
در عصری که سبک RTS کمتر از گذشته مورد توجه غولهای بازیسازی قرار میگیرد، این عناوین مستقل (Indie) هستند که این شعله را زنده نگه داشتهاند. بازی The Scouring، ساختهی استودیوی کوچک Orc Game، یکی از همین عناوین است که با الهامگیری مستقیم از پدر این سبک، یعنی سری بازیهای Warcraft، پا به میدان گذاشته و توانسته در همین ابتدای راه، نظرات بسیار مثبتی را به سوی آیندهی خود جلب کند. اما آیا این الهامگیری به یک تقلید صرف ختم شده یا با یک جانشین معنوی خوشساخت طرف هستیم؟
یک RTS استاندارد با طراحی زیبا

پایهی داستان بازی، نبردی آشنا و همیشگی میان انسانها و اورکهاست؛ مبارزهای میان خیر و شر که شاید کلیشهای به نظر برسد، اما همچنان بستر جذابی برای یک بازی استراتژیک فراهم میکند. گیمپلی The Scouring در هستهی خود به شدت ساده و قابل فهم است، اما عمق رقابتی آن به سرعت خود را نشان میدهد.
مکانیک اصلی بازی بر یک چرخهی هوشمندانه استوار است: **جمعآوری منابع در روز و تلاش برای بقا در شب**. در طول روز، شما باید به مدیریت منابع، گسترش پایگاه و ساختوساز ارتش خود بپردازید. اما با غروب خورشید، بازی چهرهی دیگر خود را نشان میدهد. هر نقطهی تاریک و کشفنشده در نقشه (Fog of War) پتانسیل ظاهر شدن زامبیها را دارد. این مکانیزم ساده، بازیکن را از بازی تدافعی و منفعل بر حذر داشته و او را مجبور به گشتوگذار و کنترل مداوم نقشه میکند. این تنش دائمی، به خصوص بر سر کنترل نقاط کلیدی مانند معادن طلا (Gold Mines) که منبعی حیاتی و محدود هستند، به سرعت به درگیریهای نفسگیر و تمامعیار میان بازیکنان منجر میشود.
یادگیری آسان، تسلط سخت

شاید وقتی برای اولین بار بازی رو شروع کنید (با AI Hard) اصلا نتونید با کامپیوتر مبارزه کنید و خیلی براتون سخت باشه. من خودم اینجا از تاکتیک دفاع استفاده کردم تا منابع حریف تموم بشه و بتونم بازی رو یاد بگیرم.
به طور کلی در گیم دیزاین بازی مشکل خاصی دیده نمیشه و اگر هم باشه با توجه به سرعت و میزان توسعه توسط سازنده ی بازی یعنی Orc Games ، سریعا رفع میشه.
یکی از بزرگترین نقاط قوت یک بازی مستقل، جامعهی طرفداران آن است و The Scouring در این زمینه بسیار خوش درخشیده است. با وجود اینکه زمان زیادی از انتشار بازی نمیگذرد، جامعهی بازیکنان بیش از ۳۰ ماد (Mod) مختلف برای آن ساختهاند که مستقیماً از منوی اصلی بازی قابل دسترسی هستند. تیم سازنده با فراهم کردن یک کیت توسعهی آسان بر پایهی زبان برنامهنویسی Lua، راه را برای خلاقیت طرفداران هموار کرده و حتی آموزشهای لازم را نیز در کانال تلگرام خود قرار داده است.
نقشه ی راه توسعه ی بازی
این تعامل نزدیک با جامعه، در کنار نقشهی راه (Roadmap) شفافی که آقای “پاول” از تیم Orc Games در صفحهی استیم بازی به اشتراک گذاشته، نویدبخش آیندهای روشن و پرمحتوا برای The Scouring است و نشان از تعهد بالای سازندگان به این پروژه دارد.
جمع بندی
The Scouring تلاشی برای اختراع دوبارهی چرخ نیست؛ بلکه هدف آن، بازسازی و ارائهی تجربهای ناب و کلاسیک از سبک استراتژی همزمان برای طرفداران قدیمی و جدید است. بازی شاید در نگاه اول به دلیل ایدهی تکراری و تنوع نسبتاً کم نیروهای نظامیاش، ساده به نظر برسد، اما در پس این ظاهر، یک گیمپلی عمیق، بهینهسازی فنی فوقالعاده و پتانسیل بالای توسعه نهفته است. حمایت بینظیر جامعهی مادساز و تعهد بالای تیم توسعهدهنده، دو ستون محکمی هستند که آیندهی این بازی را تضمین میکنند.
اگر از طرفداران سرسخت Warcraft هستید یا دلتان برای یک بازی RTS کلاسیک و خوشساخت لک زده است، The Scouring یک گزینهی عالی با قیمتی مناسب است که میتواند دهها ساعت شما را سرگرم کند. این بازی یک نمونهی موفق از قدرت عناوین مستقل و عشقی است که در کالبد آنها دمیده میشود.
نقاط ضعف و قوت
بهینهسازی فنی عالی و اجرای روان روی سیستمهای مختلف
پتانسیل امیدوارکنندهی توسعه با توجه به نقشهی راه شفاف سازنده
جامعهی فعال و پشتیبانی عالی از ماد (Mod)
گیمپلی اعتیادآور با مکانیزم جالب شب و روز
کمبود تنوع در یونیتها و نژادها در وضعیت فعلی
الهامگیری شدید از فرمول کلاسیک که ممکن است برای همه جذاب نباشد
نمرات
گیم پلی - 8
گرافیک - 8
کمپین - 6
موسیقی - 8
7.5
نمره کل
اگر از طرفداران سرسخت Warcraft هستید یا دلتان برای یک بازی RTS کلاسیک و خوشساخت لک زده است، The Scouring یک گزینهی عالی با قیمتی مناسب است که میتواند دهها ساعت شما را سرگرم کند. این بازی یک نمونهی موفق از قدرت عناوین مستقل و عشقی است که در کالبد آنها دمیده میشود.