
بازیهایی که گیمپلیشان صرفاً در بالا رفتن خلاصه میشود، در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردهاند، بهخصوص در میان استریمرها. این دسته از بازیها مکانیزم جذابی دارند و اینکه بدانید احتمال یک لغزش و افتادنتان به پایین وجود دارد، هیجان و استرسی دارد که کمتر بازی میتواند به شما بدهد. بازی White Knuckle یک عنوان مشابه با این سبک است، با این تفاوت که از اِلِمانهای روگلایک و ترسناک در بازی خود استفاده کرده است. در این مقاله از استراتژیک کلاب، میخواهیم به بازی White Knuckle بپردازیم.
دو دست دارم و یک برج بیپایان!
ویژگیهای اصلی بازی که در واقع هسته اصلی آن را تشکیل میدهند، توان و اینونتوری شما است. شما باید با دو دست خود از برجی بالا بروید. روشهای زیادی برای بالا رفتن هست؛ میتوانید یکییکی دست خود را بگذارید و بروید، یا بپرید و دو دست دو دست پیش بروید، اما هر دو حالت راحت نیست. شما باید به دستهای خود استراحت دهید و این حفظ توان دستان خود، از چالشهای اساسی بازی است. در ابتدا شاید بیاهمیت به نظر برسد، اما مواقعی پیش میآید که باید همزمان که به فکر توان دستان خود هستید، جای دستی ایجاد کنید تا بالا بروید، وگرنه سقوط خواهید کرد و سقوط هم یعنی آخر خط!
شما یک چکش دارید که همیشه در اینونتوری شماست، با یکسری آهن گیرهمانند که از آنها برای جای دست باید استفاده کنید. آنها را قرار میدهید و بعد با چکش سفت میکنید که محکم شود. البته اینها گیمپلی بازی است و نمیخواهم سرتان را با تکرار گیمپلی آن درد بیاورم، ولی پیشنهاد میکنم حتماً بخش آموزشی بازی را بروید.
ویژگیهای روگلایک به سختی احساس میشوند
بازی میگوید که روگلایک است، و این ویژگی مسلماً در هر بار شکست خوردن شما و تکرار بازی قرار داده شده است، اما در حال حاضر که بازی در نسخه دسترسی زودهنگام قرار دارد، این ویژگی به سختی احساس میشود که وجود دارد. با هر بار شروع، موقعیت شما همان است و سازهها صرفاً جایشان عوض شده است. البته این تغییر در چینش محیط اطراف احساس میشود، اما بهطور کلی چندان که باید روگلایک نیست، چون شما هر بار که سقوط کنید و ببازید، دوباره از همان شرایط اولیه خودتان شروع میکنید و این ممکن است کمی کلافه و خستهتان کند.
بر این باورم که ویژگیهای روگلایک بازی در نسخه نهایی کاملتر خواهد شد. در حال حاضر همین که محیط شما قابل پیشبینی نیست و هر بار کمی پیچیدهتر هم میشود، خودش یک ویژگی عالی است.
بازی در ارائه یک محیط تاریک و نفسگیر عالی عمل کرده است
بازی ادعا میکند که یک عنوان ترسناک است، و عیار یک بازی با اینکه چطور خودش را ارائه داده است مشخص میشود، نه حرف. بازی White Knuckle در ارائه چنین فضایی بینظیر است. گیمپلی بازی خود نفسگیر و پرتنش است. محیط تاریک، صداهای دور، خلا و برخوردها، و بلندگویی که مدام از تهدیدهای بالقوه صحبت میکند، بهشدت به این گیمپلی احساس و رنگ بخشیدهاند.
از نکات مثبت دیگر بازی، این است که این فضای ترسناک هرچه جلوتر میروید، دلهرهآورتر میشود. شما هرچه بیشتر بالا بروید، محیط اطرافتان به همان اندازه واکنش نشان میدهد. باید بیشتر فکر کنید، بیشتر با گرفتگی محیط کنار بیایید و مراقب موجودات عجیبی هم باشید که بهتان حمله میکنند.
جمعبندی
بازی White Knuckle در نوع خودش بینظیر است و برخلاف سایر عناوین مشابه، گیمپلی متفاوتتر و خلاقانهتری دارد. ویژگیهای روگلایک اگرچه ملموس نیستند، اما از تکراری شدن بازی تا حدی جلوگیری کردهاند. محیط تاریک و دلهرهآور بازی، گیمپلی بهشدت پرهیجان و استرسی، باعث شدهاند که بازی White Knuckle واقعاً یک تجربه عالی باشد. تجربه آن را به همه پیشنهاد میکنم، البته اگر اعصاب اینطور بازیها را دارید. :)
نقاط ضعف و قوت
گیمپلی پرتنش و هیجانانگیز
طراحی خلاقانه در بالا رفتن و استفاده از ابزارها
فضاسازی ترسناک و نفسگیر
افزایش چالش و دلهره با پیشروی در بازی
تکراری نبودن کامل محیط در دفعات مختلف
عدم پیادهسازی کامل ویژگیهای روگلایک
شروع مجدد از شرایط اولیه پس از شکست
نیاز به آموزش اولیه برای درک کامل گیمپلی
نمرات
گیم پلی - 9
گرافیک - 9
کمپین - 9
موسیقی - 9
9
نمره کل
بازی White Knuckle در نوع خودش بینظیر است و برخلاف سایر عناوین مشابه، گیمپلی متفاوتتر و خلاقانهتری دارد. ویژگیهای روگلایک اگرچه ملموس نیستند، اما از تکراری شدن بازی تا حدی جلوگیری کردهاند. محیط تاریک و دلهرهآور بازی، گیمپلی بهشدت پرهیجان و استرسی، باعث شدهاند که بازی White Knuckle واقعاً یک تجربه عالی باشد. تجربه آن را به همه پیشنهاد میکنم، البته اگر اعصاب اینطور بازیها را دارید. :)