مختلف و همچنین شرکت در نبرد ها می توانند به شما کمک کنند.

نبردهایی که در ابتدای بازی تجربه می کنید، معمولا درگیری با راهزنان است که در آنها هر دو طرف مستقیما به سمت یکدیگر یورش می برند. البته این نبرد ها نقطه ضعفی دارند و آن دیالوگ است. دیالوگ ها در حال حاضر بسیار محدود و کم تعداد هستند و مدت زمان زیادی نیاز نیست که دیالوگ های این نبرد ها برای شما تکراری شوند. هرچند در حال حاضر بازی در مرحله Early Access است و قطعا در آینده تنوع دیالوگ ها بیشتر خواهد شد.

مبارزات بازی

نبردهای بازی معمولا سریع هستند، مخصوصا نبردهای ابتدایی که معمولا یک تا دو دقیقه بیشتر طول نمی کشند. این نبردها لذت بخش هستند اما از مشکل تکراری شدن رنج می برند. کنترل تاکتیک ها و ارسال دستورات به نیروها شاید در ابتدا ساده بنظر برسد، اما زمانی که خود در درگیری ها شرکت دارید کاری بسیار دشوار خواهد بود. موضوعی که در نبردها باعث می شود شما را در دو راهی انجام نبرد تاکتیکی یا حمله مستقیم و حضور در خط مقدم قرار دهد.

خود نبردهای تن به تن بازی نیز ممکن است برای بسیاری جذاب نباشد. در این بازی سعی شده تا این نبردها واقع گرایانه باشند و این موضوع، شما را مجبور می کند تا ساعت ها به تمرین بپردازید تا در همان دقایق اول دوئل کشته نشوید. هرچند ممکن است در تیراندازی با کمان زمان کمتری برای یادگیری آن بخواهید، اما در نبردهای تن به تن و با شمشیر، موضوع فرق می کند. در بازی 4 جهت مختلف برای بلاک و دفاع وجود دارد و انجام به موقع این جهت ها ممکن است نیازمند مدت زیادی تمرین و مردن باشد. موضوعی که می تواند برای برخی نبردهای بازی را از حالت هیجانی خارج و آن را بی حس و خسته کننده کند.

سپرها تقریبا شما را شکست ناپذیر می کنند، زیرا شما با آنها قادر هستید بدون اینکه نگران جهت های مختلف دفاع باشید، در نبردها شرکت کنید و دشمنان را از بین ببرید. هرچند حرکت و مانور با این سپر ها دشوار تر خواهد بود و در مواقع حساس با این سپر ها چندان شانس فراری نخواهید داشت. قطعا شما می توانید نبردهای جذاب تری را در دیگر بازی های قرون وسطایی تجربه کنید، اما Bannerlord با همراه کردن دیگر ویژگی های خود شما را ترغیب می کند تا مهارت مورد نیاز نبردهای این بازی را کسب کنید و برای لذت بردن از نبردها صبر داشته باشید.

در انتهای هر نبرد، اگر فرض را بر این بگیریم که شما پیروز شده اید، سلاح و کالاهای حریف را غارت و چندین زندانی بدست خواهید آورد. هرچقدر که در نبردهای بیشتری شرکت داشته باشید و پیروز شوید، شهرت بیشتری کسب خواهید کرد و یاران خود را قدرتمند تر می کنید. سرانجام، قادر خواهید بود که سرزمین خود را داشته باشید و بر آن فرمانروایی کنید. پادشاهی که باید شهرهای خود را گسترش داده، ارتش خود را قوی تر ساخته و در نبردهای مختلف پیروز شود.

نقاط ضعف و قوت

درخت مهارت بازی گسترده و پیشرفته است
المان های استراتژی بازی خوب هستند
جو نبردهای بازی جذاب و قوی است
طراحی صدا و موسیقی بازی خوب است
دسترسی به آموزش های بازی آسان است

بسیاری از مهارت ها بی مصرف هستند
مبارزات می توانند خسته کننده و عذاب آور باشد
دیالوگ ها و متن های بازی ناقص هستند
بازی می تواند در بسیاری از مواقع حس تکرار را منتقل کند
توضیحات اندکی در رابطه با نحوه عملکرد بخش های مختلف بازی به بازیکن گفته می شود

نمرات

گیم پلی - 7.5
گرافیک - 7
کمپین - 6.5
موسیقی - 7

7

نمره کل

Mount & Blade II: Bannerlord یک بازی جذاب، اما با مشکلات متعددی است. هرچند باید در نظر داشته باشیم که بازی در وضعیت Early Access قرار دارد و در همین زمانی که در حال خواندن این نقد و بررسی بوده اید، سازندگان بازی به صورت مداوم در حال کار بر روی آن و رفع مشکلات بازی هستند. با اینحال، اگر قبل از انتشار این پچ ها و رفع باگ ها می توانید با موضوعاتی مانند غیب شدن بخش های مختلف، کم بودن دیالوگ ها و دیگر مشکلات کنار بیایید، می توانید از این بازی و نبردهای مختلف آن لذت ببرید و حتی تبدیل به یکی از بازی های مورد علاقه شما در بین دیگر بازی های قرون وسطی شود. با تمام مشکلات حال حاضر بازی، آینده Bannerlord روشن به نظر می رسد و ارزش امتحان را دارد.

3.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها