نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Red Chaos – The Strict Order

جنرال مناطق محروم

دهه‌ها از انتشار بازی به یاد ماندنی و نوستالژی بازی Generals Zero Hour که در ایران با نام جنرال شناخته می‌شود، گذشته است، اما بازیکنان زیادی همچنان روزانه این بازی را تجربه می‌کنند و از آن خسته نشده‌اند، البته با وجود مادهای گوناگونی که برای آن ساخته‌اند، دیگر طرفداران هرگز احساس خستگی نمی‌کنند چرا که تا هر مقدار که بخواهند، این مادها محتوای جدید به بازی اضافه کرده‌اند. طی این چند سال، توسعه‌دهندگان زیادی تلاش کردند تا با ساخت عنوانی مشابه با بازی جنرال، موفقیت آن را برای خود تکرار کنند. با این حال، واقعیت این است که هم نسل عوض شده و هم بازی‌سازان دیگر قادر به تکرار چنین شاهکاری نیستند.

بازی Red Chaos – The Strict Order، یکی از جدیدترین بازی‌های سبک استراتژی همزمان (RTS) است که قرار است به زودی منتشر شود. این عنوان یکی از همان بازی‌هایی است که تلاش کرده مشابه با بازی جنرال باشد و گیم‌پلی آن را در عنوانی به‌روزتر به تصویر بکشد، اما متاسفانه نتیجه بازی بی‌روحی شده است که نه گرافیک جذابی دارد و نه انمیشن خوبی. در ‏این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی‎ Red Chaos – The Strict Order ‎بپردازیم. این نقد و ‏بررسی بر اساس نسخه دسترسی زودهنگام این بازی و نسخه ارسالی سازندگان به استراتژیک کلاب نوشته شده است.

مقدمه‌ای بر داستان و گیم‌پلی کلی بازی

پیش از هر چیز، شما ممکن است به من خٌرده بگیرید و بگویید که مقایسه این بازی که توسط یک استودیو بسیار کوچک با هزینه پایین ساخته شده است، با بازی جنرال که توسط شرکت بازی‌سازی بزرگ و معروف EA پشتیبانی می‌شده، کار درست و عادلانه‌ای نیست. این منطق شما زمانی صحیح است که این دست از بازی‌ها تلاش کنند که خاص به نظر برسند یا صرفا بر اساس سبک RTS ساخته باشند. بازی Red Chaos – The Strict Order این‌گونه نیست چرا که تقریبا در تمام بخش‌ها سعی کرده است که شبیه به بازی جنرال باشد و به همین دلیل است که مخاطب ناخودآگاه هم که شده، این بازی را با سری بازی‌های جنرال مقایسه می‌کند.

طرفداران این بازی و سبک استراتژیک مسلما به دنبال جایگزینی جدید و تازه برای این سری قدیمی هستند، اما انتظارشان بالا است و می‌خواهند بازی را جایگزین آن کنند که به مراتب بهتر و ارشدتر است، موردی که در بازی Red Chaos اصلا در هیچ کجای بخش‌های گیم‌پلی و داستانی آن دیده نمی‌شود. داستان بازی زمین پس از جنگ تمام عیار در جهان نشان می‌دهد که مردمانی در منطقه امن آن که سرزمین سبز نام دارد، برای بقا تلاش می‌کنند. در این حین، حاکمان آن منطقه سبز شرور از آب در می‌آیند که باعث می‌شود گروهی از ژنرال‌ها و مردم جبهه مقاومت را تشکیل دهند و به نبرد با آن‌ها بپردازند. داستان بازی جنگ‌های آن‌ها را روایت می‌کند و مورد قابل توجه دیگری ندارد.

در نسخه‌ای که سازنده برای ما ارسال کرد، امکان دسترسی به داستان وجود نداشت و نمی‌توان گفت که صحنه سینماتیکی دارد یا خیر، اما می‌توان از همین حالا گفت که از این نظر این بازی اصلا توان رقابت با صحنه‌های سینماتیک و روند داستانی سری بازی‌های جنرال را ندارد. با این حال، تلاش توسعه‌دهندگان Red Chaos برای اضافه کردن بخش داستانی به بازی قابل تقدیر است، حتی اگر ضعیف باشد. به هر حال آن‌ها استودیو کوچکی هستند و ما هم انتظار زیادی نداریم، اما گیم‌پلی موردی است که انتظار می‌رفت حساسیت بیشتری در آن به خرج دهند.

گیم‌پلی بازی قابل پیش‌بینی، سطحی و انیمیشن‌های آن به شدت بد است. گرافیک بازی از نمای دور و در ساختمان‌ها و محیط کلی قابل قبول است، اما درگیری نیروها با هم اصلا جالب نیست و به نظر می‌رسد که در این بخش از روند توسعه بازی، توسعه‌دهندگان به ضعیف‌ترین شکل ممکن عمل کرده‌اند. بازی از طرف دیگر هیچ متای خاصی ندارد و عملا یک بازی استراتژیک سبک RTS کاملا معمولی است که شما فقط نیرو می‌سازید و حمله می‌کنید. این در حالی است که ما در تمام بازی‌های سری جنرال، شاهد انواع استراتژی‌ها و نیروهای خاص برای هر فکشن بودیم، موردی که در این بازی اصلا احساس نمی‌شود.

بازی بی‌روح، خشک و غیرخاص است

شما به محض تجربه این بازی، آن بی‌روح بودن و غیرخاص بودنش را احساس می‌کنید. انجام ساخت و ساز و تولید نیرو یکی از اساس بازی‌های سبک RTS است که شما عموما در تمام بازی‌های این سبکی می‌بینید. بازی Red Chaos از این قائده مستثنی نیست و دقیقا به همین شکل است و هیچ تلاش به خصوصی هم برای خاص‌تر کردن خود نکرده است. بازی به طور خاص شبیه به نسخه سوم سری جنرال است و عملا یک کپی غیرحرفه‌ای و خسته‌کننده از آن به نظر می‌رسد.

ساخت و ساز بازی شاید جالب باشد، اما درگیری نیروها چیزی است که حسابی حالتان را می‌گیرد چرا که انیمیشن‌های آن به شدت بی‌روح و بد است. اینقدر بد که واقعا شما هیچ لذتی از نبردهایتان نخواهید برد. حرکت نیروها و درگیری‌ها طوری است که انگار چند تا مکعب دارند قدم می‌زنند و به یکباره می‌ایستند و همدیگر را می‌زنند، بعد هم در یک انیمیشن بی‌کیفت منفجر و حذف می‌شوند. نبردهای بازی در همین حد مسخره و بی‌کیفیت است.

گرافیک و صداگذاری بازی در حد قابل قبول است

گرافیک، موسیقی و صداگذاری بازی چندان خاص نیست و در حد قابل قبولی هستند. توسعه‌دهنده سعی کرده که نیروها را صداگذاری کند که نسبتا موفق بوده و به سطح قابل قبولی رسیده است. گرافیک بازی نیز اگرچه توان رقابت با بازی‌های امروزی را ندارد، اما چندان بد هم نیست. برای مثال، این بازی در هیچ بخشی اصلا با بازی موردنظر Tempest Rising قابل مقایسه نیست، به همین دلیل است که می‌گوییم این بازی اصلا توان رقابت با هم‌نسلانش را ندارد.

سخن نهایی

بازی Red Chaos یک کپی بی‌روح و خسته‌کننده از سری محبوب و معروف جنرال است که در هیچ بخشی برتری خاصی به این بازی ندارد و فقط یک کپی ضعیف از آن است. توسعه‌دهندگان سعی کرده‌اند با گرافیک به‌روز و صداگذاری بازیکنان این سری را به خود جذب کنند، اما از هر طرف که به آن نگاه کنید، هیچ جذابیت خاصی نمی‌بینید. سری جنرال حد و انتظارات ما را بالا برده است و در پایان می‌توان گفت که کاملا هم تقصیر این بازی نیست که توان رقابت ندارد.

نقاط ضعف و قوت

گرافیک و صداگذاری قابل قبول
وجود بخش داستانی

گیم‌پلی کاملا کپی شده از سری جنرال و بی‌روح
انیمیشن‌های افتضاح و خشک
عدم چالش‌برانگیز بودن بازی
خسته‌کننده بودن بازی در دراز‌مدت

#keymailer

نمرات

گیم پلی - 5.5
گرافیک - 5
داستان - 5
موسیقی - 4.5

5

نمره کل

بازی Red Chaos یک کپی بی‌روح و خسته‌کننده از سری محبوب و معروف جنرال است که در هیچ بخشی برتری خاصی به این بازی ندارد و فقط یک کپی ضعیف از آن است. توسعه‌دهندگان سعی کرده‌اند با گرافیک به‌روز و صداگذاری بازیکنان این سری را به خود جذب کنند، اما از هر طرف که به آن نگاه کنید، هیچ جذابیت خاصی نمی‌بینید. سری جنرال حد و انتظارات ما را بالا برده است و در پایان می‌توان گفت که کاملا هم تقصیر این بازی نیست که توان رقابت ندارد.

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها