رپورتاژ آگهی

نکات مهم جهت خرید زمین برای جلوگیری از کلاهبرداری

نکات مهم در خرید زمین

۱. خانه‌ها یا زمین‌های واقع در اطراف بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی با آلودگی صوتی زیادی مواجه هستند. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید خانه کاملاً ساکت باشد، باید از خرید این خانه‌ها خودداری کنید. همچنین زمین‌های واقع در این موقعیت آینده خوبی نخواهند داشت.

۲. کیفیت و فشار آب و برق از جمله موارد مهمی است که قبل از خرید زمین باید بررسی شود.

۳. به حجم ترافیک زمین توجه کنید. اگر مکانی که زمین در آن قرار دارد مسیر پر ترافیک باشد، شما همیشه برای رسیدن به خانه دچار مشکل خواهید شد.

۴. بهترین زمان برای خرید زمین در آغاز رونق بازار مسکن است.

۵. پس از پرداخت حق کمیسیون املاک، حتماً رسید بگیرید.

۶. خریدوفروش خانه را به‌تنهایی انجام ندهید و برای این کار از مشاوران املاک معتبر کمک بگیرید.

۷. رویه‌های پرداخت پول به فروشنده باید به‌وضوح مشخص شود.

۸. درصورتی‌که خانه‌ای که می‌خرید موروثی باشد، طبق گواهی انحصاروراثت باید تمامی وراث حضور داشته باشند.

۹. حتماً اصالت سند و شناسنامه فروشنده را بررسی کنید.

چگونه زمین بخریم؟

از نظر حقوقی آنچه بسیار مهم است این است که باید مراقب باشیم که زمین بلافاصله خریداری نشود و باید با کارشناسان و آشنایان صحبت و استعلام کرد.

در مرحله سوم به مهم‌ترین قسمت معامله یعنی نوشتن قرارداد یا تنظیم مبایعه‌نامه می‌رسید که لازم است در جلسات مذاکره و عقد قرارداد یک معاون حقوقی یا وکیل قراردادی همراه خود داشته باشید.

فروشندگان بیشتر از ترفندها و تکنیک‌هایی در قراردادنویسی استفاده می‌کنند که نه‌تنها پس از مدتی قرارداد به‌صورت خودکار فسخ می‌شود؛ بلکه پول و سرمایه شما نیز از بین می‌رود، بنابراین یکی از مهم‌ترین نکات در خرید زمین توجه به مفاد قرارداد است و نکات آن هستند.

نکات مهم جهت خرید زمین برای جلوگیری از کلاهبرداری

۱- ملک مسکونی نوساز معمولاً یک مالک (مالک زمین) و یک سازنده دارد.

۲- خرید خانه ای که حداقل یک یا دو سال از عمر آن می گذرد، هم مشکل دارد و هم سند مشخص شده است.اگر ملک موردنظر دارای سند ساختمانی باشد حداقل نشان می‌دهد که شهرداری مشکلی ندارد.

۳- اگر فروشنده ادعا می‌کند که وکالت‌نامه دیگری برای فروش دارد، ابتدا از دفترخانه‌ای که وکالت‌نامه در آن ثبت شده است سؤال کنید.

۴- هر ملک دارای یک کد پستی ده‌رقمی منحصر به فرد می‌باشد که در سند درج شده است. از فروشنده اداره پست درخواست کنید کد پستی ده رقمی را تأیید کند. این کد پستی اساس قولنامه است.

۵- صدور کد رهگیری هزینه‌ای ندارد و شرکت حق ندارد بابت ارائه کد رهگیری هزینه اضافی از شما دریافت کند.

۶- به سخنان مشاور املاک یا افراد دیگر مبنی بر اینکه کد رهگیری قابل‌اجرا نیست توجه نکنید.

۷- قبل از خرید ملک، از همسایگان خود و به خصوص مستاجرینی که در آپارتمان زندگی می کنند، در مورد مشکلات احتمالی ملک بپرسید.

۸- خریدار طبق قرارداد باید در تاریخ تعیین شده به همراه چک رمزدار باقیمانده معامله در دفترخانه‌ای که با فروشنده توافق کرده است برای تنظیم سند حاضر شود.

۹- در صورت عدم حضور فروشنده در تاریخ مقرر، حتماً گواهی حضور خود و عدم حضور فروشنده را از سردفتر دریافت نمایید.

۱۰- اگر فروشنده هستید به یاد داشته باشید که حضور شما در روز مقرر برای تنظیم سند کافی نیست و باید سوالات لازم از جمله تنظیم عوارض شهرداری و تنظیم اداره مالیات را تکمیل کرده باشید.

۱۱- اگر معامله از طریق وراثت به دست فروشنده رسیده باشد باید گواهی انحصاروراثت را ببینید. فتوکپی اصل را از فروشنده بگیرید و همچنین از فروشنده بخواهید حساب مالیات‌برارث را تسویه کند.

استعلامات لازم جهت خرید زمین

بنابراین دانستن قوانین حاکم بر این بازار به ویژه قوانین خرید زمین، معاملات ما را ایمن تر می کند.

یکی از جنبه های قانونی خرید زمین، توجه به قوانین خرید زمین از سازمان ها و اشخاص حقوقی است.

نکته بسیار مهمی که باید بررسی کنید و مطمئن شوید این است که:

برخی از اراضی در محدوده طرح تفصیلی قرار می‌گیرند که به‌اصطلاح داخل طرح هستند؛ بنابراین قبل از خرید زمین باید از طرح تفصیلی شهر مربوطه اطلاعات کسب کرده و از درج‌نشدن ملک در طرح مطمئن شوید.

سایر سؤالاتی که باید هنگام خرید زمین از آنها آگاه باشید و آنها را پیگیری کنید مواردی مانند:

استعلام جهاد کشاورزی اگر از باغات زراعی و غیر آن باشد.

نکات مهم در خرید زمین تحت قرارداد

زمین‌های بدون سند به‌صورت توافق‌نامه خریداری می‌شوند و اگر می‌خواهید بدانید که زمین سند دارد یا خیر باید از شهرداری استعلام بگیرید تا از وجود سند یا توافق‌نامه مطلع شوید. وقتی مردم متوجه می‌شوند ملک سند ندارد، خود را به قرارداد اکتفا می‌کنند که موارد موردنیاز را در یک برگه بنویسند و سپس با ۲ شاهد آن را امضا کنند، یعنی این گونه معاملات اصلاً قانونی و معتبر نیست. اما در حال حاضر این گونه خریدها روبه‌افزایش است و به دلیل افزایش قیمت‌ها، مردم مجبور به خرید زمین به‌صورت قراردادی هستند، بنابراین قبل از خرید باید نکات آن را بدانید.

اما در برخی شرایط امکان خرید ملک و زمین بدون سند وجود دارد، زیرا در برخی موارد زمین به‌قدری با خواسته‌های مردم برابری می‌کند که به‌سختی می‌توان از آن صرف‌نظر کرد. برای این معامله حتماً به مشاور املاک معتبر و دارای مجوز مراجعه کنید و توجه داشته باشید که طرفین معامله باید عاقل و بالغ باشند.

به کد رهگیری زمین توجه کنید تا زمین موردنظر به کسی فروخته نشده باشد. همچنین مهم است که زمین و ملک موردنظر مشترک نباشد. اگر در مورد وجود سند یا مواردی ازاین‌قبیل شک دارید، به سمت قرارداد پیش نروید و سعی کنید همه موارد را شفاف کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. تحقیق کنید و ببینید با فردی که منع تجارت دارد؛ مثلاً ورشکسته معامله نکنید؛ چون این افراد طبق قانون حق تجارت ندارند پس با این افراد معامله نکنید.

جمع‌بندی

برای خرید زمین، باید یک سری فرصت برای خرید موفق وجود داشته باشد. زیرا بدون منابع معین ممکن است امکان ساخت و استفاده از این زمین وجود نداشته باشد. خرید همیشه استرس‌زا است، اما با داشتن مشاوران و راهنماهای خوب دیگر نیازی به نگرانی نیست و خریدی مطمئن را تجربه خواهید کرد.

https://gillim.ir/property-type/land/

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها