نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی SunnySide

کشاورزی به سبک PS2!

سبک بازی کشاورزی طرفداران بسیاری دارد و اکثر گیمر‌های قدیمی با سری بازی‌های هاروست مون (Harvest Moon) زندگی در یک مزرعه را تجربه کردند. سری بازی‌های مزرعه داری همچنان محبوبیت قابل توجهی دارند، با این حال اکثر این بازی‌ها به سمت پیکسلی شدن حرکت کرده‌اند و در تلاش برای تقلید و تکرار موفقیت بازی Stardew Valley هستند.

در این بین اما بازی SunnySide کاملاً حس و حالی مشابه با بازی‌های قدیمی هاروست مون سه بعدی منتقل می‌کند و سازندگان به طور واضح از این سری بازی‌های مشهور الهام گرفته‌اند؛ الهامی که چندان نقطه قوت این بازی به شمار نمی‌رود.

با ما در ادامه این مقاله و نقد و بررسی بازی SunnySide همراه باشید. لازم به ذکر است که این نقد و بررسی براساس سی دی کی ارسالی سازنده انجام شده است.

مزرعه داری جذاب، دنیای خسته‌کننده

در زمان شروع بازی SunnySide، شما در نقش فردی قرار می‌گیرید که در تلاش برای ایجاد تنوعی در زندگی خود است و به همین دلیل از پایتخت، به شهر کوچک در حومه ژاپن مهاجرت می‌کند تا با خرید یک زمین زندگی جدید خود را پایه‌گذاری کند.

پس از شرکت در یک مزایده شما زمین خود را خریداری می‌کنید. با این حال پس از مراجعه به این زمین، متوجه می‌شوید که خالی است و حتی خانه قدیمی موجود در آن نیز نابود شده است. به کمک یکی از ساکنان شهر SunnySide، شما یک چادر و برخی ابزار‌های ابتدایی کشاورزی را دریافت می‌کنید و از این نقطه مسیر شما برای ساخت یک مزرعه بزرگ و پیشرفته آغاز می‌شود.

در همان ابتدا با چندین کاراکتر و شخصیت بازی نیز آشنا می‌شوید. بازی از تنوع خوبی در بخش NPC برخوردار است و 27 کاراکتر بازی تنها برای ارائه خدمات به شما فعالیت ندارند. هر شخصیت، علایق، اهداف و زندگی خود را دارد و شما می‌توانید با هرکدام به میزان مورد نظر خود تعامل داشته باشید.

کاراکتر‌های بازی به طور کلی دوست داشتنی هستند و دیالوگ‌ها و خطوط داستانی بازی از سطح خوبی برخوردار است. بازی به شما امکان تصمیم‌گیری نیز می‌دهد و در طول روند بازی این امکان را خواهید داشت تا در زندگی شخصیت‌های ساکنان SunnySide تأثیرگذار باشید. امکان شکل‌گیری رابطه عاشقانه نیز وجود دارد و از میان گزینه‌هایی که بازی در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید براساس سلیقه و علایق خود به یک دختر نزدیک شوید و زندگی مشترک خود را بسازید. البته لازم به ذکر است که سیستم ازدواج و بچه دار شدن در بازی پیاده سازی نشده است.

ارتباط با کاراکترها همواره مثبت نیست و ممکن است موارد مختلفی مانند غم، عصبانیت و … را مشاهده کنید

SunnySide از رویداد‌های مختلفی نیز پشتیبانی می‌کند و در طول سال می‌توانید با شرکت در مسابقات، جشن‌ها و رویداد‌های مختلف با ساکنین SunnySide ارتباط نزدیک‌تری برقرار کرده و تجربه‌های منحصر به فردی را به دست‌آورید.

با این حال، اکثر زمان شما در مزرعه و زمین خریداری شده صرف می‌شود. زمین شما بزرگ است و بازی آزادی عمل زیادی برای توسعه و تغییر آن در اختیار شما قرار می‌دهد. همانند اکثر بازی‌های مزرعه داری، در ابتدا باید به کمک ابزار‌های مختلف زمین را از درخت، علف و دیگر موارد خالی کنید تا بتوانید زمین کشاورزی و ساختمان‌های خود را بسازید.

کشاورزی بازی در شروع آسان است اما حرفه‌ای شدن در آن ممکن است مقداری زمان ببرد. بازی در این بخش قوی ظاهر می‌شود و شما به طیف وسیع بیش از 113 محصول مختلف برای کاشت و برداشت دسترسی دارید. تعداد بسیار زیاد میوه و محصولات گیاهی، باعث شده است تا پخت و پز غذا در SunnySide نیز گسترده باشد و صد‌ها دستور غذا در بازی وجود دارند که به مرور زمان می‌توانید آن‌ها را فرا گرفته و غذا‌های مختلف را درست کنید.

علاوه بر ایجاد زمین‌های کشاورزی و رسیدگی به گیاه‌ها، بازی از ساخت و ساز ساختمان و ابزار‌ها نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید براساس نیاز و سلیقه خود ساختمان‌های مختلف را در مزرعه قرار داده و با فراهم کردن پیش نیاز‌ها، آن‌ها را بسازید. اولین مشکل بازی در این بخش خود را نشان می‌دهد. ساخت ساختمان‌های جدید نیازمند منابع بسیار زیاد و همچنین دسترسی به بلوپرینت‌های آن‌ها است. بنابراین برای دسترسی به این موارد و پیشرفت در مسیر داستانی بازی، نیازمند جمع‌آوری منابع مختلف و انجام تسک‌های بسیاری هستید که باعث می‌شوند تا پیشرفت در بازی به شدت زمان بر باشد.

همواره در زمان ساخت و ساز با چنین لیست‌های بلندبالایی از منابع مورد نیاز مواجه می‌شوید

در حالی که تعامل با کاراکتر‌ها و ارتقای دوستی با آن‌ها برای دسترسی به بلوپرینت و پیشرفت در مسیر داستانی بازی می‌تواند جذاب باشد، اما جمع‌آوری منابع چندان جذابیت ندارد و همانند بازی‌های سبک Survive ممکن است خود را بیش از حد درگیر فراهم کردن منابع و ساخت و ساز ببینید.

SunnySide کاملاً حال و هوای کشاورزی سنتی را ندارد و برخی موارد مدرن مانند گوشی هوشمند، بازار‌های آنلاین و دیگر موارد دسترسی دارید که باعث می‌شود تا خرید برخی ابزار‌ها و موارد مشابه چندان زمان بر نباشد و بتوانید آن‌ها را در زمین خود به سرعت دریافت کنید. در این بین به برخی ربات‌ها نیز دسترسی دارید که به شما در مدیریت زمین کشاورزی کمک می‌کنند.

موبایل یکی از مهم ترین ابزارهای شما در SunnySide است

با وجود برخی ضعف‌ها، در مجموع بازی SunnySide در بخش کشاورزی و مدیریت زمین شخصی قوی ظاهر می‌شود و سرگرم‌کننده است. مکانیک‌های بازی به سادگی قابل استفاده هستند و رشد و برداشت محصولات جذاب است. با این حال، ضعف اصلی بازی در زمان کاوش محیط‌های دیگر نمایان می‌شود.

در حالی که نقشه بازی بزرگ است، اما اکثر محیط‌ها به شدت خالی هستند و در یک محیط بزرگ تنها چند ساختمان قرار گرفته است. در حالی که چنین نقشه‌هایی برای بازی‌های PS2 و قدیمی هاروست مون مناسب بودند، اما برای یک بازی ساخت 2024، ضعیف SunnySide در این زمینه قابل قبول نیست و بازی می‌توانست از نقشه خود بسیار بهتر استفاده کند.

این موضوع به طور قابل توجهی رفت و آمد در نقشه و کاوش دنیای بازی را خسته‌کننده کرده است. علاوه بر آن، به جز تعامل با شخصیت‌ها و انجام برخی فعالیت‌ها مانند جمع‌آوری منابع و خرید وسایل مورد نیاز، در نقشه بازی کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد.

جاده‌ها و مسیر‌ها نیز بسیار خلوت هستند و نقشه بسیار بزرگ و خالی باعث شده است تا رفت و آمد NPC‌های بازی نیز به چشم نیاید که حس خالی بودن جهان بازی را منتقل می‌کند. 

علاوه بر دنیای خلوت بازی، بسیاری از ساختمان‌ها نیز خالی هستند

در این بین مواردی مانند رویداد‌های مختلف، سیستم مبارزات کارتی و تغییرات آب و هوا و نقش آن‌ها بر گیم پلی از نقاط مثبت بازی به شمار ‌می‌روند و به تنوع کمک می‌کنند.

بازگشت به دوران PS2!

برخلاف بسیاری از بازی‌های کشاورزی مدرن، بازی SunnySide سه بعدی است که مزایا و معایب خود را برای این عنوان به همراه داشته است. در حالی که گیم پلی سه بعدی برای تعامل با محیط و استفاده از ابزار‌ها کاربردی است، اما سازندگان موفق نشده‌اند تا گرافیک مناسبی برای این حالت سه بعدی ارائه دهند.

بازی در قسمت بصری و گرافیکی به هیچ وجه در قامت یک بازی 2024 ظاهر نمی‌شود و حس می‌کنید که در حال تجربه یک بازی بسیار قدیمی هاروست مون هستید. همانطور که در بخش قبل گفته شد، کاوش نقشه بازی SunnySide چندان جذاب نیست و ضعف گرافیکی نیز کمکی به آن نکرده است.

ضعف گرافیکی بازی در اکثر صحنه‌ها قابل مشاهده است

در زمان بازی برخی باگ و گلیچ‌ها را نیز مشاهده می‌کنید. به ویژه حرکت کاراکتر‌ها به خوبی پیاده‌سازی نشده است و در زمان بازی ممکن است به موارد مختلفی گیر کنید و برخی زمان‌ها حس کنید که چندان کنترل کاملی بر نحوه حرکت کاراکتر خود ندارید.

با این حال صداگذاری در سطح خوبی قرار دارد و از موسیقی بازی در زمان کشاورزی و تعامل با شخصیت‌ها لذت خواهید برد.

جمع‌بندی

در حالی که بازی SunnySide در بخش کشاورزی، ساخت و ساز، مبارزات و تعامل با شخصیت‌ها قوی ظاهر می‌شود، اما دنیای آن ضعف‌های بزرگی دارد که گشت و‌گذار در نقشه بزرگ آن را خسته‌کننده کرده است. این موضوع آسیب قابل توجهی به گیم پلی بازی وارد کرده است و می‌تواند باعث شود تا پس از مدت کوتاهی، دیگر علاقه‌ای به تجربه SunnySide نداشته باشید.

در حالی که بخش کشاورزی، ابزار‌ها و مکانیزم‌های بازی SunnySide به اندازه کافی سرگرم‌کننده هستند و برای علاقه مندان این سبک از بازی‌ها جذاب خواهد بود، اما کمبود محتوا، ضعف‌های گرافیکی و دنیای خالی بازی باعث شده است تا این عنوان مناسب هرکسی نباشد و تجربه آن را تنها به علاقه مندان بازی‌های کشاورزی و سری عناوین هاروست مون پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط ضعف و قوت

طیف وسیع دانه و گیاه
سیستم پیشرفته ساخت و ساز
کاراکتر‌ها و دیالوگ‌های خوب
موسیقی و صداگذاری مناسب
وجود ابزار‌های مدرن مانند گوشی و ربات

گرایند خسته‌کننده و پیشرفت کند
دنیای خالی و خسته‌کننده
گرافیک به شدت ضعیف
کمبود محتوا
وجود برخی باگ و گلیچ

نمرات

گیم پلی - 6.5
گرافیک - 2.5
کمپین - 4
موسیقی و صدا‌گذاری - 7

5

نمره کل

در حالی که بازی SunnySide در بخش کشاورزی، ساخت و ساز، مبارزات و تعامل با شخصیت‌ها قوی ظاهر می‌شود، اما دنیای آن ضعف‌های بزرگی دارد که گشت و‌گذار در نقشه بزرگ آن را خسته‌کننده کرده است. این موضوع آسیب قابل توجهی به گیم پلی بازی وارد کرده است و می‌تواند باعث شود تا پس از مدت کوتاهی، دیگر علاقه‌ای به تجربه SunnySide نداشته باشید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها