نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Frostpunk 2

بازگشت قدرتمند سرمای جانسوز!

در سال 2018، شرکت بازی‌سازی 11 bit studios از جدیدترین عنوان خود به نام فراست پانک رونمایی کرد که در سبک شهرسازی و بقا توسعه یافته بود. این بازی با استقبال خوب منتقدان و بازیکنان مواجه شد و توانست تا به فروش قابل توجهی دست پیدا کند.

بنابراین قابل پیش‌بینی بود که دیر یا زود نسخه بعدی این بازی نیز عرضه خواهد شد و هم اکنون، با عرضه فراست پانک 2 انتظار‌ها به پایان رسیده است و بازیکنان می‌توانند باری دیگر در دنیای منجمد و بی‌رحم فراست پانک برای مدیریت شهر، مردم و بقای جامعه خود تلاش کنند.

با وجود آنکه فرمول کلی فراست پانک 2 مشابه نسخه اول است، اما این بازی با برخی اصلاحات قابل توجه در مکانیزم‌های بازی همراه بوده است و سیستم مدیریت شهر و پیچیدگی‌های سیاسی و ماموریت‌های بازی گسترش و پیشرفت یافته‌اند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا این عنوان و جدیدترین تغییرات را بررسی کنیم پس اگر به دنیای جذاب فراست پانک علاقه‌مند یا دنبال عنوان جدیدی در سبک شهرسازی/بقا هستید، مطالعه ادامه این نقد و بررسی را از دست ندهید.

گیم پلی؛ چالشی و سرگرم‌کننده

فراست پانک 2 با تمام تغییرات و بهبود‌ها، همچنان یک بازی شهرسازی با چاشنی بقا است که در آن وقایع 30 سال پس از نسخه اول را در لندن جدید (New London) دنبال می‌کنید؛ جامعه‌ای بزرگ که به دلیل زمستان ابدی همواره در لبه سقوط است و باید هرچه در توان دارید برای حفظ و بقای آن به کار ببرید.

با وجود این شباهت کلی، فراست پانک 2 یکی از بزرگترین تغییرات خود را در همان ابتدا نشان می‌دهد و آن مقیاس بزرگتر بازی است. در حالی که در نسخه اول نیز شما این امکان را داشتید تا به مرور زمان شهر را گسترش داده و ساختمان‌های جدید را برای پاسخ به نیاز‌ها ایجاد و اضافه کنید، در نسخه جدید به جای ساخت و مدیریت خرد ساختمان‌ها، مدیریت مناطق مختلف را برعهده دارید.

مدیریت شهر
همانند نسخه اول، مدیریت شهر به هیچ وجه آسان نیست و همواره باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید

در بازی اول، بازیکنان می‌توانستند به دقت خانه‌ها، انبار و کارخانه‌ها را بسازند و در شهر خود قرار دهند که مشکلاتی مانند محدودیت فضا و منابع را به دنبال داشت و از گسترش بیشتر شهر جلوگیری می‌کرد. با این حال، اکنون در فراست پانک 2 گسترش و توسعه شهر براساس منطقه و ناحیه انجام می‌شود که به کمک آن می‌توانید شهر بسیار بزرگتری داشته باشید.

مقیاس بازی فراست پانک 2
فراست پانک 2 به طور کلی از مقیاس بسیار بزرگتری نسبت به نسخه اول برخوردار است

علاوه بر مدیریت شهر، یکی از چالش‌ها و وظایف اصلی شما مدیریت درگیری‌های سیاسی و ارتباط با جناح‌های مختلف بازی است. در زمان تجربه بازی، شما همواره باید نیاز و درخواست‌های این جناح‌ها را در نظر داشته باشید تا نظم جامعه را حفظ کنید.

با این حال شما در لندن جدید یک دیکتاتور نیستید و برای تصمیم‌گیری‌ها باید از سیستم شورا و رای‌گیری جمعی استفاده کنید. بنابراین، قوانین و سیاست‌های جدید برای اجرایی شدن نیاز به کسب رأی از جناحین و جامعه دارند و تصمیمات اشتباه سیاسی می‌توانند اعتصاب، شورش و حتی برکناری شما را به دنبال داشته باشد.

با گسترش سیستم سیاسی و بهبود‌های جدید اعمال شده در این بخش، دیگر شما تنها با خطرات بقا روبرو نیستید و تصمیمات شما می‌تواند به طور مستقیم بر سرنوشت جامعه، شیوه زندگی و رضایت مردم جامعه تأثیرگذار باشد. در حالی که به طور کلی این موضوع یک ویژگی مثبت برای فراست پانک 2 به شمار می‌رود، اما به چالش بازی افزوده است و ممکن است که بازیکنان با سختی بیشتری در مدیریت جامعه خود مواجه باشند.

شورا
در شورا کارهای زیادی برای انجام دادن خواهید داشت

با افزایش پیچیدگی و چالش‌ها، فراست پانک 2 تمرکز بیشتری بر آموزش نیز داشته است و نسبت به نسخه اول بازیکنان با مراحل و مطالب آموزشی بهتری مواجه هستند که به تازه واردان سری کمک می‌کند تا راحت‌تر به دنیای جذاب اما بی‌رحم فراست پانک وارد شوند.

در حالی که تعامل مداوم با جناح‌های مختلف در بازی‌ها این پتانسیل را دارند تا به سرعت خسته‌کننده شوند، اما فراست پانک 2 در این بخش سربلند است و موفق شده است تا با داستان گویی پویا و جذاب، بازیکنان را در دنیای بی‌رحم بازی غرق کند. در این بازی تصمیم‌گیری‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، می‌توانند عواقب بزرگی به همراه داشته باشند و سرنوشت مردم و جناح‌های مختلف لندن جدید را رقم بزنند که به افزایش جذابیت تصمیم‌گیری‌ها و رویداد‌های بازی منجر شده است.

برخلاف بسیاری از بازی‌های شهرسازی که صرفاً داستانی سطحی را روایت کرده و سپس تمام تمرکز خود را بر گیم پلی می‌گذارند، فراست پانک 2 روایت و داستان را با گیم پلی خود یکپارچه کرده است. در اکثر زمان‌ها تصمیم خوب و بد وجود ندارند و شما مجبور هستید تا براساس اولویت‌هایی که تعیین کرده‌اید مواردی مانند رضایت مردم یا آذوقه را فدا کنید تا اولویت‌ها را به دست‌آورید.

در مجموع نسبت به نسخه اول که تمرکز بر بقا و شهرسازی بود، فراست پانک 2 تمرکز و توجه بیشتری نسبت به مسائل اجتماعی و مدیریت پیچیده داشته است. در بازی جناح‌ها نشان‌دهنده ایدئولوژی‌های مختلف هستند و تصمیماتی که می‌گیرید پیامد‌های گسترده‌تری نسبت به بازی قبلی سری به همراه دارد.

حفظ تعادل بین نظم و راضی نگه داشتن جناح‌ها چالش‌های جدیدی را به فراست پانک اضافه کرده است و شما نمی‌توانید اهمیت این تعادل را نادیده بگیرید، زیرا در غیر این صورت رویداد‌هایی مانند ناآرامی‌های داخلی و شورش‌ها رخ خواهند داد.

نیاز جناح ها
پاسخگویی و مدیریت نیازهای جناح‌های مختلف بازی بخش مهمی از گیم پلی را تشکیل می دهند

تمام این موارد باعث می‌شود تا شما حس کنید بخشی از جامعه لندن جدید هستید و شرایط جامعه به طور مستقیم بر موقعیت، قدرت و اختیارات شما نیز تأثیر می‌گذارند. همچنین ارتباط مداوم با جامعه و روایت جذاب بازی باعث می‌شود تا به مرور زمان به شهر خود وابستگی پیدا کنید و هرچه در توان دارید برای نجات آن هزینه کنید، حسی که کمتر بازی شهرسازی توانسته است آن را به من منتقل کند.

ماموریت و تسک‌های شما در بازی فراست پانک 2 به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخشی از تسک‌ها فراهم کردن سوخت، گرما، غذا و سرپناه کافی برای مردم است که به طور مداوم باید به آن‌ها توجه داشته باشید و نیاز‌های شهر را مدیریت کنید. در این بین برخی تصمیمات جانبی مانند اعزام گروهی برای کاوش مناطق یخ‌زده برای پیدا کردن منابع یا مسیر‌های جدید نیز وجود دارد که به مرور زمان اهمیت بیشتری در بازی پیدا می‌کنند.

لازم به ذکر است که اعزام گروه‌های اکتشافی ریسک و خطرات خود را دارد و می‌تواند عواقب فاجعه باری مانند کمبود منابع یا ناآرامی‌ها در جامعه را به دنبال داشته باشد، بنابراین مجبور هستید که در این بخش نیز مدیریت و نظارت مداوم داشته باشید و همواره ریسکی که می‌توانید متحمل شوید را محاسبه کنید.

رویدادها
در فراست پانک 2 شاهد بازگشت رویدادها هستیم و شما باید همواره برای بدتر شدن شرایط آماده باشید

با وجود تمام این موارد مثبت، فراست پانک 2 از یک مشکل رایج در اکثر بازی‌های جدید رنج می‌برد و آن انتقال حس تکراری شدن چالش‌ها و کاوش‌ها به ویژه در مراحل و قسمت‌های پایانی است. با این حال قابل پیش‌بینی است که به مرور زمان و با عرضه به روزرسانی‌ها و DLC‌ها این مشکل نیز حل خواهد شد و بازیکنان با چالش‌های بیشتری برای شهر‌های باثبات خود مواجه می‌شوند.

گرافیک و صداگذاری؛ زمستانی چشم نواز

ارتقای موتور بازی‌سازی فراست پانک 2 به آنریل انجین 5 باعث شده است تا نسبت به فراست پانک 1، جلوه‌های بصری و گرافیک بازی به میزان قابل توجهی پیشرفت کنند. در حالی که دنیای بازی سرد و خشک است، اما گرافیک و تصاویر بازی چشم نواز هستند و در دو حالت زوم و نمای کلی می‌توانید از گرافیک جذاب و جزئیات بالای بازی لذت ببرید.

گرافیک
فراست پانک 2 در قسمت گرافیک یکی از بهترین عملکردها را نسبت به دیگر بازی های استراتژیک دارد

با این حال بهینه‌سازی بازی به خوبی انجام نشده است و در طول بازی ممکن است با مشکلاتی مانند فریز صفحه، فریم دراپ و دیگر موارد مواجه شوید. هرچند این مشکلات به طور مداوم رخ نمی‌دهند و به طور کلی به تجربه بازیکنان از این عنوان جذاب آسیب نمی‌زنند.

موسیقی و صداگذاری‌های فراست پانک 2 نیز به خوبی انجام شده‌اند و نقش کلیدی را برای غرق شدن بازیکنان در دنیای سرد و بی‌رحم بازی ایفا می‌کنند. به ویژه صداگذاری برای جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی بازی قابل توجه است که بر اهمیت یا استرس لحظات حساس بازی افزوده است. موسیقی متن، با حالات غم‌انگیز کاملاً مکمل محیط سرد و سخت بازی است و حس ناامیدی و الزام برای تصمیم‌گیری سریع را منتقل می‌کند.

جمع‌بندی

فراست پانک 2 یک عنوان سرگرم‌کننده و جذاب است که موفق شده است تا در کنار ارائه مکانیک‌های جدید گیم پلی، هسته اصلی نسخه اول را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. جلوه‌های بصری جذاب، چالش‌های مدیریت شهری، مقیاس بزرگتر شهر‌ها و سیستم پیشرفته و پیچیده‌تر سیاسی و جناح‌ها باعث می‌شود تا فراست پانک عنوانی به شدت سرگرم‌کننده باشد و آن را به تمام طرفداران بازی‌های استراتژیک، شهرسازی و بقا پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط ضعف و قوت

بهبود‌های شهرسازی و مکانیک‌های مدیریت شهر و جامعه
تعاملات جناحی و سیستم پیشرفته سیاسی
ترکیب قدرتمند روایت جذاب و گیم پلی سرگرم‌کننده
گرافیک و تصاویر بصری خیره‌کننده
موسیقی و صداگذاری

محتوای آخر بازی می‌تواند خسته‌کننده و تکراری شود
بازی در قسمت اکتشاف از نبود تنوع کافی رنج می‌برد

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 9.5
کمپین - 9.3
موسیقی - 9

9

نمره کل

فراست پانک 2 یک عنوان سرگرم‌کننده و جذاب است که موفق شده است تا در کنار ارائه مکانیک‌های جدید گیم پلی، هسته اصلی نسخه اول را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. جلوه‌های بصری جذاب، چالش‌های مدیریت شهری، مقیاس بزرگتر شهر‌ها و سیستم پیشرفته و پیچیده‌تر سیاسی و جناح‌ها باعث می‌شود تا فراست پانک عنوانی به شدت سرگرم‌کننده باشد و آن را به تمام طرفداران بازی‌های استراتژیک، شهرسازی و بقا پیشنهاد می‌کنیم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها