نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Trepang2

فرزند حرامزاده F.E.A.R.

وقتی نوجوان بودم، در میان همه بازی‌ها، F.E.A.R. از همه برایم ترسناک‌تر بود. امیدوارم شما هم مثل من با سری F.E.A.R. آشنا باشید و من از طرفدارانش. در همان زمان‌ها این بازی را خیلی دوست داشتم، اگرچه برایم ترسناک بود، اما بازی دیگر اقوام را می‌یدیدم و لذت می‌‌بردم. حالا در بزرگسالی‌ام، درست همین چند وقت پیش، نشستم و این بازی را دوباره تجربه کردم و دوباره یادم آمد که با چه شاهکاری طرف هستم! بله بله می‌دانم، قرار است بازی Trepang2 را نقد کنم، اما باور کنید که F.E.A.R. هم باید در این نقد باشد! چرا که این بازی دقیقا دلیلی است که ما امروز Trepang2 داریم.

اگر شما قسمت اول سری F.E.A.R. را بازی کرده باشید، جدا از داستان شاهکار و اِلمان‌های ترسناکش، به مورد دیگری هم پی می‌برید، آن مورد، شوتینگ فوق‌العاده عالی و خفن این بازی است! شوتینگ این بازی آنقدر خوب است که بعد از این همه سال هیچ بازی هنوز موفق به تکرار این نوع گیم‌پلی و این نوع شوتینگ نشده است. یکی از پروژه‌هایی که آمد و بسیاری از طرفداران آن را به F.E.A.R. ربط دادند، بازی Trepang2 است. من به این بازی، لقب فرزند حرامزاده F.E.A.R. را می‌دهد، می‌گویید چرا؟ با من همراه شوید تا بفهمید.

ماجرای ارتباط بین F.E.A.R. 1 و Trepang2

بازی Trepang2 پیش از عرضه رسمی، یک سالی در مرحله دسترسی زودهنگام و بتا به سر می‌برد. در آن زمان‌، افرادی که آن را تجربه می‌کردند، آن را به F.E.A.R. 1 مرتبط می‌کردند و می‌گفتند که این بازی جانشین معنوی این سری است. حالا که بازی عرضه شده و من هم فرصت تجربه و نقد آن را پیدا کردم، می‌گویم که این ادعا از بیخ غلط و نادرست است، طوری که اگر Trepang2 را به F.E.A.R. دهیم، به سری جاودانه F.E.A.R. توهین کرده‌ایم! بازی Trepang2 شاید الهام‌های زیادی از این بازی گرفته باشد، اما اصلا شبیه آن نیست.

والپیپری از بازی شاهکار F.E.A.R

بیشتر این ارتباط بین آن‌ها، به دلیل قابلیت Slow Motion در درگیری، عدم امکان Aim گرفتن با همه سلاح‌ها و نحوه‌ای است که مراحل در آن طی می‌شود. فارغ از آن، این بازی اصلا هیچ شباهتی به F.E.A.R. 1 ندارد. در بازی فیر 1 ما می‌توانستید به چپ و راست کمی خم شویم، یک Aim جزئی بگیریم. تازه باید بگویم که نبردها در F.E.A.R. 1 به شدت تاکتیکال‌تر بود. در بازی Trepang2 همه چیز به شدت سریع است و شما اصلا انگار یک آدم طبیعی هم نیستید از بس که سریع و قوی هستید! همچنین در بازی Trepang2 شاهد داستان قوی نیستیم. تازه اصلا در بازی المان ترسناکی مثل فیر وجود ندارد که بگوییم شبیه است!

همه این‌ها را که می‌گویم به قصد تخریب 100 درصدی بازی Trepang2، بلکه صرفا گفتن این است که این بازی شباهتی به F.E.A.R. 1 ندارد. بله الهاماتی از آن گرفته است، اما اگر بخواهم به آن جایگاهی در سری F.E.A.R. دهم، آن را در رتبه آخر آخر قرار می‌دهم. پیش از ادامه نقد و پرداختن به بخش‌های مختلف Trepang2، اجازه دهید اشاره کنم که سازندگان در ابتدای بازی ادای احترامی به بخش آغازین F.E.A.R. 1 داشتند که از چشم من دور نماند و برایم جالب بود.

چه بر سر جهان آمده است؟

داستان بازی Trepang2 طوفانی و پرهیجان آغاز می‌شود. شما در نقش شخصیتی ناشناس قرار دارید که زندانی گروهی به نام هورایزن شده است. پس از اتفاقاتی، شما را فراری می‌دهند و پس از آن به دنبال انتقام و جنگ با گروهی که شما را زندانی کرده بودند میفتید. داستان بازی به طور کلی، حرف خاصی برای گفتن ندارد. یک داستان خیلی معمولی و بی‌روح است که صرفا می‌شود گفت که فقط هست. اگر به دنبال یک داستان عمیق هستید که می‌خواهید با آن ارتباط برقرار کنید، در بازی Trepang2 به دنبال آن نگردید.

فارغ از داستان، جهان خود بازی هم حرف خاصی برای گفتن ندارد. تقریبا در طول بازی، فرق خاصی بین دوستان و دشمنان شما وجود ندارد. تنوع دشمنان شما هم یک کپی بی‌ارزش از F.E.A.R. 1 است. شاید اوج خلاقیت سازندگان، در اضافه کردن نوعی باس باشد. یکسری دشمنان شما که متمایز از باقی هستند، اغلب در نقش باس ظاهر می‌شوند. می‌شود گفت بازی جذابیت‌ها و دشواری‌هایش ار دارد که من در ادامه به آن می‌رسم، اما اگر بخواهم در یک کلام جهان و داستان بازی را شرح دهم، می‌گویم که هیچ چیزی برای ارائه ندارد. در بخش گیم‌پلی و گرافیک اما، حرف‌های زیادی برای گفتن هست.

گیم‌پلی بازی سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز است، اما!

برسیم به گیم‌پلی بازی، بازی دارای مراحل اصلی و فرعی است که در هر مرحله شما باید پیش بروید و هر کسی را می‌بینید بکشید، یکسری آبجکتیو هم دارید که خب با توجه به بی‌معنی بودن داستان بازی، زیاد مهم نیستند و با بی‌خیالی تمام این آبجکتیوها ار انجام می‌دهید. با این حال، اگر بحث کشت و کشتار باشد، باید بگویم که بازی در این زمینه سرگرم‌کننده و خفن است، اما اگر یکسری تنظیمات خاص را انجام دهید. برای مثال، از نظرم اگر بخواهید بازی را روی درجه سختی به غیر از Hard  و Very Hard بازی کنید، بازی به شدت برایتان کسل‌کننده خواهد بود. روی درجه‌هایی مثل Normal و Easy بازی اینقدر برایتان ساده می‌شود که احساس می‌کنید در حال کشتن تعدادی گوسفند هستید نه آدم!

شما دو قابلیت دارید: یکی باعث می‌شود مدت کوتاهی مخفی شوید و دیگری Slow Moition است که در درگیری‌ها جالب است و همان‌طور که گفتم، کپی مستقیم از بازی F.E.A.R. 1 است. نوع کشتن‌ها بسیار Fast Pased است، همه چیز اینقدر سریع‌ و خونین است که انگار دارید Doom بازی می‌کنید. بد نیست‌ها! اما خب برای منی که به دنبال شوتینگ تاکتیکال مثل F.E.A.R. 1 بود، جالب و لذت‌بخش نبود. با این حال می‌توانم با اطمینان بگویم که کشت و کشتار بازی روی درجه خیلی سخت یا سخت به شما حال خواهد داد. تازه می‌توانید مثل من Crosshair بازی، یا اینکه به شما نشان دهد دشمن مرده یا دشمن دارد از کجا به شما تیراندزای می‌کند را غیرفعال کنید، بازی به شدت چالش‌برانگیزتر خواهد شد.

در اینجا همان‌طور که می‌بینید، دیگر خبری از Crosshair نیست

اگر بخواهم توضیح مختصری در خصوص گان‌پلی و تنوع سلاح‌ها در بازی بدهم، می‌شود گفت خوب است. گان‌پلی قابل قبول و روانی دارد. امکان شخصی‌سازی سلاح‌ها نیز وجود دارد که خود جالب است. تا جایی که من پیش رفتم، تنوع سلاح در حد همان بازی F.E.A.R. 1 است، اما فکر می‌کنم در ادامه کار بیشتر شود، امیدوارم حداقل!

امکان شخصی‌سازی اسلحه که بسیار ویژگی جالبی است

گرافیک بازی چشم‌نواز و صداگذاری‌ها قابل قبول است

گرافیک بازی از نکات مثبت Trepang2 است. بازی بسیار روان است، خون‌هایی که ریخته می‌شود عالی است، گرافیک سلاح‌ها خوب طراحی شده و وقتی خون روی ان‌ها می‌پاشد نیز بسیار جذاب است. همچنین تیراندازی‌ها، افنجارها، خراب شدن جزئی برخی اجسام محیط همه بر زیبایی و خیره‌کننده بودن گرافیک بازی افزوده‌اند. می‌شود که سازندگان اغلب وقتشان را روی این بخش از بازی گذاشته‌اند. بازی صداگذاری شده است و شما می‌توانید صدای دشمنان خود، دوستان و دیالوگ‌های داستان را بنشوید. البته درست مثل بازی‌های قدیمی، شخصیت اصلی شما اصلا حرفی نمی‌زند. بازی موسیقی‌متن خاصی ندارد، در طول نبردها چیزی پخش نمی‌شود. نکته بدی نیست، به هر حال خود صدای تیراندازی یک موسیقی است :)

جمع‌بندی

در پایان، بازی Trepang2 یک شوتینگ آرکیدی و Fast Pased است که از داستان قوی و شخصیت‌های ماندگار در آن خبری نیست و تنها گیم‌پلی آن، کشتار بی‌پایان است. بازی را اگر روی درجه سختی بالا انجام دهید و ویرایش برخی مواردی که گفتیم را انجام دهید، به شدت برایتان سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز می‌شود. عنوان Trepang2 بازی خوبی است، اما در مقایسه با F.E.A.R. 1 یک شوخی بیش نیست. این بازی اصلا و ابدا جانشین معنوی F.E.A.R. 1 به حساب نمی‌آید و برای من، بیشتر آن فرزند ناخلف و حرامزاده سری است تا جانشین معنوی‌اش.

نقاط ضعف و قوت

گیم‌پلی قابل قبول
سطوح دشواری و چالش‌پذیری خوب گیم‌پلی
صداگذاری قابل قبول و مناسب
وجود ویژگی‌های صحنه آهسته و مخفی شدن کوتاه
گان‌پلی قابل قبول و گرافیک بسیار خوب

اسم در کردن به عنوان جانشین معنوی F.E.A.R در حالی که اصلا این‌طور نیست!
داستان ضعیف و بیهوده
عدم وجود شخصیت‌های به یاد ماندنی یا حداقل جالب
فضای بی‌روح بازی
نبود ویزگی‌های تاتکتیکال در بازی

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 9
داستان - 2.5
صداگذاری و ویژگی‌ها - 6.5

6.5

نمره کل

در پایان، بازی Trepang2 یک شوتینگ آرکیدی و Fast Pased است که از داستان قوی و شخصیت‌های ماندگار در آن خبری نیست و تنها گیم‌پلی آن، کشتار بی‌پایان است. بازی را اگر روی درجه سختی بالا انجام دهید و ویرایش برخی مواردی که گفتیم را انجام دهید، به شدت برایتان سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز می‌شود. عنوان Trepang2 بازی خوبی است، اما در مقایسه با F.E.A.R. 1 یک شوخی بیش نیست. این بازی اصلا و ابدا جانشین معنوی F.E.A.R. 1 به حساب نمی‌آید و برای من، بیشتر آن فرزند ناخلف و حرامزاده سری است تا جانشین معنوی‌اش.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها