نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی ASKA

بازی آسکا (ASKA) یه بازی توی سبک Survival است که توی سال 2024 عرضه شد و خب همچنان پلیر ها و کاربرای خودشو دارد. اما چیزی که ای بازی خاص میکنه و باعث این حد از کابرای وفادار شده رو میشه توی دسته بندی های مختلف به طور کتمل توضیح داد و شفاف سازی کرد ، که در ادامه ای مقاله با شما تجربه چندین ساعتم از بازی آسکا رو به اشتراک میزارم.

گرافیک و ویژوال

بازی آسکا برخلاف ویژوآل فکر شده  گرافیکی فوق العاده ساده و مینیمال داره که به نظرم یکی از جنبه هایی که میتونه به رابط کاربری این بازی روی خوش  نشون بده همین مینیمال بودن گرافیکشه. علت این صحبتم رو میتونید در طی این مقاله متجه اش بشید پس عجله نکنید و تا آخر این مقاله با من همراه باشید.

گرافیک بازی از تنضیمات حرفه ای مثل V-Sync گرفته تا تنظیمات ساده تر مثل تنظیم رنگ و Accessibility پشتیبانی میکنه . نقطه ی قوت این گرافیک در کنار ساده بودنش مربوط میشه به تنظیم رنگ و شخصی سازی ویژوآل که خب توی بخش ویژوآل براتون کامل شرحش میدم. فقط تا این حد بدونید که تجربه فوق آلعاده خفنیو قراره براتون همین بخش ساده و کوچک بسازه.

تمام نکاتی که براتون ذکر میکنم توی این مقاله بر اساس گرافیک Medium  بررسی شده که  به نظرم کیفیت خاصی رو ارائه میداد و این خودش دلیلیه که بگیم گرافیک بازی آسکا خفنه چون حتی روی مدیوم هم ما کیفیت قابل قبولیو از اجزای سازنده بازی مشاهده میکنیم.

ویژوآل:

اما خفن ترین و غیر قابل باور ترین بخش بازی های سروایوال ، بخش ویژوآل بازی آسکا است. ویژوآل این بازی به طور کلی در دو حالت روز ( Day ) و شب ( Night ) تقسیم بندی میشه و در هر حالت ویژوآل به نحو خاصی نمایان میشه

روز (Day):

 به واسته ی نور پردازی خب و البته در یکسری شرایط over Exposure ، اجزای سازنده بازی مخصوصا نچرال ریسورس مثل درخت ، بوته ، شن ، دریا و انمی های بازی کیفیت قابل قبول و البته پر جزئیاتی رو از خودشون نشون میدادن. کنده کتری های تنه درختان به وضوح نمایان و شکستگی سطح سنگانشان از تاثیر فصل های بازی روی اجزای سازنده حرف میزد. اما تمام ویژوآل بازی در طول روز به همین مباحث ختم نمیشه. جنبه ی دیگر این ویژوآل خفن غروب خورشید در بازی بود. غروب خورشید در این بازی به طور کامل یه کشور اسکاندیناوی رو که در اون خورشید با بخش نور پهن در سطح آسمان غروب میکنه رو به نمایش میزاره و به شما یه آسمان که در اون نور نارنجی پخش شده رو نشون میده.

شب (Night):

بخش مورد علاقه ی خودم در بازی آسکا ، شب زیبا و البته پر ستاره اسکاندیواییش بود. به حدی این شب زیبا بود که واقعا احساس میکنید وسط کشور های حوضه اسکاندیناوی دارید قدم میزنید و از منظره ی خوش وایبش استفاده میکنید.
این آسمون شب پر از ستاره های روشن بود و به وضوح ستاره ی شمالی داخلش جلب توجه میکرد و اگه خیلی دقت میکردین میتونستین حتی بخش صورت های فلکی رو هم ببینید.

اما برسیم به چیزی دوست داشتم توی شبش بیشتر خودشو نشون بده ! شاید بگید مگه چیزیم مونده ؟ باید بگم بله !
ابر های آسمون آسکا از طیف های رنگی سفید تا شب رو در طول بازی گشتیبانی میکنن ولی دقت این رنگ های در یکسری شرایط مثل یه باگ رفتار میکرد در شرایطی که باید بهسمت تیره این رنگ ها میل میکردن مثل وقتی که آسمون بارونیه به رنگ روشن تر دیده میشد. البته اگه بشه اینو یهباگ در نظر گرفت خواننده عزیز… به هر حال این تضاد رنگی به نظرم میشه با رابط کاربری موجود در تنظیمات این بازی یعنی بخش تنظیم رنگ اصلاح بشه و به بخش مورد علاقه شما هم تبدیل بشه.

ترکینگ و راهنمایی

اینم بالاخره یه جنبه ایه که توی ویژوآل بازی به شخصه ازش استفاده های زیادی بردم. ترکینگ یا همون هدایت پلیر به سمت مراحل یا ریسورس های مختلف موق العاده در این بازی کارآمده. چجوری ؟ ترکینگ توی بازی آسکا ترکیبی از Eagle Eye رد دد 2 و آموزش های ابزار ها و ریسورس های مختلفه. بزاین ساده تر بگم با ایگل آی میتونید بفهمید اطرافتون چه ریسورس هایی هست و بعد با آموزش ها و هینت ها میتونید یاد بگیرید چجوری از اینا استفاده کنید.

اگه بخوام خفن ترین نکته ای بازیو بگم توی همین بخش ترکینگ میشه بهش اشاره کد جایی که تنظیم رنگ در رابط کاری میتونه ای ایگل آی رو به خصوص در طول شب خوش رنگ تر و با ویژوآل قوی تری نشونمون بده. برای مثال در طول استفاده از ایگل آی نچرال ریسورس ها به رنگ زرد در میان که خب در طول شب و با کاهش شدت نور این زرد حتی ه سمت طلایی شدن هم پیش میره. حالا فرض کنیم از تنظیم رنگ هم انجامبدین ! چی میشه ؟ خب به طبع تجربه ی بهتری رو از این رنگ زرد بدست میارید.

گیم‌پلی

گیم پلی بازی آسکا مثل همه بازی های سروایوال حول یکسری اصول کلی میچرخه مثل : ساختمان سازی ، نبرد ، کرفتینگ یا ساخت ابزار ها و یه مورد خاص به اسم استخدام نیرو. که به صورت کامل قراره اینارو باهم بررسی کینم.

ساختمان سازی:

ساختمان سازی بازی آسکا یکمی با بازی های سروایوال دیگه متفاوته و عامل تفاوتش هم گه بخوام دقیق ذکر کنم دسته بندی منظم و مرتب انواع اوناست. یعنی شما نیاز نیست کل دستور عملی که قراره از روش بسازید رو بگردید تا ساختمون مورد نظرتونو پیدا کنید ؛ خودش دسته بندی داره.

توی آسکا ، یکم قضیه مراحل ساخت فرق میکنه و میتونم خیلی به واقعیت نزدیکه ، چرا ؟ علت این حرفمو میشه توی از مقایسه توی دنیای واقع استخراج کرد. اون اینه که اول از یه پی سازی شروع میشه و بعد میره رو به بالا و ساختمون تکمیل میشه و همین ساختار رو شما توی بازی آسکا میبینین. – : –

از لحاظ ویژوآلی هم ساختمان های توی حالتخوبی بود و تحت تاثیر تغییر وضعیت جوی تغییر شکل میدادن. مثلا اگه ساختمون از جنس چوب باشه توی هوای بارونی چوبش خیس میشه و خونه سرد تر میشه. آره خلاصه همین قدر ریله ..

کرفتینگ:

همون جوری ساختمان ها برای خودشون دسته بندی داشتن ابزار های بازی آسکا هم برای خودشون دسته بندی مخصوص دارن و ابزار های مخصوص نبرد از کاری متمایز میشن.

ولی چیزی که ای ابزار هارو خاص میکنه دسته بندی شون نیست بلکه نحوه ی استفاده و البته تولیدشونه. برای ساخت این ابزار ها شما نیاز به ریسورس هایی دارین که خود اونا رو باید از نچرال ریسورس های توی بازی بسازین و عملا مثل سایر بازی های سروایوال نمیشه توی مپ پیداشون کرد. مثلا : برای ساخت تبر سنگی شما نیاز به طناب دارین که خودش از خشت درست میشه و شما اول باید خشت رو جمع کنید و از طناب بسازین.

اما چالش دیگه ای که وجود داره کاربرد و نحوه کار این ابزاره. مثلا شما برای شکستن سنگ های درشت به کوچیک باید کلنگ داشته باشین و برای پی سازی بیل مخصوص شخم زدن. همین قدر پیچیده و وقت گیر خلاصه.

اما ابزار های جنگی چیزی که هر بازی سروایوالیو دوپامینه میکنه. همونجوری هم که از اسم اینا پیداست برای خب نبرد با انمی هایی هستن که داخل بازی با شما رو در رو میشن که خب مدل هاش رو توی بخش نبرد با هم دیگه میبینیم حتما. ولی همین قدر بگم که ابزار های جنگی این بازی باید دائما استفاده بشن تا آبگرید بشن و الا در فاز های مقابله با دشمن های قوی تر این کاراکترتونه که خورده میشه…

استخدام نیرو:

این بخش بخش مورد علاقه خودم از گیم پلی بازیه . اما چرا اینقدر روش تاکید میکنم !؟ باید بگم چون تنوع توی این بخش موج میزنه. بازی آسکا برای استخدام نیرو به ساختمانی نیاز داره به اسم Eyes of Odin که خب همونجوری که از اسمش پیداست قراره از اودین درخواست نیروی پشتیبان بکنیم ولی آیا به همین راحتیه ؟ باید بگم نه . شما نیاز به پیشکشی دارین که توی این بازی میشه 5 تا الماس آبی که خب ماین کردنشونم کار راحتی نیست وباید توی مپ بگردین.

اما اگه فرض کنیم که موفق شدین هر بار برای یک کاراکتر جدید 5 تا الماس پیدا کنید ف میتونی افراد جدید رو بر اساس Perk هایی کهدر هر فرد مخصوص به خودشه انتخاب و بعد استخدام کنید. ولی سازنده بازی این بخش رو هم مثل سایر بخش ها بدون چالش رها نکرده و شما فقط 2 تا از Perk  های هر فرد رو میبینید و بقیه اونا ینی 3 تای دیگه ، به شانستون بستگی داره که چه قدر خفن باشن. این Perk ها از توان جسمانی بیشتر برای شب کاری شروع و تا توانایی نبرد و ماهی گیری تنوع داره.

از قابلیت های دیگه ای که شما دارین توی بخش استخدام نیرو بخش تنظیم فعالیت افراده که میتونید مشخص کنید چقدر بخوابه ، چقدر کار کنه و حتی چه قدر اوقات فراقت داشته باشه که اینم یه تجربه خفن دیگه توی این بخشه.

نبرد:

اما بخش مورد علاقه همه ی سروایوال پلیر ها نبرد. نبرد توی این بازی سلسله مراتب داره و از اونجایی روز های بازی به شدت طولانی و از قوانین طبیعی پیروی میکنه ، باید بگم شما برای مبارزه باید روز های زیادتریو سروایو کنید چون که هر 5 روز که در بازی میگذره و شما سروایو کردین دشمن به شدت سخت و قوی تری برای شما باز میشه و مستقیما به شما حمله میکنه. این دشمنا از نمونه های بسیار ساده که از همون اول بازی هستن و مشت میشه کشتشون شروع میشن تا نومنه های افسانه ای تر و غیر قابل شکست با سلاح معمولی. خلاصه این که خیلی به این بخشش دل نبندین داغون میشین.

شخصیت‌پردازی:

قابلیت خفن دیگه ی این بازی اینه که شما میتونید شخصیتتون رو کاستوم کنید. مدل موشو عوش کنید و حتی خالکوبی تنشو عوش کنید. بازی از 2 شخصیت اصلی به اسم های Ragnar و Aska پشتیبانی میکنه که به نظرم توی این بازی که مولتی پلیر داره 2 تا کاراکتر اصلی واقعا کمه. هر کدوم از این کاراکترا ویژگی های خاص خودشونو دارن یکی ظرفیت روانیش در شرایط سخت مختلف بازی بیشتره و یکی تحمل گرسنگیش و توان رزمیش.

موسیقی‌متن:

موسیقی برای همه عاشقان ملودی و ریتم ، فضای عرفانی بوده همیشه. و خب اینو بای آسکا کاملا به حد خودش رسونده.
شما باید خیلی توی بازی دقت کنید تا عمل جو موسیقی متن و Ost بازی شما رو بگیره . ولی نگران نباشین فضا واقع گرایانه بازی به شما کمک میکنه و در موقعیت های مختلف مثل شفق قطبی در آسمان شب ، در شب پر ستاره ، و حتی غروب و باران بهاری سرعت آهنگ و شدتش تغییر میکنه و شما رو در حس و حالیخاصی غرق میکنه.

نقاط ضعف و قوت

تنوع پذیری نیرو های قابل استخدام
دسته بندی منظم و دقیق برای گیم پلی
گیم پلی روون
منابع طبیعیه از نظر ویژوآلی خفن
موسیقی متن با قابلیت ارتجاع

دیفالت رنگی نسبتا نامناسب
سختی ساخت ساختمان ها و جمعآوری منابع
طولانی بودن بیش از حد روز و شب
کمبود لحظات دوپامینه مثل نبرد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها