نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Still Joking

سرآغازی به نام مرگ!

سری بازی‌های رمان تعاملی طی چندین سال گذشته محبوبیت قابل توجهی در میان بازیکنان پیدا کرده‌اند و اخیراً شاهد عرضه عناوین بسیار خوبی در این سبک بودیم. Still Joking از جمله جدیدترین عناوین منتشر شده در این سبک به شمار می‌رود که با خط داستانی منحصر به فرد توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

این بازی مسیر خود را از یک کمپین موفق کیک‌استارتر (KickStarter) آغاز کرده و توسط شرکت Purple Brick Games توسعه یافته است. با ما در ادامه این مقاله و نقد و بررسی بازی Still Joking همراه باشید؛ لازم به ذکر است که نقد این بازی با سی دی کی ارسالی سازنده انجام شده است.

حل معمای یک قتل

با توجه به سبک بازی Still Joking، داستان بیش از گیم پلی و گرافیک اهمیت دارد. در یک رمان تعاملی داستان حرف اول و آخر را می‌زند و اگر بازی از داستان مناسبی برخوردار نباشد و روایت خوبی را برای آن ارائه ندهد، جذابیتی نخواهد داشت.  

Still Joking برای شروع داستان خود مقدمه‌سازی چندانی نمی‌کند و شما در همان لحظات اول شاهد قتل شخصیت داستان بازی به نام Iris توسط شخصی ناشناس هستید. با این حال این قتل پایان مسیر زندگی Iris نیست و پس از آن، زندگی او در دنیای دیگر که در واقع انعکاس جهان در آینه است دنبال می‌شود.

شروع بازی
آینه‌ای که همه چیز را آغاز کرد

در همان نقطه با اولین شخصیت فرعی داستان به نام Roy آشنا می‌شوید که انعکاسی از قاتل شما است. در حالی که این موضوع در ابتدا گیج‌کننده است، اما مشخص می‌شود که انعکاس‌ها با شخصیت واقعی (که در بازی به آن‌ها Prototype گفته می‌شود) تفاوت‌های مهمی دارند. در حالی که ویژگی ظاهری و برخی علایق و اخلاق انعکاس‌ها با شخصیت‌ها یکسان یا مشابه است، اما انعکاس‌ها می‌توانند شخصیت، اهداف و رفتار‌های متفاوتی داشته باشند.

به همین دلیل Roy اطلاعی از انگیزه قتل ندارد و به خاطر احساس گناه از کاری که شخصیت واقعی او کرده است، به شخصیت اصلی داستان برای حل معمای قتل کمک می‌کند. البته خط داستانی بازی در حل معمای جنایت انجام شده خلاصه نمی‌شود و در جهان انعکاس آینه با شخصیت‌ها و پیچش‌های مختلف داستانی مواجه می‌شوید.

علاوه بر شخصیت اصلی، بازی به حد کافی به شخصیت‌های فرعی نیز می‌پردازد و می‌توانید با هرکدام ارتباط کافی را بگیرید. این موضوع اهمیت زیادی برای داستان Still Joking دارد و به افزایش جذابیت و کیفیت داستانی بازی کمک کرده است.

تکمیل خط داستانی بازی تقریباً 10 تا 15 ساعت طول می‌کشد و در طول این مسیر شما قادر خواهید بود تا تصمیمات مختلفی بگیرید، معما‌ها را حل کرده، با دیگر شخصیت‌ها تعامل داشته باشید و پایان‌های مختلف بازی را رقم بزنید. بازی شما را وادار نمی‌کند تا شخصیت خوب داستان باشید و انتخاب‌های شما حتی می‌تواند به آسیب و مرگ دیگران نیز منجر شود.

صدای درون
در بازی علاوه بر شخصیت‌های مختلف، با صدای درونی خود نیز تعامل دارید که گفتگوهای جالبی را رقم می‌زند

در حالی که دیالوگ‌های بازی در سطح خوبی قرار دارند، اما بازی از صداگذاری برای شخصیت‌های خود برخوردار نیست که می‌تواند در برخی زمان‌ها مطالعه هزاران کلمه را دشوار و خسته‌کننده کند.

به طور کلی بازی از لحاظ خط داستانی در سطح خوبی قرار دارد و می‌توانید انتظار یک تجربه داستانی منحصر به فرد و به یادماندنی را از آن داشته باشید.

تعامل با دنیای زیبا داستان

گیم پلی اصلی بازی پوینت‌اند کلیک (Point & Click) است و شما در هر محیط این امکان را دارید تا با کلیک بر روی آیتم‌ها، شخصیت‌ها، محیط و موارد دیگر با جهان بازی تعامل داشته و مسیر داستانی بازی را پیش ببرید. بازی در برخی موارد ویژگی‌های QTE یا Quick Time Event و همچنین مکانیک‌های کارآگاهی را نیز ارائه می‌دهد که به تنوع گیم پلی و جذابیت بیشتر حل معما و راز بازی کمک می‌کند.

یکی از مکانیک‌های مهم بازی زمان است. در حالی که دنیای انعکاس تفاوت‌های مهمی با دنیای واقعی دارد، اما زمان در آنجا نیز نامحدود نیست که پیچش‌های داستانی و برخی چالش‌ها را ایجاد می‌کند؛ بنابراین بازیکنان باید همواره برای تصمیم‌گیری‌ها و پیشرفت مسیر داستانی بازی به مدیریت زمان نیز توجه داشته باشند.

گیم پلی بازی به طور کلی ساده اما کافی و جذاب است و باگ و مشکلات خاصی در آن دیده نمی‌شود. لازم به ذکر است که تیم بازی پس از عرضه به روند توسعه ادامه داده‌اند و تا به امروز پچ‌های مختلفی ارائه شده است که علاوه بر ارائه ویژگی و تنظیمات جدید، برخی باگ‌ها و مشکلات بازی را رفع کرده‌اند.

تعامل در محیط بازی
در اکثر محیط‌ها این امکان را دارید تا با آیتم‌ها، اشخاص و دیگر موارد تعامل داشته باشید

بازی از لحاظ گرافیکی نیز در سطح خوبی قرار دارد. در حالی که در قسمت انیمیشن ضعف دیده می‌شود، اما گرافیک کلی بازی، طراحی شخصیت‌ها و نحوه به تصویر کشیده شدن آن‌ها می‌تواند به خوبی احساسات شخصیت‌ها و صحنه‌های هیجانی یا مهم بازی را منتقل کند. Still Joking همانند یک اثر هنری، سبک منحصر به فرد خود را دارد که ممکن است برای برخی چندان جذاب نباشد، با این حال گرافیک و ظاهر بازی یک ضعف یا مشکل به شمار نمی‌رود و به عنوان یک بازی رمان تعاملی و ماجراجویی، گرافیک و طراحی دنیای بازی Still Joking جذاب و قابل قبول است.

طراحی و گرافیک
به طور کلی گرافیک و طراحی بازی در سطح خوبی قرار دارد

جهان عجیب و منحصر به فرد Still Joking نیز تنوع خوبی دارد و در محیط‌های مختلفی مسیر داستانی بازی را ادامه می‌دهید که به جذابیت بیشتر بازی کمک می‌کند.

با وجود این ویژگی‌های خوب، Still Joking مشکلات اصلی خود را در بخش صداگذاری نشان می‌دهد. علاوه بر نبود صداگذاری برای شخصیت‌های بازی، موسیقی بازی نیز چندان به خوبی پیاده‌سازی نشده است و در بسیاری از زمان‌ها شما در سکوت بازی می‌کنید یا برخی سکانس‌ها موسیقی مناسب خود را ندارند.

تعامل با محیط و دنیای بازی نیز صدا‌های زیادی تولید نمی‌کند و نبود صدای کافی به خوبی در زمان بازی احساس می‌شود که به کیفیت تجربه این عنوان آسیب‌زده است.

جمع‌بندی

Still Joking یک رمان تعاملی جذاب و سرگرم‌کننده است که داستان میان مرگ و زندگی را روایت می‌کند. داستانی که پر از معما، شخصیت‌های دوست داشتنی و انتخاب‌های مهم است.

در حالی که در ابتدا گیم پلی ساده و نبود صداگذاری برای شخصیت‌ها ممکن است Still Joking را خسته‌کننده نشان دهد، اما داستان جذاب و پر پیچ و خم همراه با صد‌ها انتخاب مهم در مسیر بازی، این عنوان را برای علاقه مندان سبک رمان‌های تعاملی به عنوانی جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.

Still Joking برای افرادی که تجربه چندانی با رمان‌های تعاملی ندارند نیز یک عنوان جذاب است و می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی و منحصر به فرد را ارائه دهد.

نقاط ضعف و قوت

عمق داستان و شخصیت‌های اصلی و فرعی جذاب
آزادی عمل در مسیر داستانی
ارزش چندبار بازی کردن به دلیل خطوط مختلف داستانی و پایان‌ها
طراحی گرافیکی و هویت بصری

انیمیشن ضعیف
نبود صداگذاری شخصیت‌ها
عدم وجود صدای کافی در محیط و در زمان تعامل با آیتم و جهان بازی

نمرات

گیم پلی - 8
گرافیک - 8.5
داستان - 9
صداگذاری - 6.5

8

نمره کل

Still Joking یک رمان تعاملی جذاب و سرگرم‌کننده است که داستان میان مرگ و زندگی را روایت می‌کند. داستانی که پر از معما، شخصیت‌های دوست داشتنی و انتخاب‌های مهم است. در حالی که در ابتدا گیم پلی ساده و نبود صداگذاری برای شخصیت‌ها ممکن است Still Joking را خسته‌کننده نشان دهد، اما داستان جذاب و پر پیچ و خم همراه با صد‌ها انتخاب مهم در مسیر بازی، این عنوان را برای علاقه مندان سبک رمان‌های تعاملی به عنوانی جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. Still Joking برای افرادی که تجربه چندانی با رمان‌های تعاملی ندارند نیز یک عنوان جذاب است و می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی و منحصر به فرد را ارائه دهد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها