بازی Two Falls (Nishu Takuatshina) یک بازی ماجراجویی-روایتی است که در آن بازیکنان هدایت Jeanne، یک مهاجر فرانسوی که پس از غرق شدن کشتی در کانادا سرگردان شده است و Maïkan، یک شکارچی جوان از قبیله اینو که برای محافظت از سرزمین خود در برابر یک نیروی تاریک مرموز میجنگد را برعهده دارند. این بازی که توسط Unreliable Narrators ساخته شده است، چالشهای بقا، تفاوتهای فرهنگی و چالشهای ارتباط انسانی را در یک سفر پر پیچ و خم در طبیعت وحشی قرن هفدهم کانادا ترکیب میکند.
با ما در ادامه این مقاله و نقد و بررسی عنوان Two Falls همراه باشید تا کیفیت این ماجراجویی را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که در این نقد و بررسی داستان بازی اسپویل نمیشود.
داستان
در سبک ماجراجویی، داستان حرف اول و آخر را میزند و عنوانی که داستان مناسبی نداشته باشد دیگر مزیتها و نقاط قوت آن چندان به چشم نمیآید. به همین دلیل نقد و بررسی را با داستان سرایی و روایت عنوان Two Falls آغاز میکنیم.
در این بازی شما داستان درهم تنیده شده دو شخصیت Jeanne و Maïkan را از دیدگاههای متفاوت بومی کانادا و استعمارگران فرانسوی دنبال میکنید. داستان Jeanne پس از زنده ماندن او از حادثه غرق شدن کشتی آغاز میشود. او در مسیر داستانی بازی علاوه بر مبارزه برای بقا در یک سرزمین بیگانه، در یک نبرد درونی با ایمان و هویت خود نیز درگیر است. وی یک سگ به نام Capitaine نیز دارد که علاوه بر نقش داستانی، در گیم پلی بازی نیز تأثیرگذاری و اهمیت دارد.
از سوی دیگر Maïkan به عنوان یک شکارچی از قبیله اینو با مهاجمان سرزمین خود درگیر است و در تلاش است تا از سرزمین و میراث فرهنگی خود محافظت کند. بازی تلاش کرده است تا به جای سادهسازی، تصویری خوب و کافی از تنشهای فرهنگی آن دوره زمانی و همچنین چالشهای بقا ارائه دهد.
این روایت دوگانه بازیکنان را تشویق میکند تا هر دو سوی داستان را ببینند و رویدادها را از طریق زاویه دید متفاوت مشاهده کنند. دیدگاههای Jeanne و Maïkan در مورد موقعیتهای مشابه اغلب بهطور چشمگیری متفاوت است و تأثیر شخصیت و فرهنگی بر نوع تفکر و درک انسانها را برجسته میکند.
بازی به انتخابهای بازیکن اهمیت میدهد و تصمیماتی که میگیرید نهتنها بر روند داستان بلکه بر توسعه شخصیتها و دیدگاههایشان نسبت به جهان تأثیر میگذارد. برای مثال در جریان بازی، میتوانید مسیر اعتقادات مذهبی Jeanne یا نحوه تعامل Maïkan با دیگران را تعیین کنید.
کیفیت داستان بازی به طور کلی در سطح خوبی قرار دارد، دیالوگها واقعگرایانه هستند و شخصیتها پیچیدگیهای انسانی واقعی مانند وفاداری، تعارضات فرهنگی و گاهی رفتارهای غیرمنتظره دارند. شما از آزادی عمل مناسبی در مسیر داستانی بازی برخوردار هستید و میتوانید به میزان قابل توجهی بر رویدادها و نتیجه اتفاقات تأثیرگذار باشید. با این حال بازی در برخی زمانها میتواند گمراهکننده باشد و گزینههای دیالوگ کمی مبهم باشند.
همچنین پیشروی داستان خطی است و در حالی که انتخابها بر رشد شخصیتها تأثیر میگذارند، روایت بازی فاقد مسیرهای فرعی قابل توجه است.
گیم پلی
گیم پلی بازی حول داستان و روایت بازی میچرخد و شما باید با کاوش در محیط، موارد مختلف را بررسی و با دیگر افراد تعامل کنید. در Two Falls پازلهای محیطی نیز وجود دارند و شما در برخی قسمتها باید رازهای مختلف بازی را حل کنید. در این بین انتخابها نیز وجود دارند و شما میتوانید بر مسیر داستانی بازی و توسعه شخصیتها تأثیرگذار باشید.
Two Falls تلاش کرده است تا گیم پلی پیچیدهای ارائه ندهد و پازلها نیز سرراست هستند تا به عنوان مانعی برای کاوش و پیشرفت در مسیر داستانی بازی عمل نکنند. با این حال وجود آنها ویژگی مثبتی است و از خستهکننده شدن گیم پلی بازی جلوگیری میکنند.
همچنین در حالی که داستان کلی بازی خطی است، اما Two Falls با ارائه شخصیتهای پیچیده و پایانهای متفاوت باعث شده است تا انگیزهای برای دوباره بازی کردن آن داشته باشید.
با این حال تمرکز روی روایت به قیمت کاهش جذابیت مکانیزم گیم پلی تمام شده است که ممکن است آن را برای برخی بازیکنان تکراری و خستهکننده کند.
گرافیک و صداگذاری
گرافیک و ظاهر بصری بازی با روایت گره خورده است. زمانی که در نقش Jeanne بازی میکنید فضای بازی تاریک و واقعگرایانه است که چالشها و مشکلات او را نشان میدهد. در حالی که بخشهای Maïkan پر انرژی و غرق در هنر بومی است که ارتباط معنوی مردمش با سرزمین را به تصویر میکشند.
این دوگانگی در غوطه ور شدن بازیکنان در دنیای هر شخصیت مؤثر است و تجربه بصری به یاد ماندنی را ایجاد میکند.
موسیقی متن بازی نیز ترکیبی از موسیقی سنتی بومی با ملودیهای متأثر از تاریخ استعمار فرانسه است که به غوطه ور شدن در دنیای بازی کمک میکند. عوامل صوتی محیطی مانند خشخش برگها و رودخانههای روان نیز محیط را غنیتر میکنند و شخصیت طبیعت وحشی کانادا را ارائه میدهند.
جمعبندی
Two Falls (Nishu Takuatshina) به خوبی نشان میدهد که چگونه بازیها میتوانند رسانهای قدرتمند برای داستان گویی فرهنگی باشند. ساختار روایی دوگانه، کاوش مضامین تاریخی و ارائه خوب آن، این عنوان را به تجربهای به یادماندنی برای طرفداران بازیهای روایت محور تبدیل میکند. اگرچه خطی بودن مسیر داستان و مکانیزم گیم پلی ساده آن ممکن است برای همه جذاب نباشد، اما روایت بازی این ضعفها را جبران کرده است و همانطور که در ابتدای نقد و بررسی گفتیم، در این عناوین داستان حرف اول و آخر را میزند.
بنابراین، برای کسانی که به دنبال یک ماجراجویی غنی هستند که داستان و روایت را بر اکشن سریع اولویت میدهد، Two Falls سفری به یاد ماندنی برای درک روح انسان و تفاوت فرهنگها است و تجربه آن پیشنهاد میشود.
نقاط ضعف و قوت
داستانگویی قوی
فضاسازی و جلوههای بصری
انتخابها و تصمیمگیریهای تأثیرگذار
خطی بودن مسیر داستانی
گیم پلی ساده و تکراری
نمرات
گیم پلی - 8.5
گرافیک - 9.5
داستان - 9.5
موسیقی - 8.5
9
نمره کل
Two Falls (Nishu Takuatshina) به خوبی نشان میدهد که چگونه بازیها میتوانند رسانهای قدرتمند برای داستان گویی فرهنگی باشند. ساختار روایی دوگانه، کاوش مضامین تاریخی و ارائه خوب آن، این عنوان را به تجربهای به یادماندنی برای طرفداران بازیهای روایت محور تبدیل میکند. اگرچه خطی بودن مسیر داستان و مکانیزم گیم پلی ساده آن ممکن است برای همه جذاب نباشد، اما روایت بازی این ضعفها را جبران کرده است و همانطور که در ابتدای نقد و بررسی گفتیم، در این عناوین داستان حرف اول و آخر را میزند.