Zero Hour یک عنوان شوتر اول شخص تاکتیکی است که توسط 7Productions و Attritoتوسعه یافته و در تلاش است تا نبردهای واقعگرایانه و مدرن میان گروههای ویژه پلیس و خلافکاران را به تصویر بکشد. همکاری تیمی، مکانیک و گیم پلی واقعگرایانه از جمله مهمترین ویژگیهای عنوان Zero Hour به شمار میروند که باعث شده است تا برخی بازیکنان این عنوان را مشابه بازی Ready Or Not اما با حالت مولتی پلیر بدانند. اما آیا Zero Hour موفق شده است تا همراه با حفظ المانهای واقعگرایانه، سرگرمکننده و جذاب نیز باشد؟ در ادامه نقد و بررسی این عنوان برای دریافت پاسخ به این سؤال همراه باشید.
گیم پلی و مکانیک بازی
Zero Hour یک بازی تاکتیکی است و تمرکز سازندگان این عنوان بر نبردهای واقع بینانه بوده است. برای پیروزی در این بازی، بازیکنان باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، استراتژی داشته باشند و همکاری کنند. برخلاف بسیاری از بازیهای شوتر، در Zero Hour شما نمیتوانید بدون فکر و استراتژی به دشمنان هجوم ببرید و همه اهداف را به راحتی حذف کنید. در این بازی، برنامهریزی و استراتژی اهمیت زیادی دارد و شما از برتری یا ویژگی خاص بهتری نسبت به دشمنان خود بهرهمند نیستید.
بازیکنان اغلب باید از راهروهای باریک عبور کنند، درها را بشکنند و اتاقهای مختلف را پاکسازی کنند که یادآور عملیاتهای ضد تروریستی واقعی است. این رویکرد واقعگرایانه برای مبارزات، باعث شده است تا درگیریها از تنش بیشتری برخوردار باشد و به شکل آهستهتری دنبال شود که برنامهریزی تیمی و هماهنگی را برای کسب پیروزی الزامی میکند.
در Zero Hour هر ماموریت شامل تیمی از مهاجمان و مدافعان است که مهاجمان اهدافی مانند تأمین امنیت گروگانها یا خنثی کردن بمبها را دنبال میکنند. در حالی که مدافعان برای دفع حملات با گذاشتن تلهها، قفل درها و کمین در قسمتهای مختلف نقشه تلاش میکنند. این پویایی منجر به تجربههای گیم پلی منحصر به فرد و جذاب در هر ماموریت، به خصوص با دوستان یا هم تیمیهای هماهنگ میشود.
با وجود برخی ابزارها مانند تلهها، مهاجمان و مدافعان سربازهای معمولی هستند و برخلاف برخی بازیها مانند Rainbow Six Siege، اپراتورها با گجتهای مخصوص وجود ندارند. بازی از تنوع خوبی در سلاحها برخوردار است و شما میتوانید از گزینههای مختلفی برای حمله یا دفاع استفاده کنید، هرچند گزینههای شخصیسازی سلاحها چندان متنوع و کامل نیستند.
همچنین بازی در قسمت گان پلی عملکرد ضعیفی دارد. بسیاری از کاربران این عنوان را با بازیهایی مانند Ready Or Not یا Rainbow Six Siege مقایسه میکنند و اگر کسی این دو عنوان را بازی کرده باشد، به وضوح میتواند عملکرد ضعیف بازی Zero Hour در گان پلی و شوتینگ را متوجه شود. سلاحهای بازی به نوعی طراحی شدهاند که انگار وزنی ندارند و حس خوبی در زمان شلیک و درگیریها منتقل نمیشود. ضعف در بخش انیمیشنها نیز وجود دارد و جزئیات زیادی در انیمیشنها و ریلودها دیده نمیشود.
بازی Zero Hour به طور کلی دارای دو بخش تک نفره و چند نفره است و چندین نقشه مختلف برای این دو حالت وجود دارند. در بخش تک نفره، شما همراه با تیم خود میتوانید به موارد مختلفی مانند خنثیسازی بمب، پاکسازی ساختمانها و دیگر موارد بپردازید. ماموریتها با دقت ساخته شدهاند تا تفکر تاکتیکی بازیکنان را به چالش بکشند و آنها را تشویق کنند تا استراتژیهای متعددی را برای دستیابی به موفقیت کشف کنند. برای مثال، نجات گروگانها نیازمند برنامهریزی دقیق و حرکت هماهنگ است، در حالی که ماموریتهای خنثیسازی بمب ممکن است نیازمند رویکرد تهاجمیتر باشد. با این حال Zero Hour از صداگذاری و داستان خیلی خوبی برخوردار نیست که باعث میشود مراحل تک نفره چندان جذاب نباشند.
در حالت مولتی پلیر و چند نفره نیز Zero Hour عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهد. در حالی که عدم وجود اپراتورها باعث شده است تا بازی حس واقعگرایانه بیشتری داشته باشد، اما عدم وجود مواردی مانند تنوع کافی گجتها و عدم تخریبپذیری محیط باعث میشود تا مبارزات چند نفره به سرعت خستهکننده شوند و از جزئیات یا تنوع کافی برخوردار نباشند.
لازم به ذکر است که با وجود آپدیتها و به روزرسانیهای مختلف، Zero Hour همچنان از برخی باگها و گلیچهای مختلف رنج میبرد.
گرافیک و طراحی صدا
به طور کلی جهان بازی Zero Hour تاریک و خنثی است و سازندگان تلاش کردهاند تا حال و هوایی مشابه بازی Swat 4 را منتقل کنند. در حالی که گرافیک بازی در برخی بخشها مانند سایهها و نور عملکرد خوبی دارد، اما به طور کلی از جزئیات زیادی برخوردار نیست و نسبت به برخی عناوین دیگر مانند Ready or Not گرافیک بسیار پایینتری ارائه میدهد.
در صداگذاری بازی عملکرد خوبی دارد و صدای پا، شلیک گلوله و شکستن درها بسیار واقعگرایانه است و به بازیکنان در سنجش مواضع دشمن کمک میکند. ارتباط بین هم تیمیها نیز از این دقت صوتی سود میبرد و جزئیات و کیفیت مرتبط با آن حس واقعگرایانه را تقویت میکند.
جمعبندی
Zero Hour یک بازی شوتر تاکتیکی است که گیم پلی واقعگرایانه را ارائه میدهد و از حالت تک نفره و چند نفره برخوردار است. در حالی که این ویژگیهای این عنوان را میتواند گزینه جذابی برای علاقه مندان بازیهای تاکتیکی چند نفره تبدیل کند، اما عملکرد ضعیف در برخی قسمتها مانند عدم تنوع کافی در گجتها، نقشهها و گان پلی باعث شده است تا Zero Hour در رقابت با عناوینی مانند Ready Or Not و Rainbow Six Siege نتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
نقاط ضعف و قوت
مکانیکهای کار تیمی و تاکتیکهای واقعگرایانه
طراحی صدای خوب
ساختار ماموریتها و امکان تکرار مداوم مراحل
گان پلی ضعیف
عدم تنوع کافی تجهیزات
ضعف در داستان و داستان پردازی
نمرات
گیم پلی - 6.5
گرافیک - 6
کمپین - 6
موسیقی - 5.5
6
نمره کل
Zero Hour یک بازی شوتر تاکتیکی است که گیم پلی واقعگرایانه را ارائه میدهد و از حالت تک نفره و چند نفره برخوردار است. در حالی که این ویژگیهای این عنوان را میتواند گزینه جذابی برای علاقه مندان بازیهای تاکتیکی چند نفره تبدیل کند، اما عملکرد ضعیف در برخی قسمتها مانند عدم تنوع کافی در گجتها، نقشهها و گان پلی باعث شده است تا Zero Hour در رقابت با عناوینی مانند Ready Or Not و Rainbow Six Siege نتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.