آموزشراهنما و آموزش جامعمقاله

آموزش بازی Imperator: Rome

نکاتی برای ساخت یک امپراتوری موفق

بازی Imperator: Rome یکی از محصولات گرند استراتژی شرکت پارادوکس (Paradox Interactive) می‌باشد که در سال 2019 به بازار عرضه شد. اگر برای اولین بار این بازی را تجربه کنید احتمالا به خاطر حس و حال جدید آن سردرگم خواهید شد. چیزهای زیادی در این عنوان وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا بتوانید سرنوشت خوبی برای قلمروی خود رقم بزنید. در این مقاله قصد داریم نگاهی به این نکات داشته باشیم و یک راهنمای کلی از بازی Imperator: Rome بخوانیم. با وب‌سایت استراتژیک کلاب و ادامۀ این مطلب همراه باشید. همچنین شما می‌توانید این بازی را با لینک مستقیم و نیم‌بها از وب‌سایت ما دانلود کنید.

امپراتوری سلوکی


برای شروع بازی، می‌توان امپراتوری سلوکی (Seleucid) را انتخاب کرد که توسط سلوکوس یکم (Seleucus I، از فرماندهان مورد اعتماد اسکندر مقدونی) رهبری می‌شد. سلوکی‌ها یکی از دیادوخوی‌ها (Diadochi) یا جانشینان اسکندر بودند که برای فتح زمین‌های بیشتر، به جنگ می‌رفتند. مهم نیست رهبری کدام قبیله یا گروه را برعهده دارید، رابط کاربری بازی Imperator: Rome به شکل یکسان دیده شده و قدرت نیروها، ثروت و اختیارات شما را نمایش می‌دهد.

اختیارات شما در زمینه‌های نظامی (Military)، مدنی (Civic)، سخنوری (Oratory) و مذهبی (Religious) بوده و حکم یک منبع اضافی برای اقدامات بیشتر را دارند. در میان طرفداران بازی‌های کمپانی پارادوکس، این قدرت‌ها با نام “Mana” شناخته می‌شوند که در لغت به معنی جادو می‌باشد. می‌توان گفت اختیارات شما در این بازی هم مثل قدرت‌های ماورایی هستند چرا که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تصمیمات و دستورات مختلفی را در بازی اجرا کنید.

قدرت نظامی موجود در بازی به شما این اجازه را می‌دهد تا ظرفیت و توانایی‌ ارتش خود را افزایش دهید. قدرت سخنوری در بازی برای ایجاد روابط سیاسی و یا ساخت مسیرهای تجاری به کار می‌رود. قدرت مدنی برای تجارت و مدیریت جمعیت استفاده می‌شود و قدرت مذهبی نیز کاربردی مشابه دارد. در طول مسیر خود متوجه خواهید شد که کدام قدرت در چه زمانی کاربرد خواهد داشت.

نمای کلی و پنل بازی


جدای از پرترۀ فرمانروا، زیردستان و آماری از استان‌ها و جمعیت، در پنل مربوط به حکومتتان می‌توانید انجمن‌های ملی (National Ideas) که براساس اختیارات اصلی شکل می‌گیرد را بررسی کنید. در رابطه با دولت سلوکی‌ها، این حکومت می‌تواند یک انجمن نظامی (Military Idea) و دو انجمن سخنور (Oratory Idea) داشته باشد. پیش از شروع بازی، این ایده‌های داخلی را انتخاب کرده و از بابت آن اطمینان حاصل کنید.

دولت


پنل مربوط به دولت باری دیگر پرترۀ حاکم را درکنار وارث و جانشینان قرار می‌دهد. مطمئن شوید که وارثان شما ازدواج کرده باشند تا با زاد و ولد، مسیر بهتری را در امپراتوری شما طی کنند. می‌‎توانید در قلمروی خود برای هر شخصیت یک شریک زندگی پیدا کرده و مراسم ازدواجی ترتیب ببینید. یکی دیگر از پنل‌ها در جهت سمت راست – پایین قرار دارد که میزان حمایت مدعیان تاج و تخت از شما را به نمایش می‌گذارد.

توجه داشته باشید که این پنل برای حکومتی مثل رم متفاوت است و تاثیر هر حزب در روند بازی را مشخص می‌کند. شما با رای دادن به هر گروه، می‌توانید به راحتی از آن‌‌ها حمایت کنید. البته که این مورد می‌تواند مدتی بعد مسیر شما را تغییر دهد. این پنل برای دولت‌های قبیله‌ای هم می‌تواند متفاوت باشد و گروه‌های مختلف در کشور را به شما نشان دهد. توجه داشته باشید که رهبر هر قبیله می‌تواند حامیان خودش را داشته باشد.

درکنار چیزهایی که گفته شد، این پنل مشاوران شما را هم به نمایش گذاشته که هرکدام روی یکی از قدرت‌های شما تمرکز کردند تا تاثیرگذاری بیشتری به اختیارات شما اضافه شود. برای مثال، استفاده از یک بادیگارد روحیۀ نیروهای شما را افزایش می‌دهد. از آنجا که گزینه‌های مناسب با هر قدرت از قبل انتخاب شدند، نیازی نیست جایگاه افراد را دستکاری کنید. البته که مرگ هر یک از این افراد به شما اطلاع داده شده و باید از انتخاب جانشین برای آن‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید قوانین حکومت خود را تعیین کنید. این قوانین شامل مالیات، مسیرهای دریایی و حتی انتخاب جانشین می‌شود. به این زودی‌ها نیاز به تغییر قوانین ندارید چرا که این مورد به قدرت سخنوری 250 نیاز دارد.


زمانی که این ویژگی کاربرد دارد وقتی‌ست که می‌خواهید از یک قبیلۀ مستقر (Settled Tribe) به یک قبیلۀ مهاجر (Migratory Tribe) تبدیل شوید. مثال آورده شده در تصویر بالا، مربوط به زمانی است که به عنوان قبیلۀ سکاستان (Sychtia) بازی می‌کنید. زمانی که دولت شما از حالت پیش‌فرض و متمرکز خود خارج شود، می‌توانید مهاجرت را آغاز کنید. در چنین شرایطی، مردم بنا به خواستۀ شما شهر اصلی را ترک خواهند کرد. این مورد امکان مهاجرت به زمین‌های دیگر را فراهم می‌کند.

پنل نظامی


به علت نیاز به قدرت نظامی بالا، به این راحتی نمی‌توان در این پنل تغییرات زیادی ایجاد کرد. بهتر است که به تاثیرات هر یک از نیروهای خود نگاه کنید تا بتوانید یک نقشۀ خوب را برنامه‌ریزی کنید. ایده‌آل‌ترین حالت این است که روی پیاده‌نظام سنگین تمرکز داشته باشید. البته که ساخت نیروها بسته به منابع می‌تواند قابل تغییر باشد. نگاهی به اطلاعیه‌ها داشته باشید. احتمال اینکه فرمانده‌ای برای نیروهای خود انتخاب نکرده باشید وجود دارد.

تکنولوژی


همانطور که گفته شد، بسته به اختیارات شما، افرادی هستند که درمورد آن موضوع به تحقیق (Research) بپردازند. در این بخش نیز شما محققانی دارید که مشغول به کار می‌باشند. درست مثل مشاوران دولتی، در صورت مرگ یک محقق، باید آمادگی انتخاب جانشین آن‌ها را داشته باشید. هر فناوری و اختراعی که انتخاب کنید، به نیروی مدنی 100 نیاز دارد.

مذهب


مذهب در بازی Imperator: Rome یک مسئله غیرمعمول است. درواقع زمانی که به اواسط بازی برسید، متوجه می‌‎شوید که قدرت مذهبی زیادی نسبت به سایر حکومت‌ها در اختیار دارید. تمام کاری که باید انجام دهید، دنبال کردن این دستورالعمل است:

  • هر چند سال یک بار جوایزی انتخاب کنید. اطلاعیه‌ای نمایش داده می‌شود که به شما فرا رسیدن زمان مناسب را اعلام می‌کند.
  • افزایش ثبات – هرچقدر ثبات حکومت شما افزایش یابد، سرعت تحقیقات، مالیات و… هم بالا می‌رود.
  • رفع خستگی ناشی از جنگ – هرچه سرزمین‌های بیشتری فتح کنید، خستگی نیروهای شما هم افزایش می‌یابد. علاوه بر این، خستگی زیاد روی سربازان و حتی مردم تاثیر مستقیم دارد.

اقتصاد


در این بخش همه‌چیز به طور پیش‌فرض روی سطح عادی قرار دارد. تقریبا هیچ دلیلی برای ایجاد تغییرات وجود ندارد مگراینکه پول کافی در اختیار نداشته باشید. توجه کنید که کاهش مخارج روی نیروها و ناوگان‌ها تاثیر زیادی دارد. همچنین افزایش مالیات بر مردم و حتی ایالت‌های خارجی تاثیر منفی می‌گذارد. می‌توانید طلا و پول اضافی خود را روی حوزه‌های اختیاری سرمایه‌گذاری کنید.

سیاست


در سمت چپ پنل متوجه یک دکمه خواهید شد که موضع کشور را نشان می‌دهد. این گزینه، دید و نظر سایر حکومت‌ها نسبت به شما و سیاست‌های امپراتوری‌تان را بیان می‌کند. موضع جنگ‌طلبانه یا Bellicose Stance گزینۀ خوبی برای پیشروی در بازی است اما باعث دشمن‌تراشی و تغییر نظر کشورهای همسایه نسبت به شما می‌‌شود. اگر می‌خواهید که با آرامش بیشتری در بازی پیش بروید، تغییر موضع را در نظر بگیرید.

پیش از اینکه بازی را از حالت Pause خارج کنید، نگاهی به روابط خود با سایر فکشن‌ها داشته باشید. سلوکی‌ها هنگام شروع بازی چهار فکشن در اختیار دارند. در تصویر پایین حکومت باختر (Bactria) را می‌بینید. باید از موقعیت‌های پیش آمده جهت بهبود ارتباط‌‌تان با آن‌ها استفاده کرده و در نهایت، سرزمین‌ آن‌ها را با امپراتوری خود ادغام کنید. به خاطر بسپارید که ترکیب کردن حکومت‌ها برای قبیله‌ها قابل انجام نیست.


کشورهای همسایه را در نظر بگیرید چرا که آن‌ها روی تجربه اولیۀ شما تاثیرگذار هستند. سلوکی‌ها مرزهایی با امپراتوری مائوریا (Mauryan Empire) دارند، اما نیازی نیست به شرق بروید. رفتن به سمت غرب بهترین گزینه برای حفظ شرایط خوب است. با راست کلیک روی دیگر فرمانروایان، می‌توانید در صورت امکان با آن‌ها روابط دوستانه شکل دهید. درواقع گزینه‌های زیادی در دسترس شما و دیگر شخصیت‌ها وجود دارد.

تصمیمات


در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تصمیماتی که می‌توانید در طول بازی بگیرید. هر تصمیم در بازی به شما جوایزی اعطا کرده و مسیرتان را هموار می‌کند. آخرین هدف برای فرمانروایان دیادوخوی این است که سرزمین‌های فتح شده توسط اسکندر را باری دیگر به دست آورند و حتی پادشاهی یونانی هند (Indo-Greek Kingdom) را دوباره شکل دهند.

کاراکترها


این پنل تمام شخصیت‌ها در حکومت شما را نمایش می‌دهد. در اینجا می‌توانید انتخاب‌هایی از جمله رشوه انجام دهید که روابط شما را بهبود می‌بخشد. برخی از این کاراکترها ممکن است از مقام خود عزل (Scorn) شده باشند، به این معنی که جایگاه مناسب برای دریافت دستمزد ندارند. به طور کلی، بی‌کاری آن‌ها باعث شده تا اهمیت چندانی داشته باشند.

نیازی نیست برای جلوگیری از رسیدن خانواده‌ها و افراد Scorn شده به مقام خاصی تلاش کنید. علاوه بر این، باید گفت که رابط کاربری این بازی یکی از غیرقابل درک‌ترین‌ها در میان عناوین شرکت پارادوکس است. اگر می‌خواهید به این دسته از افراد مقام و کاری اختصاص دهید، نمی‌توانید این کار را از طریق پنل مربوطه انجام دهید. باید با قرار دادن ماوس بررسی کنید که آیا وفاداری آن‌ها به دلیل Scorn شدن تحت تاثیر قرار گرفته یا خیر.

مزدورها


این افراد مزدورهایی هستند که برای همراهی شما در شهرهای مختلف حضور دارند. می‌توانید مزدورها را از طریق این پنل در نقشه استخدام کنید. مزدورها تا مدت زمان مشخصی در اختیار شما قرار خواهند داشت و پس از آن اگر پول آن را داشته باشید، می‌توانید در صورت تمایل مجدد آن‌ها را استخدام کنید و به عبارتی، قرارداد خود با آن‌ها را تمدید کنید.

تجارت


زمانی که کمپین بازی را آغاز می‌کنید، هیچ مسیر تجاری (Trade Route) فعالی وجود ندارد و نیاز دارید که یکی را راه‌اندازی کنید (که نیاز به قدرت مدنی دارد). همچنین استفاده از آپشن Block Surplus احتمال معاملۀ جوایز به دست آمده از کالاهای مازاد را از بین می‌رود. از یک طرف، می‌توانید این گزینه را فعال بگذارید تا معاملات سودمندی که توسط هوش مصنوعی به شما پیشنهاد می‌شود را بررسی کنید.

هر منبع تجاری (Trade Resource) بسته به فاکتورهایی نظیر زمان صدور، تاثیراتی خواهد داشت. خروجی بعضی از این تاثیرها برابر است با خوشحالی مردم، افزایش جمعیت یا حتی بالا رفتن سرعت تحقیقات. داشتن منابع استراتژی هم تاثیرات گسترده‌ای دارد. این مورد باعث می‌شود تا واحدهایی نظیر فیل جنگی، پیاده‌نظام سنگین و… را در اختیار داشته باشید.


در رابطه با پنل تجارت، ممکن است اطلاعیه‌ای مبنی بر گرسنگی (Starvation) جمعیت شهرها ببینید. گرسنگی شدید یکی از چیزهایی‌ست که ارتباط مستقیم با مسیرهای تجاری دارد. هنگام شروع بازی در نقش امپراتوری سلوکی، دوتا از شهرهای شما با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. روی شهر یا استان کلیک کرده تا آیکن کوچکی در کنار پرترۀ فرماندار آن شهر ببینید. روی گزینۀ Encourage Trade کلیک کنید تا یک مسیر تجاری اضافی باز کرده و واردات غلات را آغاز کنید.


در آخر، می‌توانید در پنل شهرها نگاهی به جمعیت داشته باشید. ممکن است یک علامت منفی درکنار نوع خاصی از شهروندها (شهروند عادی، افراد آزاده، اعضای قبیله، برده‌ها و…) وجود داشته باشد که تاثیر زیادی روی رشد جمعیت دارد. این یک نکته مربوط به نرخ پایین تحقیقات (Bad Research Rate) می‌باشد و یعنی تنوع جمعیت در سرزمین شما پایین است.

Macro Builder


آیکن Macro Builder در سمت چپ صفحۀ شما قابل مشاهده‌ست. از اینجا، می‌توانید به راحتی به ساخت و ساز مشغول شده و یا نیروهایی برای ارتش خود پرورش دهید. استفاده از این ابزار روی رشد جمعیت نیز تاثیرات زیادی دارد. گزینه‌هایی مثل تبدیل و جذب هم در اختیار شما قرار دارد که چندان مورد نیاز نیست مگراینکه بخواهید کشوری را اشغال کنید. همچنین می‌توانید در پنل هر شهر تغییراتی به جمعیت‌شناسی بیاورید.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها