
بازیهای اکسترکت شوتر اخیراً توجهات زیادی را به خود جلب کردهاند و شاهد عرضه عناوین مختلف و باکیفیتی در این سبک هستیم. Gray Zone Warfare یکی از این عناوین است که نسخه ارلی اکسز آن از تاریخ 30آوریل 2024، توسط شرکت MADFINGER Games ساخته و عرضه شد. این عنوان با تمرکز بر نبردهای واقعگرایانه، بازیکنان را به دل نبردهای PvEvP میبرد و در تلاش است تا دیگر عناوین محبوب این سبک را به چالش بکشد.
با ما در ادامه این نقد و بررسی همراه باشید تا بدانیم Gray Zone Warfare تا چه حد در دستیابی به این هدف موفق بوده است.
داستان؛ نبردی همه جانبه اما بیهدف!
بازی Gray Zone Warfare دارای مراحل سنتی داستانی نیست، به جای آن، داستان خود را بیشتر در محیط، اسناد درون بازی و مسیر پیشرفت ماموریتها روایت میکند. وقایع بازی در جزیرهای خیالی به نام Lamang رخ میدهد که منطقهای در جنوب شرق آسیا است. این جزیره اوضاع خوبی ندارد و مدتی است که درگیر بحران سیاسی، نظامی و امنیتی پیچیده شده است. با اینکه سازندگان از همان ابتدا فضای پر رمز و راز و بیثباتی امنیتی جزیره را بهخوبی ترسیم میکنند، اما روایت داستانی هنوز انسجام کافی ندارد و عمق روایی در حدی نیست که بازیکن را بهطور قابل توجهی درگیر کند.
شما در آغاز باید یکی از سه جناح نظامی که هر کدام اهداف، فرهنگ سازمانی و دیدگاه خاص خود را دارند انتخاب کنید. این انتخاب بر مأموریتهایی که دریافت میکنید، روش تعامل با محیط و حتی منابعی که در اختیار دارید تأثیر میگذارد. اما این تفاوتها، بیشتر در حد ساختار گیمپلی باقی میماند و کمتر در قالب روایت داستانی حس میشود. جناحها هیچ خط داستانی پررنگ، شخصیتهای کلیدی یا سکانسهای سینمایی ندارند که بتوان با آنها همذاتپنداری کرد یا روند تحولات جزیره را بهشکل داستانی دنبال نمود.

روایت در این بازی بیشتر مبتنی بر محیط است و در طول ماموریتها، با اسناد، کامپیوترها، پیغامهای صوتی و تابلوها مواجه میشوید که همانند قطعاتی از پازل، داستان و دلایل درگیریهای نظامی جزیره را روشن میکنند. هرچند هیچکدام از این اطلاعات به طور خطی و منسجم ارائه نمیشوند و لازم است که خودتان فعالانه به دنبال آنها بگردید و تفسیر کنید.
از نظر لحن داستان، بازی سعی میکند که از کسی قهرمان نسازد و محیط کلی را مشابه یک عملیات نظامی واقعی و بیرحم ارائه دهد. شما تنها یکی از دهها اپراتور مزدور فعال در جزیره هستید، نه گذشتهای دارید و نه انگیزهای به جز زنده ماندن و انجام ماموریتها.
نکته قابل توجه دیگر، عدم وجود کات سین و گفت و گوهای پویا با شخصیتهای مختلف بازی است. همه چیز از طریق پیامهای متنی یا صوتی به شما ارائه میشود و حتی زمانی که به پایگاه باز میگردید، خبری از مکالمات یا تعامل با دیگر کاراکتر و شخصیتهای داستان نیست.
این سطح از سادهسازی در روایت، باعث شده است تا تجربه داستانی بازی تنها در قالب وظایف و ماموریتهای بیروح خلاصه شود و عمقی نداشته باشد.
گیم پلی؛ لذت و مصیبت نبرد
با وجود ضعفهای قابل توجه در بخش داستان، Gray Zone Warfare در نهایت یک اکسترکت شوتر است و نیازی به یک خط روند داستانی قوی ندارد. بازی Gray Zone Warfare تلاش کرده است تا یک گیم پلی واقعگرایانه را ارائه دهد و نباید انتظار تجربه آرکید از مبارزات داشته باشید. هر قدم، نیازمند بررسی و برنامهریزی است تا بتوانید در نهایت زنده از میدان جنگ خارج شوید.
بازی در تلاش است فضایی را بازسازی کند که نزدیکترین حس ممکن به عملیات واقعی نظامی را ارائه دهد و برای رسیدن به این هدف، بسیاری از مکانیکهای آشنا را حذف کرده یا تغییر داده است.
با ورود به سرور، شما به پایگاه جناحی که انتخاب کردهاید وارد میشوید. در این پایگاه خطری شما را تهدید نمیکند و این فرصت را در اختیار شما قرار میدهد تا تجهیزات خود را مرتب کنید، با دیگر بازیکنان تعامل داشته باشید و برای ماموریت بعدی برنامهریزی کنید.
پس از انتخاب یک ماموریت، باید تجهیزات خود را بردارید. تجهیزات در بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند و شما به طیف وسیعی از اسلحهها، تجهیزات اسلحهها، زره و لباس و دیگر موارد دسترسی دارید. لازم به ذکر است که وزن تجهیزات تأثیر مستقیمی بر سرعت حرکت و استقامت شما دارد و به همین دلیل باید بین تجهیزات مورد نیاز و تعداد آنها تعادل ایجاد کنید.
بعد از تجهیز و انتخاب ماموریت، میتوانید یک بالگرد خبر کنید تا شما را از پایگاه به سوی منطقه مورد نظر منتقل کند. هدف شما ساده است، زنده بمانید، ماموریتها را انجام دهید، تجهیزات جدید لوت کنید و دوباره به پایگاه خود برگردید. اما فراموش نکنید که اگر در این مسیر کشته شوید، تجهیزات خود را از دست خواهید داد!

پس از خروج از پایگاه، متوجه میشوید که خبری از نشانگرهای جهت نما نیست و شما باید به کمک نقشه بازی، بررسی محیط پیرامون و علامتگذاریهای دستی مسیر خود را پیدا کنید.
این روند شاید در ابتدا آزاردهنده باشد، اما پس از مدتی به یکی از ویژگیهای جذاب بازی تبدیل میشود و باعث میشود تا با دقت و استراتژی بیشتری به محیط و دنیای بازی قدم بگذارید. هرچند این سیستم ضعفهای خود را نیز دارد، به ویژه در زمان انجام ماموریتها شما همواره با نبود اطلاعات کافی مواجه هستید و ممکن است که به طور مداوم نیاز داشته باشید تا فرومهای آنلاین را برای دریافت پاسخ زیر و رو کنید.
بازی به طور کلی دارای دو حالت PVE و PvEvP است. در حالت اول، جناحین نمیتوانند یکدیگر را هدف قرار دهند و دشمنان شما تنها NPCها هستند. در حالت دوم، علاوه بر NPC شما با بازیکنان نیز طرف هستید و هر بازیکنی چه خودی و چه دشمن، این امکان را دارد تا شما را هدف قرار داده و بکشد.
در هر دو حالت، نبردها بسیار مرگبار و پرریسک هستند. برخلاف شوترهای رایج که معمولاً حتی میتوان از چندین گلوله نیز زنده ماند، در Gray Zone Warfare حتی یک شلیک به قسمت حیاتی از بدن مانند سر یا قفسه سینه میتواند به مرگ شما منجر شود.

این مسأله باعث افزایش تنش و واقعگرایی در بازی میشود، اما همزمان باعث ایجاد ترس و عدم تمایل برخی بازیکنان به درگیری مستقیم شده است. بخش جذاب این سیستم در این است که میتوان مأموریتها را مخفیانه و بدون نیاز به کشتن تمام دشمنان نیز به پایان رساند. البته اگر بتوان محیط و رفتار AI را بهدرستی تحلیل کرد. بنابراین شما این آزادی عمل را دارید که ماموریتها را براساس علاقه و شرایط خود انجام دهید. در این بین غافلگیری نیز وجود دارد، دشمنان همیشه در مکان ثابتی نیستند و در این بین بازیکنان نیز ممکن است که برای شما کمین کرده باشند.
با توجه به اینکه NPC نقش بسیار مهمی در گیم پلی بازی دارد، نیاز است که آن را نیز برررسی کنید. هوش مصنوعی یکی از بحث برانگیزترین بخشهای گیم پلی این بازی از زمان انتشار بوده است.
در برخی موارد، دشمنان رفتاری بسیار دقیق دارند، با شنیدن صدای قدمها واکنش نشان میدهند، پشت سنگرها میمانند و برای حمله هماهنگ میشوند. اما در این بین ضعفها و باگهایی نیز دیده میشود، مثلاً ممکن است به جای پنهان شدن، بدون فکر به سوی شما حمله کنند یا حتی وقتی در نزدیکی آنها هستید واکنشی نداشته باشند.
علاوه بر آن، دقت تیراندازی هوش مصنوعی نیز عجیب است. در برخی زمانها بیدقت هستند و در برخی زمانها میتوانند شما را از فاصله دور با یک ضربه از پا در آورند.
به همین دلیل، در بسیاری از مأموریتها نتیجهی درگیری بیشتر به شانس یا خطای کد بستگی دارد، موضوعی که مورد توجه توسعهدهندگان بوده است و وعده دادهاند تا به مرور زمان هوش مصنوعی عملکرد بهتری داشته باشد.

لازم به ذکر است که بازی دارای محیطهای مختلفی است که هرکدام سطح سختی خود را دارند. به عنوان مثال شهر نزدیک پایگاه شما میتواند محیط آسانی برای لوت باشد، اما لوتها در آنجا کیفیت بالایی نخواهند داشت. اگر بخواهید که لوت با ارزشتری پیدا کنید، باید به مناطق پرخطر بروید که ریسک زیادی نیز به همراه خواهد داشت.
در صورت مرگ، شما تجهیزات خود را از دست خواهید داد. این مکانیک که مشابه اکثر بازیهای اکسترکت شوتر طراحی شده است، فشار روانی زیادی به شما وارد میکند، اما همچنین باعث میشود تا موفقیت در ماموریتها جذابیت و حس مثبت بیشتری به همراه داشته باشد و بازگشت موفقیتآمیز به پایگاه، احساسی شبیه به پیروزی واقعی دارد.
در نهایت لازم به ذکر است که بازی از جامعه خوبی برخوردار است و اگر قابلیت صحبت داشته باشید، میتوانید دوستان خوبی در بازی پیدا کنید. بسیاری از بازیکنان آماده کمک به تازهواردان هستند و حتی مواردی مثل سلاح و کلید برای انجام ماموریتها را در اختیار نفرات تازه وارد قرار میدهند. در هر پایگاه، صندوقی نیز وجود دارد که دسترسی به آن برای همه امکانپذیر است و بازیکنان، تجهیزات و موارد دیگر را در آنها قرار میدهند تا دیگران استفاده کنند.

گرافیک و صداگذاری؛ سیستم خود را آماده کنید!
بازی Gray Zone Warfare با بهرهگیری از موتور Unreal Engine 5 گرافیک چشم نواز و بسیار خوبی را ارائه میدهد. محیط بازی و جنگلهای بارانی جنوبشرق آسیا با سطح بالایی از جزئیات طراحی شدهاند و انبوهی از برگها، تنههای خیس درختان، خاک گلآلود زیر پای بازیکن تا نور خورشید که با حالتی واقعگرایانه از لابهلای شاخهها عبور میکند، همگی در جهت ایجاد یک فضای شدیداً طبیعی و زنده کار میکنند.
افکتهای آبوهوایی نیز یکی از نقاط قوت مهم بازی به شمار میآید. بازی از آب و هوای پویا برخوردار است و ممکن است ماموریتی را صبح شروع کنید و شب به پایان برسانید. همچنین در میانه نبرد ممکن است که با باران و طوفان مواجه شوید، مواردی که هرکدام میتوانند شما را وادار کنند تا استراتژی خود را تغییر دهید.

سلاحها، یونیفورمها، تجهیزات تاکتیکی و وسایل نقلیه نیز همگی با جزئیات بسیار بالایی طراحی شدهاند. ظاهر اسلحهها دقیقاً مطابق با نمونههای واقعی است و خشابگذاری و استفاده از لوازم جانبی سلاحها تلاش شده است تا به واقعیت نزدیک باشد. تنها برای بررسی اسلحه خود، به چندین دکمه مختلف دسترسی دارید که هرکدام به شما کمک میکند زوم نشانه، تعداد تیر خشاب، وضعیت سلاح و دیگر موارد را در هر زمان بررسی کنید. این موارد باعث میشود تا شما احساس کنید که در حال تعامل با یک میدان نبرد واقعی هستید و برای تغییر سلاح و تجهیزات خود در هر زمان، نیازمند بررسی محیط و برنامهریزی زمانی باشید.

هرچند محیط بازی از تنوع کافی برخوردار نیست و اکثر ماموریتها در محیطهای مشابهی انجام میشوند.
لازم به ذکر است که دستاورد گرافیکی بازی با هزینه قابل توجهی نیز همراه بوده و این عنوان از بهینهسازی خیلی خوبی بهره نمیبرد. بسیاری از بازیکنان حتی با سیستمهای قدرتمند با مواردی مثل افت فریم مواجه هستند. بارگذاری کند محیط، کرشهای تصادفی، گلیچ و حتی قفل شدن سیستم از جمله مواردی است که گزارش شده است. در حالی که تجربه من به شخصه با مشکلات زیادی همراه نبود و این مشکلات به مرور زمان وضعیت بسیار بهتری پیدا کردهاند، اما همچنان مواردی مانند لود کند محیط و افت فریم دیده میشد.
در کنار گرافیک، صداگذاری در Gray Zone Warfare نیز از کیفیت خوبی برخوردار است. هنگام راه رفتن در دل جنگل، صدای پرندگان استوایی، وزش باد در لابهلای برگها، صدای دوردست رودخانه یا شرشر باران بهقدری با دقت ترکیب شدهاند که بازیکن را عمیقاً در فضای منطقه فرو میبرند. این اصوات نهتنها به فضاسازی کمک میکنند، بلکه گاه نقش کلیدی در تصمیمگیری بازیکن نیز دارند؛ مثلاً صدای دوردست شلیک، میتواند نشانهای از حضور بازیکن یا دشمنی دیگر در نزدیکی باشد. با این حال صداگذاری بازی در مواردی مانند صدای پا، صدا در محیطهای بسته و صدای دیالوگها ضعف دارد. در مجموع در حالی که کیفیت صدای این عنوان به پای مواردی مانند Escape From Tarkov و Hunt: Showdown نمیرسد، اما همچنان از کیفیت خوبی برخوردار است.
جمعبندی
در مجموع، Gray Zone Warfare موفق شده است تا عنوانی تاکتیکی، جذاب و سرگرمکننده باشد و برای علاقه مندان به سبک اکسترکت شوتر ارزش تجربه بالایی دارد. برای تازه واردان به سبک اکسترکت شوتر، Gray Zone Warfare نیز تجربه روان و راحتتری نسبت به عنوان Escape From Tarkov ارائه میدهد، با این حال مواردی مانند عملکرد ضعیف فنی و برخی نقصها در گیم پلی باعث میشود تا برای تمام بازیکنان Gray Zone Warfare انتخاب مناسبی نباشد. با این حال مسیر توسعه این عنوان تا به امروز امیدوارکننده بوده است و این احتمال وجود دارد که به مرور زمان، Gray Zone Warfare پیشرفتهای قابل توجهی ببیند.
نقاط ضعف و قوت
واقع گرایی گیم پلی
گرافیک چشم نواز
آزادی در انجام ماموریتها
تنوع سلاح و تجهیزات
ضعف در هوش مصنوعی
نبود داستان منسجم و روایت کافی
نبود معنا و تفاوتهای قابل توجه در جناحهای مختلف بازی
عدم تنوع برای محیط بازی
نمرات
گیم پلی - 7
گرافیک - 7.5
کمپین - 6.5
موسیقی - 7
7
نمره کل
در مجموع، Gray Zone Warfare موفق شده است تا عنوانی تاکتیکی، جذاب و سرگرمکننده باشد و برای علاقه مندان به سبک اکسترکت شوتر ارزش تجربه بالایی دارد. برای تازه واردان به سبک اکسترکت شوتر، Gray Zone Warfare نیز تجربه روان و راحتتری نسبت به عنوان Escape From Tarkov ارائه میدهد، با این حال مواردی مانند عملکرد ضعیف فنی و برخی نقصها در گیم پلی باعث میشود تا برای تمام بازیکنان Gray Zone Warfare انتخاب مناسبی نباشد. با این حال مسیر توسعه این عنوان تا به امروز امیدوارکننده بوده است و این احتمال وجود دارد که به مرور زمان، Gray Zone Warfare پیشرفتهای قابل توجهی ببیند.