نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی No Creeps Were Harmed TD

بکش بکش بکش!

در میان سبک‌های مختلف بازی‌ها، یکی از جذاب‌ترین سبک‌ها برای من، دفاع از قلعه یا همان Tower Defense بوده است. این سبک که در واقع یک ساب‌ژانر (Subgenre) به حساب می‌آید، از دل بازی‌های استراتژیک بیرون آمده است و کم کم بازیکنان دیدند که دفاع از قلعه و قرار دادن استحکامات دفاعی، خود به تنهایی می‌تواند یک بازی باشد و به همان اندازه مکانیسم‌های یک بازی استراتزیک کامل، جذاب است.

با این حال، همیشه در خصوص اینکه کدام بازی موفق یا بهتر است، صحبت‌هایی می‌شود. برخی بازی‌های دفاع از قلعه بیش از حد پیچیده، برخی بیش از حد ساده و برخی به سادگی هر چه تمام، اصلا جذابیت ندارند و خیلی زود خسته کننده می‌شوند. با این حال، امروز در این نقد و بررسی از استراتژیک کلاب می‌خواهیم بازی دفاع از قلعه‌ای را به شما معرفی کنیم که به طرز عجیبی، واقعا جذاب و خاص است و از نظر من، لیاقت این را دارد که بیشتر از این‌ها دیده شود. بازی No Creeps Were Harmed TD، به ما نشان می‌دهد که یک بازی دفاع از قلعه چطور می‌تواند در عین سادگی، جذاب باشد.

از کجا آمدم و آمدنم بهره چه بود؟

مسلما چیزی که از یک بازی دفاع از قلعه انتظار نداریم، این است که داستان داشته باشد، اما عنوان No Creeps Were Harmed TD با داشتن داستان ساده، اما جالبی، ما را سوپرایز می‌کند. شما به محض شروع اولین مرحله از بازی، با مغزی روبه‌رو می‌شوید که در یک شیشه قرار دارد و با تعجب می‌گوید که کجا است و پاهایش چه شده‌اند. پس از آن شما مکالمه‌ای با یک شرکت خیالی خواهید داشت که به نظر شما برای آن کار می‌کنید. مکالمات به طور کلی بسیار طنز و جالب هستند و از نظرم توسعه‌دهنده در خلق این‌ها، واقعا اوج خلاقیتش را به کار برده است.

پس از آن بازی آغاز می‌شود و شما باید با قرار دادن ادوات دفاعی، با دفاع از مقر خود که ماموریت شما به حساب می‌آید، مشغول شوید. روح و اصالت یک بازی دفاع از قلعه، دقیقا در این بازی نهفته است و حتی به نظرم به عالی‌ترین شکل ممکن پیاده شده است. مثل هر بازی دیگری، مدام در Waveهای فراوان هیولاها می‌آیند و شما باید به دفاع بپردازید، اما اجازه دهید جلوتر برویم تا به شما بگویم که چرا این بازی خسته‌کننده نیست و سازنده واقعا خلاق بوده است.

چاشنی طنزی که به زیبایی هر چه تمام بر بازی نشسته است

در حین قرار دادن ادوات دفاعی و انجام کارهای دیگر، یا اصلا ادامه یافتن روند داستان، شما به وضوح آن چاشنی طنز را می‌بینید که از نظر من خیلی جذاب است و واقعا رنگ قشنگی به بازی بخشیده است. مثلا شما می‌توانید در طول بازی مغز که در یک شیشه متحرک است را تکان دهید، هر بار که به او می‌گویید یک دستگاه دفاعی بگذارد، او یک دیالوگی می‌گوید که مثل باقی بازی‌ها خشک و جدی نیست و به جای آن طوری شما را جواب می‌دهد که نه از سر فرمان‌برداری، بلکه از سر اجبار است که همین به شکل طنزگونه‌ای ادا می‌شود، مسلما اگر خودتان اولین مرحله این بازی را بروید، متوجه این مسئله می‌شوید.

نکته قابل توجه دیگر، این است که هر تصمیمی که شما می‌گیرید، به پای مغز که در واقع خود شما به حساب می‌آیید نوشته می‌شود. خود این جالب و در حالت طنزگونه است. در کل ممکن است بگویید خب اینکه بازی این‌طور جلف و طنزگونه است چه جذابیتی دارد یا اصلا چرا باید جذاب باشد؟ اما به نظرم این‌طور هم نباید به آن نگاه کنیم. در بازی که کار ما فقط دفاع کردن است، مسلما وجود یک چاشنی طنز خیلی بر جذاب بودن بیشتر بازی و قابل تحمل بودن آن می‌افزاید.

گیم‌پلی ساده، اما چالش‌برانگیز

محیط بازی و در کل گیم‌پلی آن، همان‌طور که گفتم ساده است و دقیقا به همان شکلی است که انتظار دارید یک بازی دفاع از قلعه باشد، اما تفاوت در نحوه طراحی شاید چیزی باشد که این بازی را متفاوت کرده است. مراح بازی مشخص است و به تعداد قابل توجهی مراحل مختلف وجود دارد که در هر کدام محیطی که باید دفاع کنید متفاوت است و چالش‌های خودش را دارد. سیستم بازی به این صورت است که با انجام هر مرحله، لول شما در بازی بالا می‌رود، داستان نیز جلو می‌رود و ادوات دفاعی بیشتری باز می‌شود. البته هر چه هم جلوتر بروید، نوع هیولاها پیچیده‌تر و روند بازی به طور کلی، دشوارتر می‌شود. کل گیم‌پلی بازی در همین یک پاراگراف خلاصه می‌شود، در نگاه اول ممکن است بازی بیش از حد ساده و مسخره به نظر برسد، اما باور کنید که بازی جذاب‌تر از اغلب بازی‌های سبک دفاع از قلعه است.

علاوه بر این، شما در طول بازی‌ها و دفاع کردن، گزینه‌های مختلف و بی‌نهایت متفاوت دارید که طوری طراحی شده که عملا شما تا انتهای بازی، چیزی برای خرج پولتان دارید. هر چقدر ارتقا دهید، همیشه چیزی وجود دارد که بتوانید ارتقا دهید. در بازی، علاوه بر اداوت دفاعی، خود مغز و مقری که باید از آن دفاع کنید قابل ارتقا است. پس حواستان باشد که ارتقاهایتان را به موقع و درست حسابی خرج کنید.

گرافیک و موسیقی‌متن فوق العاده عالی و وجود بخش آنلاین

موردی که تعجب و شگفت‌زدگی‌ام را در پی داشت، بیش از اندازه عالی بودن گرافیک و موسیقی‌متن بازی بود. راستش را بخواهید اصلا انتظار نداشتم که گرافیک بازی اینقدر چشم‌نواز و موسیقی‌متنش اینقدر گوش‌نواز باشد. هر دو به بهترین شکل ممکن روی بازی نشسته‌اند و اصلا در هیچ کجای بازی ضعفی در این دو مورد نمی‌بینید. گرافیک بازی بالا است، اما باعث لگ یا افت فریم نمی‌شود. موسیقی متن هم آنقدر خوب است که اصلا نیازی به بی‌صدا کردن آن در تنظیمات نمی‌بینید و در ترجیح می‌دهید با موسیقی بازی به کشتن هیولاها بپردازید.

مورد به شدت مثبت دیگر، وجود بخش آنلاین است. در بخش آنلاین شما می‌توانید مراحل را با دوستتان به صورت Co-Op بروید که در این حالت هم جذابیتش بیشتر خواهد بود و هم لذت بیشتری از بازی می‌برید. مسلما وقتی دو نفر باشید، بازی سخت‌تر و جذاب‌تر از پیش می‌شود.

جمع‌بندی

در پایان، با اطمینان کامل می‌گویم که بازی No Creeps Were Harmed TD یک عنوان دفاع از قلعه بی‌نظیر است. اگر ذره‌ای علاقه به این سبک دارید و فکر می‌کنید برایتان جذاب خواهد بود، حتی یک لحظه هم از تجربه آن غافل نشوید. این بازی در تمام بخش‌ها شامل گیم‌پلی، موسیقی‌متن، مکانیسم‌ها و در کل در همه چیز بی‌نظیر کار کرده است و واقعا کاستی و نکته منفی ندارد که بخواهم به آن اشاره کنم. این بازی عملا عالی است و اگر دوستدار این سبک باشید، برای ساعت‌های زیادی شما را سرگرم خودش خواهد کرد.

نقاط ضعف و قوت

وجود چاشنی طنز که بسیار عالی پیاده شده است
گیم‌پلی عالی و طراحی متفاوت هر مرحله
وجود دیالوگ‌های صدا‌گذاری شده و جالب
گرافیک و موسیقی‌متن فوق العاده عالی و خوب
تعداد بالای ادوات دفاعی و انواع مختلف هیولاها
تنوع بالا امکان ارتقا ادوات دفاعی، مغز و قلعه
وجود بخش آنلاین در بازی

ندارد!

نمرات

گیم پلی - 10
گرافیک - 10
داستان - 10
موسیقی - 10

10

نمره کل

در پایان، با اطمینان کامل می‌گویم که بازی No Creeps Were Harmed TD یک عنوان دفاع از قلعه بی‌نظیر است. اگر ذره‌ای علاقه به این سبک دارید و فکر می‌کنید برایتان جذاب خواهد بود، حتی یک لحظه هم از تجربه آن غافل نشوید. این بازی در تمام بخش‌ها شامل گیم‌پلی، موسیقی‌متن، مکانیسم‌ها و در کل در همه چیز بی‌نظیر کار کرده است و واقعا کاستی و نکته منفی ندارد که بخواهم به آن اشاره کنم. این بازی عملا عالی است و اگر دوستدار این سبک باشید، برای ساعت‌های زیادی شما را سرگرم خودش خواهد کرد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها