نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Six Days in Fallujah

بازگشت پس از یک دهه

آپریل سال 2009 اخبار ناخوشایندی برای سازندگان بازی Six Days in Fallujah آمد. بازی از سمت ناشران بخاطر حواشی جنگ عراق و حساسیت موضوع برای برخی از مخاطبان به صورت کامل منحل شد. بازی که در تلاش بود که تجربه واقع گرایانه ای از عراق و درگیری فلوجه، برای گیمر ها فراهم آورد با سد غیر قابل عبور در مسیر ساخت این بازی رو برو شدند. کمی بیشتر از یک دهه گذشت تا خبر هایی از زنده شدن این عنوان توسط همان تیم اما با ناشر متفاوت بر سر زبان ها بیفتد و با گذر از حواشی های متعدد هنوز امیدی به انتشار این بازی در مارکت ها و پلتفرم های مختلف وجود دارد.

بازی Six Days in Fallujah روند امیدوار کننده و خوشبینانه ای را تا این لحظه برای عرضه  خود می گذراند و با نسخه ارلی اکسس خود توانسته از استاندارد ها معمول گذر کند و در قامت یک بازی از زیبا ظاهر شود و در آخرین آپدیت خود نه تنها بخش PvE  را توسعه دهد، بلکه هم تیمی هایی از نوع هوش مصنوعی را در بازی قرار دهد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی آخرین تغییرات این بازی برسیم.

اگر بخواهیم یک معرفی خلاصه برای تمامی گیمر ها در مورد بازی Six Days in Fallujah داشته باشیم، باید آن را یک بازی تکتیکال شوتر اول شخص  خطاب کنیم. تفاوت بازی های تکتیکال شوتر اول شخص با دیگر بازی های FPS در این است که بازی بجای تمرکز بر روی یک تجربه سریع و سینماتیک، بیشتر به سمت خلق تجربه واقع گرایانه و تکتیکال می‌رود. در همین راستا بازی در جریان بزرگترین درگیری شهری و عملیات ضد شورشی تاریخ نظامی مدرن روایت می‌شود. فلوجه در اختیار و نفوذ  نیرو های شورشی است و باید خانه به خانه برای پاک سازی این شهر در قامت تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اقدام کنید.

بازی در ساختن یک تجربه تکتیکال سنگ تمام گذاشته و می‌توانید از تک تک عناصر موجود و استاندارد لازم  در بازی های تکتیکال شوتر را داخل این بازی تجربه کنید و حتی کمی فرا تر از آن را ببینید. تجربه یک جنگ شهری خانه به خانه و عنصر تکتیکال داخل بازی حتی می تواند برای شما تجربه جدیدی را رقم بزند که در عین تشابه در سبک بازی ژانری آن، کمی فرا تر نیز رفته است.

بازی بشدت در واقعی سازی درگیری ها خواسته پیش تاز باشد و کم و کسری در واقع گرایانه بودن نگذارد. البته شاید این واقع گرایانه بودن کمی ب بازی آسیب زده باشد. به طور مثال در گان پلی و حرکت کردن با اسلحه ممکن است احساس خوبی نداشته باشید و در تکان دادن نشانه گر اسلحه برای تغییر دادن ایم خود سختی بیشتری نسبت به دیگر بازی های شوتر را تجربه کنید. برای همین شاید بازی را بتوان زیاد از حد لازم واقعی دانست. اما با این حال نوع خوش دستی ادوات علل خصوص در  کلاس های مختلف بازی و همینطور تجربه آن ها در هر کدام از مراحل به حدی جالب است که لذت بازی را به هیچ وجه خدشه دار نمی‌کند.  

طراحی بشدت جذاب هر عملیات و آب و هوای پویای بازی، علل خصوص در طوفان شن و عملیات های شبانه لذت عجیبی را از واقع گرایانه بودن را برای مخاطبان می‌سازد. صدا گذاری محیطی به بهترین نحو کار شده و می تواند به شما این کمک را بکند که در بازی حتی از غرایز خود بهره بگیرید. دهلیز ها و خیابان های تنگ، خانه های دیوار به دیوار حساس، شهروندان غیر مسلح، صدا های مردم داخل شهر، خیابان ها و اتاقک خودروی هاموی و… همه و همه بخش هایی بشدت لذت بخش از بازی واقع گرایانه خواهد بود که بجای تمرکز و بزرگ نمایی گرافیکی، بر عناصری تکیه زده که خود پلیر بتواند آن ار با گوش و چشم و مغز خود تحلیل کند.

از  دیگر نقاط قابل بحث در بازی  که چاقوی دو لبه ی بازی می‌شود، هوش مصنوعی آن است. هوش مصنوعی بازی به طرز عجیبی هم خیلی خوب طراحی شده و هم افتضاح ترین حالت ممکن است. وقتی با دشمنان خود روبرو می‌شوید کاملا چالش و تنش را حس می‌کنید. فشاری که هوش مصنوعی در هر خانه و کوچه و یا دیوار از محدوده درگیری می‌تواند برای شما و هر کدام از اعضای اسکواد شما ایجاد کند، توانایی تبدیل شدن به یک حادثه مرگبار را دارد. ذره ای غفلت می‌تواند عواقب سنگینی درست کند و عملا به راحتی شما را در عملیات زمین گیر کند. بدترین کابوس شما می تواند پاکسازی کردن طبقات بالایی از راه پله ها باشد، مخصوصا اگر زخمی باشید. دشمنان شما عقب نشینی می‌کنند، محوطه را دور می‌زنند. از عقب به شما حمله می‌کنند و اگر در خانه ای برای مدت طولانی کمپ کرده باشید ممکن است به آن خانه آرپی‌جی شلیک کنند تا با شما مقابله کنند.

  تنها چیزی که می‌تواند به شما در مقابل دشمن برتری دهد، هوشیاری کامل شما به عنوان یک تیم و اسکواد کامل است. در غیر این صورت آماده باشید تا در کوتاه ترین مدت تیم شما از هم گسیخته شده و در نهایت نابود شود.

اما هوش مصنوعی هر چقدر هم به عنوان دشمن خوب عمل کند، هنوز برای ایجاد یک یار توانا عاجز است. چیزی که در آخرین آپدیت بازی بشدت روی آن تبلیغات انجام می‌گرفت همین قسمت بود، یعنی یار هایی با هدایت هوش مصنوعی. مشکل اصلی هوش مصنوعی در این قسمت، یعنی به عنوان یار و تیم میت این است که اصلا نمی‌تواند خوب عمل کند و دائما در دست و پای پلیر قرار می‌گیرد. تصور کنید در یک دهلیز تنگ در حال پیشروی هستید و به آرامی جلو میروید اما ناگهان به آتشبار دشمن بر می‌خورید. بجای این که هم تیمی های شما مسیر را برای عقب نشینی بازی کنند در دست و پای شما قرار می گیرند و حتی گاهی ممکن است به اشتباه شما را در خط آتش خود قرار دهند.  جدای از این موضوع هم این هم تیمی ها بیشتر مثل یک سگ بله قربان گو می مانند تا یک تیم میت پویا و داینامیک که بتواند بازی را برای شما پیش ببرد. وقتی با هوش مصنوعی هم تیمی می‌شوید شما به اجبار باید دائما با دکمه های مختلف و شورت کات ها مشغول به دستور دادن باشید تا بتوانید کنترل چند بات بدون عقل را به عهده بگیرید. این روند زمانی مشکل ساز می‌شود که درگیری ها در بازی رو به وخامت می‌رود و تنش و تیر اندازی به اوج می‌رسد. آنوقت است که دیگر تاب و توان شما برای کنترل بات ها به سر می‌رسد.  این قسمت بخصوص از بازی همچنان نیازمند کار و آپدیت های بیشتر از سمت سازندگان بازیست و می توان امید داشت که در آینده و حتی روز عرضه بازی بتواند قسمت تک نفره خوبی را ارائه بدهد.

بازی Six Days in Fallujah نقاط قوت هایی دارد که باعث می‌شود نقاط منفی بازی دیگر به چشم نیایید. شاید بزرگترین ایراد فعلی جدید ترین قابلیت بازی یعنی تیم میت های هوش مصنوعی باشد، اما با توجه به تجربه تیم سازنده در خلق چنین بازی می توان این برآورد را داشت که بازی بعد از چند و پچ و آپدیت درست بشود. تجربه واقعگرایانه بازی به حدی زیبا و خوب است که محال است شما را تحت تاثیر قرار ندهد. واقعگرایانه بودنی که از جنس گرافیک فوق العاده پر جزئیات نیست و محیطی پویا و درگیر کننده است.

نقاط ضعف و قوت

واقع گرایانه بودن بشدت بالا
محیط و طراحی پویا
دشمنان بشدت چالش بر انگیز
صداگذازی داینامیک با اجزای بازی

واقع گرایانه بودن بشدت بالا
هوش مصنوعی ضعیف به عنوان تیم میت

نمرات

گیم پلی - 9
گرافیک - 9
کمپین - 9
موسیقی - 9

9

نمره کل

بازی Six Days in Fallujah نقاط قوت هایی دارد که باعث می‌شود نقاط منفی بازی دیگر به چشم نیایید. شاید بزرگترین ایراد فعلی جدید ترین قابلیت بازی یعنی تیم میت های هوش مصنوعی باشد، اما با توجه به تجربه تیم سازنده در خلق چنین بازی می توان این برآورد را داشت که بازی بعد از چند و پچ و آپدیت درست بشود. تجربه واقعگرایانه بازی به حدی زیبا و خوب است که محال است شما را تحت تاثیر قرار ندهد. واقعگرایانه بودنی که از جنس گرافیک فوق العاده پر جزئیات نیست و محیطی پویا و درگیر کننده است.

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها