نقد و بررسی
نقد و بررسی بازی Surviving Mars

آیا ما در دوره ای باشکوه از سبک شهرسازی در بازیهای استراتژیک هستیم؟ بنظر که اینطور است. بازیهای شهر سازی در چند سال اخیر رشد زیادی داشته اند. با انتشار بازیهای SimCity، Cities: Skylines، Anno، Aven Colony و بازی FrostPunk گزینههای زیادی برای تجربه به دوستداران سبک شهرسازی ارائه شده است. با این حال، بنظرم مشکلی وجود دارد!
اینها بازیهای بدی نیستند، همه در سطح خوبی قرار دارند. ولی… نوآوری چطور؟ تجربههای کاملا جدید چطور؟ یک بازی که پای خود را فراتر از ویژگیهای معمولی شهرسازی بگذارد… بنظر همه بازیها یک خط را در پیش گرفته اند.
ولی، در نهایت به بازی Surviving Mars میرسیم که توسط Haemimont Games (سازنده سری بازیهای Tropico) ساخته شده است و توسط دوستان قدیمیما، Paradox منتشر شده است. بازی ای که نمیخواهد آن مسیر همیشگی را دنبال کند. Surviving Mars اینجاست تا به ما تجربه ای جدید ارائه کند.
عنوان بازی موضوع آنرا به خوبی مشخص میکند: ما قرار است که یک کلونی در مریخ بسازیم. اما قبل از آن باید مشخص کنیم که چه کسی این ماموریت را اسپانسری و پشتیبانی میکند.
شما میتوانید از بین نیروی متحد زمین، ایالت متحده، عملیات گروه مذهبی و یا روسیه یکی را برای پشتیبانی خود انتخاب کنید.
بنظر میرسد این انتخابها باید مسیر داستان بازی را عوض کند و یا مردمان شما را تحت تاثیر قرار دهد. ولی اینگونه نیست! این فقط یک راه هوشمندانه و نوین برای انتخاب درجه سختی بازی توسط بازیکنان است.
اینکه کدام را انتخاب میکنید، منابع اولیه شما مانند تعداد موشکها، مواد اولیه، کمک مالی و غیره را مشخص میکند. منابعی که به شما اجازه میدهد مریخ را از جهنم به یک پارک زیبا تبدیل کنید. البته همانطور که اشاره کردم کشوری که انتخاب میکنید تاثیری بر داستان و مردمان شما ندارد، که بنظرم یک فرصت از دست رفته برای شرکت است و میتوانست از این موضوع استفاده بهتری کند. البته این موضوع فقط درباره انتخاب درجه سختی بازی نیست. بارها و بارها SM به شما حق انتخابهایی میدهد که بنظر تاثیر بسیاری بر داستان و روند بازی خواهند گذاشت، ولی در نهایت آنها فقط برای زیبایی هستند و تفاوت زیادی ایجاد نمیکنند. چیزی که اعتراض بازیکنان را بدنبال داشت.

پس از انتخاب حامیخود، میتوانید منابع مورد نیاز پروازتان را انتخاب کنید. مانند آماده سازی وسایل برای یک سفر طولانی. احتمالا نمیخواهید که چیز مهمیرا فراموش کنید. پس شما در این بخش نیازمند صرف زمان زیادی هستید و باید به آنچه که واقعا نیاز دارید فکر کنید.
پس از آن، پیش به سوی مریخ! هورا!

پس از رد شدن از مرحله پرتاب موشک، حال وقت آن است که کلونی خود را بسازید.
در این مرحله، شما انتخاب میکنید که کجا میخواهید فرود بیایید. در اینجا دستتان باز است تا در هرجایی که خواستید، کلونی خود را مستقر کنید. میتوانید یک ناحیه پر از آب و مواد معدنی انتخاب کنید و یا راه سخت تر را انتخاب کنید و در سحرایی با طوفانهای سنگین و منابع کم شانس خود را امتحان کنید.
بنظر من، خیلی از نقدهای منفی که بازی از کاربران استیم دریافت کرده است ناشی از سوتفاهم این گزینههای ابتدایی و شروع بازی است. (مانند نحوه انتخاب درجه سختی بازی که در بالا اشاره شد) به عنوان مثال، نظرات زیادی مانند “من یک بار بازی کردم، موفق شدم، دیگ از بازی زده شدم” خب، شما میتوانید بجای فرود بر روی منطقه ای غنی از منابع، فرود بر ناحیه ای با منابع کمتر انتخاب کنید تا چالشهایتان بیشتر شود و به این سرنوشت دچار نشوید. بسیاری از بازیها در سطح ساده خسته کننده هستند. پس پیشنهاد اکید من این است که وقتی با سیستم بازی آشنا شدید، چالشهای خود را بیشتر کنید و در درجات سختی بالا بازی را تجربه کنید.
حالا موشک شما در منطقه ای که انتخاب کردید فرود آمده است. خب در ادامه باید چکار کنید؟ برای من، این بخش بهترین بخش SM است. بخشی که این بازی در جایگاه بالاتری نسبت به رقبای خود قرار میگیرد. این بازی واقعا حس زندگی بر روی سیاره ای بیگانه را به شما منتقل میکند. سیاره ای که در آن، یک اشتباه کافی است تا کلونی شما را به سمت یک فاجعه هدایت کند.
شاید عجیب باشد ولی شما با انسانها شروع نمیکنید! در عوض، اولین مریخیهای شما 3 وسیله نقلیه هستند. اولین وسیله برای کشف و مشاهده چشم اندازها استفاده میشود. دومین وسیله، پایگاه هواپیماهای بی سرنشین شما است. سومین وسیله نیز برای جمع آوری و انتقال منابع استفاده میشود. همه این وسایل برای ایجاد یک پایگاه یکپارچه به شما کمک میکنند. پس از موفق شدن شما در این مرحله، انسانها قادر خواهند بود تا بر روی سیاره قرمز حرکت کنند.
این بخش اولیه بازی با تنش کامل همراه است. شما با مشکلات بسیار چالش برانگیزی در راه جمع آوری تدارکات مواجه میشوید. مانند سری بازیهای Anno، هر گام به جلو از چندین مرحله کوچکتر تشکیل شده است که باید مانند یک دستورالعمل انجام شوند تا به موفقیت برسند.(اگر سری Anno را بازی کرده باشید متوجه منظورم خواهید شد)
حال وقت آن است که زمینیها را تبدیل به مریخیها کنیم!
خب، شما به انسانها بر روی سیاره نیاز دارید، درست است؟ شما برای اینکار ابتدا باید گنبد(Dome در بازی) بسازید تا مردمتان در آنجا زندگی کنند.
گنبدها منابع بسیار زیادی را برای ساخت از شما مصرف میکنند… ولی خب این حداقل نگرانی شماست! آنها همچنین به هوا نیاز دارند و تامین هوا، به آب نیاز دارد. پیدا کردن آب اغلب مشکل است و شما نیازمند تلاش زیادی برای بدست آوردن آن هستید.

پس از جستجوهای بسیار، بگذارید بگوییم که یک آبخوان کوچولو پیدا کرده اید که “خیلی خیلی” دور نیست! به هرحال، شما قبلا در منطقه فرود خود ژنراتورهای برق را ساخته اید و بتن ریزی را شروع کرده اید. منطقه آبی که پیدا کرده اید خارج از محدوده هواپیماهای بی سرنشین شماست. پس حالا شما باید یک پایگاه دوم بسازید که اصلا آسان نیست و یا تمامیساختههای خود را انتقال دهید که آن هم نیاز به منابع بسیاری دارد. حال کدام را انتخاب میکنید؟
این نوع چالشها برای این سبک از بازی شگفت انگیز است. تصمیمات اهمیت دارند و عواقب قطعی خواهند داشت. و خب قطعا شما نیازمند تلاش و دقت زیادی خواهید بود که گند نزنید! به طور خلاصه، نام بازی اینگونه باید قرار میگرفت: “چگونه گند نزنم؟ نسخه مریخ!” منتشر شده برای مک، لینوکس و ویندوز!
از کلونی خود نگهداری کنید
علاوه بر مشکلاتی که به صورت تصادفی برای شما ایجاد میشود، SM چندین عامل پیچیده دیگر را نیز به شما ارائه میدهد. یکی از آنها محیط زیست است. سنگهای آسمانی هر چند وقت یک بار به منطقه شما سقوط خواهند کرد. بعضی مواقع به شما آسیب میزنند و بعضی مواقع برای شما منابع فراهم خواهند کرد. با این حال، ممکن است آنها به یک ساختمان شما برخورد کنند که قطعا اتفاق خوبی نیست! وقتی شما در اوایل بازی هستید اینگونه مشکلات ناامید کننده است، ولی خیلی هم بد نیست. بعدا، وقتی گنبد شما ترک خورده است، هوا در حال خارج شدن است و مردم شما در حال تیکه پاره شدن هستند، همراه با بیان جملات “یا خدا یا خدا یا خدا چه غلطی کنم، یا ابلفضل(!)، به فنا رفتم” میفهمید که مشکل یعنی چه!
حتی اگر زمانی که همه چیز آرام است، باید همیشه به ساختمانهایتان نگاهی داشته باشید، زیرا آنها به مرورزمان تضعیف میشوند. این یک ایده خوب است. ساختمانهایتان را تعمیر کنید تا نابود نشوند. اما بازی مشکلاتی در اجرای این ایده دارد. ساختمانها به سرعت به مرحله نابودی میرسند و هواپیماهای بی سرنشین شما که وظیفه تعمیر این ساختمانها را دارند تا وقتی که ساختمانها به مراحل پایانی نابودی خود نرسند، آنهارا تعمیر نمیکنند و یا در بعضی مواقع کلا تعمیر نکرده و ساختمان نابود میشود.

این عجیب است. روراست باشیم، بنظر میرسد بازی مکانیسمهایی برای تعمیر خوکار دارد. شما حتی میتوانید هواپیماهای بی سرنشین را برای برخی از ساختمانها تنظیم کنید تا به آنها اهمیت بیشتری بدهند. اما پس از انجام تمامیکارها، وقتی دارید از اکتشاف لذت میبرید ناگهان *بوم* پنل خورشیدی شما سقوط میکند و شما در عجب هستید که چه اتفاقی افتاده است. خب شاید ما تنبل هستیم و باید به صورت دستی اینکار را انجام دهیم. ولی اینکار به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. زیرا شما باید تک تک بر روی ساختمانهای خود کلیک کنید تا وضعیت آنها را بررسی کنید؛ سپس با پیدا کردن ساختمانی که در حال نابودی است، به هواپیماهای بی سرنشین خود دستور دهید تا تعمیرات را شروع کنند. با اندکی حساب کتاب متوجه میشوید وقت زیادی را برای اینکار هدر میدهید. انجام این تعمیرات به صورت دستی بیشتر از یک اضافه کار معمولی است؛ این حماقت است. مخصوصا وقتی که کلونیهای شما رشد کرده اند و شما تعداد بسیار زیادی ساختمان دارید که تعمیر آنها برای شما خسته کننده میشود.
شما همچنین باید حواستان به وسایل نقلیه نیز باشد. چون ممکن است آنها را وقتی پیدا کرده باشید که تجزیه شده باشند و چندین قطعه کوچک از آنها باقی مانده باشد… جایی دور… در ماسههای مریخ. بزرگترین خطر ماشین کاوشگر شماست. ممکن است این ماشین گرانبها را در ماموریتی برای منابعی بی ارزش از دست بدهید. پس باید با دقت حواستان به آنها و جاهایی که میروند باشد. با این حال شارژ دوباره ماشینها ساده است، شما فقط ماشین را بر روی ایستگاه و کابلهای شارژ قرار میدهید و شارژ شده تحویل میگیرید.
با وجود تمامیصحبتهایی که کردیم، این بازی هیچوقت مانند پسر عموی(یا خاله!) خود، Cities: Skylines، به ریزجزییات و مدیریت جزئی تمامیبخشها اهمیت نمیدهد. جزئیات دقیق جادههای کشیده شده، کنترل ترافیک و …
ولی این مسائل حیاتی نبودند و خط کشی جادهها به عنوان مشکل حاد دیده نمیشود. که خب برای من خوب بود. زیرا من نمیخواهم احساس کنم مسئول و مدیر جامعه ای هستم که همواره باران مشکلات و بدبختی در آن میبارد. این خوب نیست که همواره نگران خطرات شهر و جامعه ای که ساختیم باشیم. شاید به همین دلیل است که SM برای خیلیها زودگذر و بی دوام بوده و آنها به ادامه دادن رغبتی نداشته اند.
بگذریم، داشتیم درباره خودروی کاوشگر صحبت میکردیم. اصلا چه نیازی به این وسیله است؟ خب همانطور که خواندید ما به آب نیاز داریم و این وسیله آنرا برای شما پیدا میکند. بعد از پیدا کردن منابع انرژی برق و بتن، پیدا آب مهم ترین چیز در مریخ برای شما است. البته شما همچنین به کشف فلزات نیز نیاز دارید. تا چیزهایی بسازید که مردمان مریخی شما به آنها نیاز دارند. همچنین میتوانید با کاوش و استخراج منابع نادر و ارسال آنها به زمین، پاداشهای خوبی بگیرید.
دانش خود را بهبود ببخشید
ماشین کاوشگر شما نیز همچنین میتواند اسراری را برای شما پیدا کند که منجر به کشف تکنولوژی جدید میشود. بله، درست است. SM دارای درخت تکنولوژی است و این موضوع خیلی خوب است. 6 دسته بندی برای تحقیق وجود دارد + یک دسته تصادفی که در آن تحقیقاتی جالب پیدا خواهید کرد که چینش آنها تصادفی است و برای هر فرد متفاوت. البته 6 دسته دیگر نام و زیرمجموعههای آن تصادفی نیست. با این حال زیرمجموعههای آنها تصادفی هستند. در کل، این تحقیقات نقش کلیدی را ندارند ولی این سبک جدید پیشرفت تکنولوژی کمک میکند تا هر بازی حس یک چالش جدید را بدهد.

تکنولوژیها معمولا دو دسته اند: اولین دسته آنهایی هستند که تواناییهای شما را بهبود میبخشند. مانند اینکه به شما کمک میکنند تا منابع آبی بهتری پیدا کنید. دسته دوم آنهایی هستند که ویژگیهای منفی را حذف میکنند. به عنوان مثال ساختمانهای انرژی شما دیگر نیازی به تعمیر نخواهند داشت، که اگر یادتان باشد، درباره این سیستم مسخره تعمیرات برای شما توضیح دادم. پس واقعا این تکنولوژیها به شما کمک خواهند کرد. خب پس شما بتن جمع آوری میکنید و خط کشی خطوط برق را انجام میدهید. سپس یک منبع آب پیدا میکنید و آن آب را به مرور زمان تبدیل به هوا میکنید. تقریبا گنبد شما کامل شده است. بازی SM تجربه ای بسیار واقعی و شگفت انگیزی را در طی این مراحل به شما منتقل میکند. از همان مرحله بارگیری موشکها تا به الان که موفق شده اید اولین گنبد خود را بسازید، بازی به شما حس یک موفقیت فوق العاده را منتقل میکند.
اکنون زمان برداشتن گام بزرگ بعدی است؛ انسانها را وارد گنبد کنید! بازیکنان میتوانند انتخاب کنند که چه انسانهایی را با خود به کره مریخ ببرند. مانند انتخاب منابع که در بالای مقاله به آن اشاره کردیم. شما با یک لیست بزرگ مواجه خواهید شد که افراد را بر اساس خصوصیت آنها مرتب کرده است. مانند سن، جنسیت و ویژگیها. شما میتوانید افراد مفید، کسانی که سخت کار میکنند و خلاق هستند را با خود ببرید و یا افرادی را سوار کنید که افسرده و الکلی هستند. بنظر میرسد این انتخابهای شما به نوعی مانند انتخاب اسپانسر و منابع، درجه سختی بازی را تنظیم کنند. به هرحال، این فوق العاده است که شما اولین مریخیها را خودتان انتخاب میکنید.
با اینکه گفتیم هر فرد دارای ویژگیهای خاص خود است، ولی این موضوع به این معنی نیست که شما قرار است بازی Sims را تجربه کنید. خب… مشکلی نیست! شما واقعا دوست ندارید که علاوه بر مراقبت ساختمانهای مریخی خود، حال تک تک انسانهای خود را بررسی کنید. اما، میدانید… شاید الان با خودتان بگویید که بازی چه جزئیات زیادی دارد و قرار است خصوصیات افراد موجود در گنبد را خودتان تعیین کنید و این واقعا خارق العاده است… ولی اینطور نیست! شما هر فردی با هرگونه خصوصیتی را با خود به مریخ ببرید، در نهایت یک الکلی افسرده مانند یک کارگر خلاق عمل میکند؛ که شرم آور است. من نمیخواهم بگویم که نیاز دارم تا انسانهایی با رفتار و خصوصیات تاثیرگذار در یک بازی شهرسازی ایجاد کنم، ولی اگر نیازی به این موضوع نیست، پس چرا بازی شما را با لیستی بلند بالا از ویژگیهای انسانی مواجه میکند که هیچ تاثیری در بازی ندارند؟
خب به هرحال، این همان لحظه بزرگ است. شما توانستید در نهایت مکانی برای زندگی انسانها بر روی کره مریخ درست کنید. انسانها وارد گنبد میشوند… و بازی اوج خود را از دست میدهد و وارد مسیر سراشیبی میشود.

اصل کار همینجاست. با رسیدن به این نقطه، وقتی انسانها به گنبد وارد میشوند، بنظر میرسد بازی میخواهد کلی چالش و ویژگی جالب پیش روی شما قرار دهد. اما در واقع اینطور نیست. هنگامیکه مردم شما در گنبد هستند، SM واقعا خسته کننده میشود.
بله، شما میتوانید ساختمانهای جدیدی در داخل گنبدها ایجاد کنید. همچنین چالشهای جدیدی ایجاد میشوند. به عنوان مثال شما باید همه را سرگرم و تغذیه کنید. شما همچنین میتوانید شیفتهای کار را عوض کنید تا کار توسط همه انجام شود (چیزی که در بازی FrostPunk دیدیم، البته خیلی بهتر از SM) اما با اینحال اینکارهای شما، مانند ماموریتهای قبلی جذاب و با جدیت دنبال نمیشوند. منظورم این است که اینکارها، فوری و لازم نیستند.
بسیاری از ساختمانها روشهای جدیدی به شما ارائه میدهند تا به سادگی چیزهایی بدست آورید که قبلا از زمین سفارش داده بودید. بله، اینکار باعث آسان شدن کار ما میشود ولی این موضوع اصلا مشکل تلقی نمیشد که حالا بدنبال راه حل آن بوده باشیم که در آخر بگوییم:”اوه ایول ساختمانهای من دارن چیزی که بهش خیلی نیاز داشتم رو بهم میدن.” نه، اینطور نیست.
شما در نهایت چندین گنبد خواهید داشت، به همراه زیرساختهایی عظیم. شما میتوانید تغییرات عظیمیبر روی مریخ ایجاد کنید. ولی بازی هرگز به آن جذابیت و سرگرم کنندگی اولیه خود نمیرسد. بنظر میرسد وجود انسانها و ورود آنها به بازی، SM را تبدیل به یک شهرسازی معمولی میکند… البته از نوع معمولی و یا حتی مضحک آن.

بنظر میرسد که بازی نیز به این مشکل واقف بوده است زیرا در این مرحله شما را با چیز جدیدی آشنا میکند. کشف اسرار علمیتخیلی. با کشف این اسرار شما میتوانید تکنولوژیهای فوق العاده ای را کسب کنید که منجر به کسب انواع قدرتهای جالب میشود.
آنها بسیار هوشمند و کاملا خلاقانه هستند. اما با این حال به نوعی بازی را خراب کرده اند. حداقل برای من. یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی SM، در واقع گرایانه بودن آن است. شاید ما الان واقعا نتوانیم به مریخ برویم و در آنجا زندگی کنیم، ولی نحوه پیشرفت و ساخت و ساز و تمام ویژگیهای بازی تمام سعی خود را کرده اند که منطقی باشند… مانند فیلم The Martian. این موضوع واقعا جالب است و شما حس خوبی برای تجربه این بازی به دلیل واقع گرایانه بودن آن پیدا خواهید کرد.
حال با ورود ویژگی جدیدی که برای شما مطرح کردم، این واقعیتها جای خود را به تخیل، و بسیاری از ویژگیهای واقع گرایانه بازی را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
اشتباه برداشت نکنید، من نمیخواهم مانند دیگر نقد و بررسیهای معمولی و همیشگی با جمله کلیشه ای “بازی بسیار خوب است ولی در نهایت خسته کننده میشود” مقاله را تمام کنم. نه، زیرا از این جمله متنفرم. SM بازی خوبی است و ارزش وقت و پول شما را دارد. این بازی هوشمندانه و سرگرم کننده است و ویژگیهای خلاقانه زیادی دارد. به طوری که من امیدوارم بازیهای آینده از این ویژگیها الگو بگیرند.
همچنین گرافیک بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد. من قبلا از بازیهای دیگر در سبک شهرسازی شکایت داشته ام که چرا ساختمانها شبیه یکدیگر هستند. در بازی SM نیز به نوعی این شباهت دیده میشود. ولی بازی به خوبی به شما نشان میدهد که هر ساختمان چه کاری انجام میدهد و شما به راحتی میتوانید آنها را از هم تشخیص دهید. همچنین جلوههای صوتی جذاب است و موسیقی که هنگام بازی پخش میشود کاملا مناسب بازی است.
این بازی ای است که وقتی شما مشغول به تجربه آن هستید، بسیار خوب بنظر میرسد و تمام اطرافیان شما خواهان تجربه آن میشوند. به شخصه تمام اعضای خانواده من به این بازی جذب شدند. حتی کودک 7 ساله خانواده نیز خواهان این بود که کلونی خود را بسازد.
به هرحال هرچقدر که بازی خوب باشد نیاز است تا بگویم که من همچنان با مشکلات درگیر هستم. جدا از باگهای بازی، همچنان سیستم تعمیرات فاجعه است و شما را اذیت خواهد کرد و من با آن مشکل دارم. چیزی که باید بدانید این است که شرکت Haemimont در تلاش است تا با بروزرسانیهای متعدد این مشکلات را حل کند. مشکلاتی که بسیاری از آنها تا الان حل شده اند، مانند بخشی از باگهای بازی. همچنان انتظار میرود تا آپدیتها و محتویات بیشتری برای بازی ارائه شوند. فراموش نکنید که این بازی Paradox است. پس منتظر DLCها و محتویات اضافه فراوان باشید. (اگر در کانال ما عضو باشید متوجه منظور من خواهید شد)

بزرگترین مشکل بازی، عدم ارائه تجربیات جدید است. شما به نقطه ای خواهید رسید که تمام چیزی که SM قادر است به بازیکنان ارائه دهد را دیده و تجربه کرده اید.
من شدیدا پیشنهاد میکنم تا این بازی را تجربه کنید، زیرا از تجربه این بازی لذت خواهید برد. من همچنین به سازندگان پیشنهاد میکنم تا به ارائه محتویات و ویژگیهای جدید به بازی ادامه دهند. مطمئن هستم که آنها قابلیت این را دارند تا SM را بسیار بهتر از چیزی که است تبدیل کنند.
سخن پایانی
Surviving Mars یک بازی خلاقانه و منحصر به فرد در ژانر شهرسازی است که توانسته از محیط فضایی خود به بهترین وجه استفاده کند. فرآیند آماده سازی مریخ برای زندگی انسانها یکی از بهترین تجربههای من در بازیهای شهرسازی بود. با اینکه بازی در اواسط تا اواخر آن از اوج خود فاصله میگیرد، ولی بازی با ارائه چالشها، تنظیمات جدید و اصول نگهداری از ساختمانها و مردمان خود به شما ثابت میکند که ارزش وقتی که برای آن گذاشته اید را دارد. با اضافه شدن محتویات اضافه و ویژگیهای جدید به این بازی، SM از یک رقیب، به یک قهرمان در سبک شهرسازی تبدیل میشود.
ممکن است شما به دلایل زیر از بازی خوشتان بیاید:
- شما سبک شهرسازی را دوست دارید و به دنبال تجربه ای جدید در این سبک هستید.
- شما از داستانهای علمیتخیلی مربوط به سیاره مریخ لذت میبرید.
- شما از توجه به ریزجزییات در ساخت شهر و مدیریت آنها خوشتان نمیآید. (در مقاله توضیح داده شد)
- شما از چالشهایی که در میان شنهای قرمز برای شما کمین کرده اند لذت میبرید.
ممکن است شما به دلایل زیر از بازی خوشتان نیاید:
- شما بازی ای به عمق Cities: Skylines انتظار دارید.
- شما به دنبال ایجاد داستانهای شخصی و انسانی هستید. (در مقاله توضیح داده شد)
- شما میخواهید که به واقعیتهای علمیوفاداری مطلق داشته باشید. (در مقاله توضیح داده شد)
- شما بدنبال صدها ساعت محتویات در بازی میگردید.
اگر به تجربه بازی علاقه مند شدید، از طریق این لینک، بازی را با لینک مستقیم دانلود کنید.
این نقد براساس بیشتر از 25 ساعت تجربه بازی نوشته شده است. منبع: eX
امتیاز بازی
گیم پلی - 9
گرافیک - 9
صداگذاری - 8.5
داستان - 7
8.4
خیلی خوب
Surviving Mars یک بازی خلاقانه و منحصر به فرد در ژانر شهرسازی است که توانسته از محیط فضایی خود به بهترین وجه استفاده کند. هرچند مشکلاتی در بازی وجود دارد که به تجربه خوب خود لطمه زده است. ولی شما از این بازی لذت خواهید برد و در آینده با انتشار محتویات بیشتر برای بازی، کیفیت بازی به سطح عالی خواهد رسید.