نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Dark Envoy: Director’s Cut

عنوانی جذاب در سبک cRPG

سری بازی‌های نقش آفرینی استراتژیک طی چند سال اخیر توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌اند و علاقه مندان به این سبک از بازی‌های شاهد عرضه عناوین متفاوت و جذابی هستند. Dark Envoy از جمله این بازی‌ها به شمار می‌رود که در تلاش برای ارائه تجربه‌ای کلاسیک از سبک محبوب cRPG است.

در حالی که بازی Dark Envoy ابتدا در ماه اکتبر سال 2023 عرضه شد، اما توسعه‌دهندگان به رفع مشکلات، اضافه کردن ویژگی‌های جدید و بهبود تجربه کلی بازی ادامه دادند که باعث شد تا اخیراً این بازی با پچ بزرگ 1.4، به نسخه Director’s Cut ارتقا پیدا کند. در ادامه این نقد و بررسی، قصد داریم تا Dark Envoy: Director’s Cut را بررسی کنیم و ببینیم که آیا این بازی در ارائه یک تجربه منحصر به فرد و جذاب برای طرفداران سبک نقش آفرینی موفق بوده است یا خیر.

لازم به ذکر است که این نقد و بررسی با سی دی کی ارسالی سازندگان بازی نوشته شده است.

داستان و شخصیت‌های بازی

داستان همواره بخش اصلی بازی‌های نقش آفرینی است و شما در Dark Envoy نیز همانند دیگر بازی‌های مشابه باید داستان گروهی از قهرمانان را در پیچ و خم مسیر بازی دنبال کنید.

در این بازی، ترکیب تکنولوژی با جادو منجر به ایجاد موجودات و ربات‌های خطرناکی شده است که صلح در دنیای فانتزی Jaan را بهم‌زده و این جهان را دچار هرج و مرج کرده است. در نتیجه این شرایط، دو قهرمان بازی به نام های Malachi و Kaela راهی ماموریتی می‌شوند تا منشأ هرج و مرج ایجاد شده را کشف کرده و به نجات دوستان و دنیای خود کمک کنند.

بازی در روایت داستان عملکرد نسبتا خوبی دارد و شما به طور مداوم در طول مسیر این امکان را خواهید داشت تا تصمیمات مهمی بگیرید و تغییرات بزرگ و کوچک را رقم بزنید. در حالی که در برخی زمان‌های این تصمیم‌گیری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار نیستند، اما در Dark Envoy شما قدرت تغییر مسیر کلی داستان را نیز دارید. تنوع خوبی در شخصیت‌ها و ماموریت‌های بازی نیز دیده می‌شود که به ارتباط بیشتر با جهان بازی کمک می‌کنند.

Dark Envoy همچنین از کاتسین‌های باکیفیتی برخوردار است که به جذابیت بیشتر داستان و دیدن روایت‌ها کمک می‌کند.

کات سین
کات سین‌ها یکی از نقاط قوت بازی به شمار می‌روند

البته روایت داستان بازی برخی مشکلات خود را نیز دارد. بخش قابل توجهی از ساعات ابتدایی بازی به نوعی بخش آموزشی است و چندان جذابیت و کششی برای بازیکنان ایجاد نمی‌کند. برخی از مراحل و ماموریت‌ها نیز به نظر می‌رسد تنها برای افزایش ساعت‌های گیم پلی اضافه شده‌اند و چندان به روایت داستان کمک نمی‌کنند و جذابیت قابل توجهی ندارند. بنابراین در ابتدا ممکن است که Dark Envoy خسته‌کننده به نظر برسد، اما بازی به مرور زمان بهتر می‌شود و گیم پلی و مسیر داستانی جذاب‌تری را ارائه می‌دهد.

در مجموع در حالی که داستان بازی Dark Envoy در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما بزرگترین نقطه قوت این بازی به شمار نمی‌رود. جناح‌های بازی همان چیزی هستند که در بسیاری از بازی‌های مشابه دیده‌اید و داستان بازی چندان پیچیده و غافلگیر‌کننده نیست. این موضوع به پایان بازی نیز آسیب‌زده است و با وجود اینکه پایان‌های مختلفی برای Dark Envoy وجود دارند، اما بازیکنان ممکن است از مدت‌ها قبل آن‌ها را به درستی پیش‌بینی کرده باشند و در نتیجه جذابیت خود را از دست دهند.

دیالوگ‌های بازی نیز می‌توانستند بهتر باشند و در برخی زمان‌ها جملات و گفتگو‌های ضعیفی را مشاهده می‌کنید؛ موضوعی که به شخصیت پردازی نیز آسیب‌زده است و بسیاری از کاراکتر‌های بازی فراموش شدنی هستند.

داستان بازی
با وجود برخی مشکلات، داستان بازی در مجموع در سطح قابل قبولی قرار دارد

بنابراین در حالی که بازی Dark Envoy همچنان جذابیت‌های خود را دارد و آزادی عمل قابل توجهی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد، اما قطعاً مشکلاتی نیز در آن دیده می‌شوند که باعث شده است تا چندان به یاد ماندنی نباشد.

گیم پلی، مبارزات و کلاس‌های بازی

بازی Dark Envoy تمرکز زیادی بر شخصیت‌سازی کاراکتر‌های بازی دارد و در تغییر قابلیت‌ها و نحوه مبارزات آن‌ها آزادی عمل زیادی دارید. بازیکنان می‌توانند Malachi و Kaela را برای مبارزات شخصی‌سازی کنند و برای این هدف، به چهار کلاس (Class) بازی به نام‌های Warrior، Ranger، Engineer یا Adept دسترسی دارند. هر کلاس نحوه مبارزات و گیم پلی خود را دارد، به عنوان مثال Warrior می‌تواند برای نبرد‌های تن به تن گزینه بهتری باشد، در حالی که Ranger مبارزات از دور را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

شخصی سازی
بازی گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی برای ظاهر و گیم پلی در اختیار شما قرار می‌دهد.

این کلاس‌ها تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند و به تنوع گیم پلی بازی و مبارزات کمک قابل توجهی کرده‌اند. هر کلاس مزایا و معایب خود را دارد، اما بازی شما را مجبور به پیروی از یک کلاس خاص نمی‌کند و معمولاً با گزینه‌های مورد علاقه خود نیز می‌توانید در مبارزات پیروز شده و در مسیر داستانی پیشروی کنید، هرچند ممکن است که برخی مبارزات به دلیل کلاس‌ها، قابلیت یا آیتم‌های نامناسب دشوار به نظر برسند.

بازی سیستم لول آپ نیز دارد و با بالا رفتن سطح کاراکتر‌های خود، می‌توانید قدرت‌های آن‌ها را به طور دلخواه تغییر داده و مهارت‌های جدیدی را باز کنید. اسکیل‌تری بازی کامل و متنوع است و در طول مسیر بازی به کمک آن می‌توانید قابلیت‌های جذاب و منحصر به فردی را برای پیشبرد بازی در اختیار کاراکترهای خود قرار دهید.

بازی همچنین از تنوع خوبی در سلاح‌ها، زره‌ها و دیگر آیتم‌ها برخوردار است و در این بخش کم و کاستی قابل توجهی را مشاهده نخواهید کرد.

سبک مبارزات Dark Envoy با بسیاری از بازی‌های مشابه تفاوت دارد و به جای استراتژی نوبتی، به صورت زمان واقعی (Real Time) همراه با قابلیت پاز (Pause) انجام می‌شود؛ به این شکل که شما می‌توانید در هر لحظه نحوه رفتار و برنامه مبارزه خود را چیده و سپس اجرا شدن آن و واکنش دشمنان را در زمان واقعی مشاهده کنید.

علاوه بر دو شخصیت اصلی، شما می‌توانید دو کاراکتر دیگر را نیز کنترل کنید که هرکدام از آن‌ها کلاس، سبک مبارزه و تجهیزات خاص خود را دارند. با وجود 4 شخصیت قابل کنترل، بازی در حالت چند نفره فقط از 2 بازیکن پشتیبانی می‌کند و اگر قصد تجربه این بازی به صورت چند نفره را دارید مهم است که به این نکته توجه کافی را داشته باشید.

لازم به ذکر است که بازی در سیستم مبارزات خود از ویژگی‌های پیشرفته مانند سنگرگیری، مزایا و معایب ارتفاع، تعامل با محیط، دور زدن دشمنان، حمله غافلگیرانه و دیگر موارد بهره‌مند است که باعث می‌شود تا در زمان مبارزات بتوانید به طیف وسیعی از روش‌ها و استراتژی‌ها برای پیروزی و شکست حریفان دسترسی داشته باشید. مبارزات بازی به طور کلی نقطه قوت اصلی بازی Dark Envoy به شمار ‌می‌روند و در حالی که در برخی زمان‌ها چالش برانگیز هستند، اما می‌توانند جذاب و سرگرم‌کننده باشند.

مبارزات بازی
مبارزات بازی پیچیدگی بیش از حد ندارند و سرگرم کننده هستند

البته این مبارزات جذاب و سرگرم‌کننده از یک مشکل بزرگ نیز رنج می‌برند و آن تکرار بیش از حد است. بازی Dark Envoy به جای کاوش و حل پازل و معما‌های مختلف، بیش از حد بر سیستم مبارزات خود متکی است و در طول مسیر بازی به طور مداوم خود را در صحنه مبارزات مشاهده خواهید کرد. این شرایط باعث می‌شود تا رویایی با دشمنان به مرور زمان خسته‌کننده و تکراری شود. علاوه بر آن، در برخی از بخش‌ها بازی برای طولانی شدن مبارزات، صرفاً تعداد زیادی NPC به سمت شما روانه می‌کند که این تلاش به وضوح قابل مشاهده است و به لذت تجربه مبارزات آسیب می‌زند.

گرافیک و صداگذاری

گرافیک بازی یکی دیگر از برتری‌های بازی Dark Envoy به شمار می‌رود و شما در بسیاری از زمان‌ها در جزئیات جهان زیبا و جذاب این بازی محو خواهید شد. افکت‌های بازی به خوبی پیاده‌سازی شده‌اند و در زمان مبارزات نیز شلوغی زیادی را مشاهده نمی‌کنید. آب و هوای بازی همچنین به طور مداوم در حال تغییر است که تأثیرات خود بر گیم پلی و مبارزات نیز دارد. هرچند گرافیک زیبای این بازی برخی مشکلات را در اجرا و بهینه‌سازی به همراه داشته است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها در نسخه Director’s Cut رفع شده‌اند.

گرافیک بازی
گرافیک بازی چشم نواز است و در سطح بسیار خوبی قرار دارد

صداگذاری شخصیت‌ها و کاراکتر‌ها نیز به خوبی انجام شده است. علاوه بر آن، بازی از موسیقی جذابی بهره‌مند است و از زمان‌های آرام گرفته تا لحظات مبارزات نفس گیر از آن‌ها لذت خواهید برد.

نسخه Director’s Cut

در آخرین نسخه و پچ بازی، Dark Envoy تغییرات قابل توجهی را به خود دیده است. داستان بازی با بازی قبلی Tower of Time منتشر شده توسط سازنده ارتباط بیشتری پیدا کرده است، شخصیت پردازی بهتر شده، صحنه‌ها و کاتسین‌های بازی بازسازی شده‌اند و صداگذاری و روایت نیز بهبود پیدا کرده است.

علاوه بر آن، گیم پلی بازی نیز تغییرات مهمی را به خود دیده است. بالانس گیم پلی، تغییرات در نقشه، رفع باگ‌ها و مشکلات فنی از جمله دیگر موارد مهمی هستند که بازیکنان قدیمی در نسخه Director’s Cut آن‌ها را مشاهده خواهند کرد.

در حالی که بازی همچنان از برخی مشکلات رنج می‌برد، اما سازندگان تا به امروز نشان داده‌اند که همچنان در تلاش برای بهبود این بازی هستند و به مرور زمان Dark Envoy به عنوان بهتری تبدیل شده است. موضوعی که امروزه کمتر دیده می‌شود و لایق تحسین است.

جمع‌بندی

در مجموع Dark Envoy: Director’s Cut یک بازی جذاب و سرگرم‌کننده است. در حالی که برخی مشکلات در داستان و نحوه روایت دیده می‌شود، اما گیم پلی بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند برای ساعت‌ها شما را سرگرم کند. علاوه بر آن بازی از گرافیک بسیار خوبی برخوردار است که به جذابیت بیشتر Dark Envoy کمک کرده است. نسخه Director’s Cut بسیاری از مشکلات گذشته بازی را برطرف کرده و بنابراین اگر در گذشته Dark Envoy را تجربه کردید و مشکلات باعث شد تا از آن دست بکشید، پیشنهاد می‌کنیم که به نسخه Director’s Cut شانسی دوباره دهید.

نقاط ضعف و قوت

سیستم مبارزات سرگرم‌کننده و متنوع
گرافیک چشم نواز
موسیقی جذاب
شخصی‌سازی گسترده برای کاراکتر‌ها
امکان تصمیم‌گیری و تغییر خط داستانی
آپدیت‌ها و به روزرسانی‌های مداوم

ضعف‌ها در روند داستان و شخصیت‌های فراموش شدنی
برخی ماموریت‌های ساده که صرفاً برای پر کردن زمان ایجاد شده‌اند
از مبارزات بیش از حد استفاده شده و بعد از مدتی خسته‌کننده می‌شوند
نبود پازل و معما‌های قابل توجه و کافی در مسیر بازی

نمرات

گیم پلی - 7.5
گرافیک - 8
داستان - 7
موسیقی - 7.5

7.5

نمره کل

در مجموع Dark Envoy: Director's Cut یک بازی جذاب و سرگرم‌کننده است. در حالی که برخی مشکلات در داستان و نحوه روایت دیده می‌شود، اما گیم پلی بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند برای ساعت‌ها شما را سرگرم کند. علاوه بر آن بازی از گرافیک بسیار خوبی برخوردار است که به جذابیت بیشتر Dark Envoy کمک کرده است. نسخه Director's Cut بسیاری از مشکلات گذشته بازی را برطرف کرده و بنابراین اگر در گذشته Dark Envoy را تجربه کردید و مشکلات باعث شد تا از آن دست بکشید، پیشنهاد می‌کنیم که به نسخه Director's Cut شانسی دوباره دهید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها