
یکی از شاخههای سبک استراژیک RTS که در چند سال اخیر بسیار پرطرفدار بوده، سبک بقا است. این دسته از بازیها که به آنها Survival RTS میگویند، بر توسعه یک مقر و ساخت ارتش و استحاکامات دفاعی تمرکز دارند و هدف کلی شما این است که در برابر موجی از حملات دشمن دوام بیاورید. عناصر تشکیلدهنده این بازیها اصولا یکی است، اما نحوه ساخته آنها کاملا متفاوت است. بازی Age of Darkness: Final Stand یکی از همین دست بازیها است که به خوبی این سبک را در خودش پیاده کرده، اما همان اشتباهاتی را کرده است که دیگر عناوین مشابه کردهاند. در این مقاله از استراتژیک کلاب، میخواهیم به نقد و بررسی بازی Age of Darkness: Final Stand بپردازیم.
و باری دیگر، تکبر انسانها به ضررشان تمام شد
قضای بازی در ژانر فانتزی تاریک یا همان Dark Fantasy قرار دارد. تفاوت فانتزی تاریک با فانتزی در اِلمانهای تشکیلدهنده آن دنیا است. در دنیای بازی Age of Darkness، بشریت به نژادی از الفها که در این بازی با اسم دیگری خطاب میشوند، به تاخت میپردازند و کسانی را که زمانی ناجیشان بودند را قتلعام میکنند. پس از آن انسانها خودشان گروهی به نام Order را تشکیل میدهد که وظیفهش جلوگیری از ورود موجوداتی شیطانی از زیرزمین است.
بازی Age of Darkness بر خلاف عناوین همسبک مشابه، یک داستان جالب توجه دارد که با کاتسینهای زیبایی دنبال میشود. کمپین بازیهای RTS در زمان اوج خودشان در همان دهه 90 و اوایل دهه 2000، بسیار مورد اقبال بازیکنان قرار داشت، اما حالا ما به ندرت شاهد چنین چیزی هستیم. دلیل آن هم به نظرم در ساختاری است که کمپینها ساخته میشوند. به قول کاربری، این کمپینها همیشه طوری هستند که ارزش وقتی که میخواهید بگذارید را ندارند.
این در خصوص Age of Darkness هم درست است، و هم غلط. داستان بازی علیرغم کلیشهای و حتی تکراری بودنش، جالب است و میتواند شما را وادر به دنبال کردن کند، اما مراحل آن بیش از حد حالت یادگیری دارند. یکطورهایی میشود گفت کمپین این بازی زیاد سرگرمکننده نیست چرا که اصلا چالشی برای شما ایجاد نمیکند. میشود به وضوح در مراحل دید که هدف کلی سازندگان از کمپین بازی، معرفی عمق دنیای بازی، قهرمانهای بازی و سه فکشن بازی است.
گیمپلی بسیار اعتیادآور که محتوای کمش زود به چشم میآید
حالا که با فضای کلی بازی و کمپین آن یک آشنایی نسبی پیدا کردید، برویم سراغ بخش اساسی و اصلی بازی: Survival Mode. تمام گیمپلی و جذابیت بازی عملا در همین بخش است. این بخش درست مثل عناوین مشابه در درجات سختی مختلف قابل بازی است. شما همچنین باید فکشن و قهرمان خودتان را نیز انتخاب کنید. بازی همچنین این انتخاب را به شما میدهد که سختی بازی را آنطوری که خودتان میخواهید شخصیسازی کنید.
پس از آن باید بین سه فکشن بازی یکی را انتخاب کنید که هر کدام هم دو قهرمان با قدرتهای منحصر به فرد دارند. بازی فارغ از اینکه چه فکشنی انتخاب میکنید، کاملا به یک شکل جریان پیدا میکند. تنها تفاوت فکشنها با هم در ساختمان مرکزی (Town Center) و رنگ است. البته هر کدام یک یونیت منحصر به فرد دارند که میتوان ساخت، ولی به طور کلی، تفاوت قابل توجهی میان فکشنها وجود ندارد.
گیمپلی بازی به طور کلی به این صورت است که شما از یک جایی در نقشه شروع میکنید و رفته رفته پایگاه خود را گسترش میدهید که این گسترش دادن آن بسیار جذاب است. همچنین هر شب هم در بازی موجودات اهریمنی به شما حمله میکنند و باید از خودتان دفاع کنید. حملات آنها در نهایت به یک شب آخرالزمانی ختم میشود که جان به در کردن از آن چندان ساده نخواهد بود به خصوص اگر در درجه سختی بالا بازی کنید. شما در این حین باید ساختمان بسازید، منابع جمع کنید، نیرو بسازید، دیوار بکشید و در کل کارهای معمولی را دنبال کنید که در بازیهای استراتژیک سبک RTS انجام میدهید، با این تفاوت که باید برای بقای خودتان هم بجنگید.
گیمپلی از نظر جمعآوری و منابع و نیرو چالشها و جذابیتهای خودش را دارد، اما بعد از چند دست شکست خوردن و دوباره بازی کردن، متوجه تکراری شدن روند میشوید. نیروها گستردگی خاصی ندارند، تنوعی در دیوارها و استحکامات دفاعی دیده نمیشود و شما نهایتا میتوانید تا سطح 3 آنها را ارتقا دهید. این کمبود محتوا در اوایل به چشم نمیآید، اما پس از آنکه چم و خم بازی دستتان بیاید، متوجه میشوید که بازی دیگر واقعا چیزی برای ارائه ندارد. گیمپلی کلی جذاب و به شدت اعتیادآور است، اما تکراری شدن روند بازی بلای جون آن شده است.
گرافیک چشمنواز و موسیقیمتن قابل قبول
بازی از گرافیک بالا و بسیار چشمنوازی بهرهمند است. حنگلهای تاریک و شوم بازی به زیبایی هر چه تمام در گرافیک خوب آن نقش بسته است و گرافیک هنری بازی از نظر من نقطه قوت آن است. موسیقیمتن بازی و صداگذاری شخصیتها در بخش داستانی اگر عالی نباشد، بد هم نیست. در بخش داستانی صدا و نحوهای که برخی دیالوگها ادا میشود، کمی خارج از چارچوب و عجیب است، اما این را به ندرت حس خواهید کرد. موسیقیمتن این بازی صرفا در حدی است که بگوییم است و از تنوع خاصی برخوردار نیست.
جمعبندی
بازی Age of Darkness: Final Stand از سال 2021 در دسترسی زودهنگام بود و سرانجام در سال جاری میلادی عرضه شد. بازی گیمپلی عالی دارد و قول میدهد که حسابی شما را مجذوب خودش میکند، اما تکراری شدن جریان بازی امری است اجتنابناپذیر. بخش داستانی بازی برای یک بازی استراتژیک جذاب است، اما چالشهای آن نسبتا حوصلهسربر است و بیشتر جنبه یادگیری دارد، اما تلاش سازنده برای اضافه کردن یک داستان با پایانهای مختلف، قابل احترام است. کمبود محتوا برای بخش اساسی بازی که حالت بقای آن است، به شدت احساس میشود و همانطور که گفتم، بلای جان آن شده.
نقاط ضعف و قوت
طراحی هنری و گرافیک بازی به شدت عالی است
گیمپلی اعتیادآور و گیرا است (برای مدتزمانی)
وجود کمپین داستانی
کمبود محتوا در بازی احساس میشود
عدم تفاوت فاحش میان فکشنها
جریان کلی گیمپلی پس از مدتی تکراری میشود
بخش داستانی ممکن است حوصلهسربر و کلیشهای به نظر برسد
نمرات
گیم پلی - 7.5
گرافیک - 9
کمپین - 7
موسیقی - 6.5
7.5
نمره کل
بازی Age of Darkness: Final Stand از سال 2021 در دسترسی زودهنگام بود و سرانجام در سال جاری میلادی عرضه شد. بازی گیمپلی عالی دارد و قول میدهد که حسابی شما را مجذوب خودش میکند، اما تکراری شدن جریان بازی امری است اجتنابناپذیر. بخش داستانی بازی برای یک بازی استراتژیک جذاب است، اما چالشهای آن نسبتا حوصلهسربر است و بیشتر جنبه یادگیری دارد، اما تلاش سازنده برای اضافه کردن یک داستان با پایانهای مختلف، قابل احترام است. کمبود محتوا برای بخش اساسی بازی که حالت بقای آن است، به شدت احساس میشود و همانطور که گفتم، بلای جان آن شده.