نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Republic of Pirates

شهرداری و دزدی

هر وقت بازی در سبک شهرسازی معرفی می‌شود به احتمال بالا شما با یک کلون درجه چندم از سری ANNO روبه رو خواهید شد. تمامی این کلون ها از یک فرمول و متود تقلید می کنند و در آخر بازی را روانه بازار می کنند که پایین تر از حد انتظار است.

بازی Republic of Pirates را هم می توان یک کلون از آن دسته بازی ها دانست با این تفاوت که سازندگان قدری خلاقیت به خرج داده و بازی استانداردی را به گیمر ها معرفی می کند که می توان آن را حتی امیدوار کننده دانست.

این بازی توسط استودیو لهستانی Crazy Goat games ساخته و به وسیله PQube عرضه شده. نکته قابل توجه در کارنامه استودیو سازنده وهم ناشر در این است که هیچ تجربه ای از این سبک در بازی های پیشین خود نداشته اند و این اولین بازی استراتژیک شهرسازی برای آنها بوده.  

سناریو بازی در مورد سقوط یک آرمان شهر دزدان دریایی‌ است که بخاطر خصلت حرص و طمع دزدان دریایی رو به نابودی رفته و شما که یکی از چندین ناخدای باقی مانده از آن آرمانشهر بزرگ یعنی جمهوری دزدان دریایی ست، به دنبال ایجاد یک آرمانشهر جدید برای دزدان دریایی هستید. در برخورد اول و ابتدایی بازیکن با خود بازی بشدت شما تحت تاثیر و مجذوب موسیقی و گرافیک بازی می شود که زیبا و سرگرم کننده است. طراحی محیطی همراه با آهنگ متن همگن توانسته یک داینامیک خوب برای گیم پلی بلند مدت بازی فراهم آورد که شما را خسته و کلافه نمی‌کند.  صحبت از طراحی شد، یکی از عجایب این بازی استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی پرتره های برخی از کاراکتر‌ها ست که شاید مسئله بزرگی نباشد اما نباید از آن به عنوان کاستی های تیم سازنده در پروسه ساخت بازی چشم پوشی کرد.

کلیت گیم پلی شهر سازی بازی حول محور مسیر ها و منابع است. یعنی پلیر می بایست شهر خود را بصورت لجستیکال و بهینه توسعه دهد و تقریبا تمامی شهروندان را در نزدیکی منابع مورد نیازشان قرار بدهد. از بندر به ساختمان های اصلی مسیر بکشد و کیفیت این مسیر ها را بهتر کند تا حمل و نقل و بهینگی شهر هایتان بالا برود. در کنار تمامی این ها بازی از سیستم ماکرو منجمنت گسترده اما ساده ای برخوردار است. سیستم ماکرو منجمنت بازی به خوبی پیاده سازی شده و در حد استانداردی قرار دارد و حتی از محیط بازی برای خلاقانه تر کردن این بخش بهره گیری میشود که می توان از آن تقدیر کرد. همانطور که قبل تر اشاره کردیم شما یک دزد دریایی هستید و دزدان دریایی شرافتی ندارند، به همین خاطر می توانید از سرقت کشتی ها، غارت لاشه های کشتی های غرق شده روی دریا و حمله به دیگر شهر ها درون مجمع الجزایر هر از چندگاهی کمبود منابع خود را جبران کنید.

در بازی بجز شما دزدان دریایی و همینطور امپراطوری های دیگری نیز وجود دارند که شما می توانید با آنها روابط دیپلماتیک داشته باشید. به کمک سیستم دیپلماتیک بازی می توانید اهداف حملات خود را بهتر مشخص کنید و یا با مشارکت و خدمت به دیگر فکشن ها از سود های گسترده ای بهرمند شوید. کلیت سیستم دیپلماسی و وجود رقبا نکته خوب و جالبی است اما مشکل اصلی آن در این است که بشدت سطحی و پیش پا افتاده است و همین سادگی زیاد آنرا منزجر کننده می کند. جدای از آن شهر ها یا بندر های رقبای شما هیچ تهدید به خصوصی برایتان ندارند و دست به توسعه خود نمی زنند که همین باعث می شود تا پلیر بدون هیچ دشواری و چالشی یکی یکی آنها را حذف کند بدون اینکه در معرض خطر قرار بگیرد.

در کنار این موارد یک سیستم گیم پلی بخصوص دیگر نیز در بازی وجود دارد و آنهم سیستم مبارزات دریازی ست. تنوع بالای کشتی ها و قابلیت های متفاوت آنها با بکدیگر این قسمت را کاملا جذاب می کند و می توان آن را از نقطه قوت های بازی دانست. با اینحال سطح پایین هوش مصنوعی مبارزات را تکراری می کند. بگذریم از اینکه می توان تمامی مبارزات را تنها با چند کشتی بخصوص و قدرتمند پیروز شد و عملا بحث تاکتیک و استراتژی چینی را از بین می برد.

در کنار همه این نکات مثبت در این بازی یک بحران بزرگ وجود دارد و آنهم مشکل بهینه سازی بازیست که در محیط های جنگلی و شهری بخاطر تراکم بالا آبجکت ها، بازی بشدت دچار افت فریم می‌شود و تجربه بازی را زجر آور می‌کند. تصور کنید صرفا بخاطر پیشروی در بازی دچار افت فریم وحشتناکی بشوید که گاها تا 10 یا 7 فریم بر ثانیه هم می رسد. 

بازی Republic of Pirates در کل بازی سرگرم کننده و مفرحی است که توانسته حداقل استاندارد ها را برای عرضه رعایت کند اما و حتی در ارائه ایده های خلاقانه خود موفق واقع شود اما در عمق دادن به این خلاقیت ها ضعیف واقع شده و نمی تواند به آن جلوه لازم را بدهد.  بازی هر چه به جلو تر می رود تکراری تر می شود و اینطور به نظر می رسد که سازندگان نتوانسته اند برای بازی در این سبک یک گیم پلی طولانی در نظر بگیرند و به نهایتا 20 یا 30 ساعت گیم پلی بسنده کردند و محتوای بیشتری قرار ندادند.

نقاط ضعف و قوت

خلاقیت در پیاده سازی المان ها متفاوت
موسیقی جذاب
رعایت حداقل استاندارد‌های سبک شهرسازی

بهینه نبودن
سادگی و سطحی بودن سیستم دیپلماسی و مبارزاتی

نمرات

گیم پلی - 7.3
گرافیک - 6
ویژگی‌ها - 7
موسیقی - 7.5

7

نمره کل

بازی Republic of Pirates در کل بازی سرگرم کننده و مفرحی است که توانسته حداقل استاندارد ها را برای عرضه رعایت کند اما و حتی در ارائه ایده های خلاقانه خود موفق واقع شود اما در عمق دادن به این خلاقیت ها ضعیف واقع شده و نمی تواند به آن جلوه لازم را بدهد.  بازی هر چه به جلو تر می رود تکراری تر می شود و اینطور به نظر می رسد که سازندگان نتوانسته اند برای بازی در این سبک یک گیم پلی طولانی در نظر بگیرند و به نهایتا 20 یا 30 ساعت گیم پلی بسنده کردند و محتوای بیشتری قرار ندادند.

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها