نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی 63 Days

جهنمی به نام ورشو

طی چند سال گذشته بازی‌های استراتژیک نوبتی-مخفیانه در بازه زمانی جنگ جهانی دوم محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده‌اند و شاهد عرضه عناوین مختلفی در این سبک هستیم. 63 Days نیز از جمله جدیدترین عناوین عرضه شده در این سبک است که قیام ورشو در سال 1944 را روایت می‌کند. شما در این بازی در نقش مردم مبارز لهستانی قرار می‌گیرید و باید در جهنمی که به پا شده است، در نبردی نابرابر به دشمنان خود آسیب بزنید و به خرابکاری‌های مختلف بر علیه ارتش آلمان نازی بپردازید.

اگر به سبک استراتژی نوبتی در حالت مخفی کاری علاقه‌مند هستید، مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید زیرا قصد داریم تا عنوان 63 Days را بررسی کنیم و به نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم.

گیم پلی و مکانیک‌های بازی

گیم پلی بازی 63 روز ترکیبی از مبارزه نوبتی مخفی کاری و تاکتیکی است. در هر ماموریت، شما این آزادی را دارید تا به روش‌های مختلفی تسک‌های مشخص شده را انجام دهید و در بسیاری از زمان‌ها انتخاب میان مبارزه مستقیم یا مخفی کاری برعهده شما است. با این حال، 63 روز در زمان قیام ورشو جریان دارد که در آن مبارزان لهستانی در نبردی نابرابر و سخت برابر ارتش نازی قرار داشتند، بنابراین 63 روز در هسته خود یک بازی مخفی کاری است و بازیکنان را تشویق می‌کند تا از مخفی کاری برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.

به ورشو خوش آمدید

طراحی مراحل بازی به نوعی انجام شده است که در زمان مبارزه و مخفی کاری استراتژی‌های مختلفی در اختیار شما قرار بگیرد و می‌توانید براساس نیاز و شرایط، به روش‌های مختلفی مراحل را به اتمام برسانید. برنامه‌ریزی نیز نقش مهمی در 63 Days دارد و شما برای کسب موفقیت، باید به دقت مناطق و قسمت‌های مختلف نقشه را بررسی کرده و برای حرکات تیم خود استراتژی داشته باشید. بازی از طیف وسیعی از سلاح‌های سرد و گرم پشتیبانی می‌کند و به گزینه‌های مختلفی برای کشتن دشمنان خود دسترسی دارید.

یکی از نقاط قوت بازی قابلیت شخصی‌سازی تیم است. هر مبارز در تیم شما دارای توانایی‌ها و تخصص‌های منحصر به فردی است که شما را تشویق می‌کند تا مجموعه مهارت‌های مختلف را برای مقابله مؤثر با هر ماموریت ترکیب کنید.

رابط کاربری
رابط کاربری بازی در سطح خوبی قرار دارد و با وجود آنکه خلوت است، اما تمام بخش های مهم را در دسترس خود دارید

با وجود سطح کلی خوب گیم پلی بازی، 63 روز با برخی ضعف‌ها و مشکلات نیز مواجه است. کنترل‌های بازی احساس کندی را منتقل می‌کنند و به خصوص در سناریو‌های نبرد‌های بزرگ و سریع که در آن نیازمند تصمیم‌گیری‌های سریع هستید ممکن است که این کنترل‌ها نتوانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

هوش مصنوعی بازی نیز در مجموع نمره خوبی دریافت نمی‌کند، در اغلب موارد حرکات و رفتار دشمنان به راحتی قابل پیش‌بینی است که باعث می‌شود تا مخفی کاری جذابیت و چالش‌های خود را از دست دهد. به عنوان مثال، دشمنانی که در یک محیط در حال گشت زنی هستند، یک مسیر را به طور مداوم تکرار می‌کنند که باعث می‌شود تا با گذشت مدتی زمان، به راحتی بتوانید از میان آن‌ها عبور کرده یا آن‌ها را حذف کنید.

برای یک بازی مخفی کاری این ضعف بزرگی به شمار می‌رود زیرا باعث می‌شود تا دیگر در زمان مخفی کاری استرس و نگرانی خاصی نداشته باشید و با اطمینان قدم‌های بعدی دشمنان را بدانید. دشمنان همچنین در برخی زمان‌ها نسبت به اقدامات شما واکنش‌های مناسبی نشان نمی‌دهند و براساس شرایط، در رفتار و نحوه حرکت‌های آن‌ها تغییرات بزرگی اعمال نمی‌شود.

در مجموع، هوش مصنوعی در 63 روز داینامیک نیست که به قسمت مخفی کاری بازی ضربه بزرگی‌زده است.

همچنین در هماهنگی بین دو بخش برنامه‌ریزی تاکتیکی و اجرای آن در بازی نیز ضعف‌هایی دیده می‌شود. در برنامه‌ریزی تاکتیکی، بازی عملکرد خوبی دارد و شما می‌توانید موقعیت‌های دشمن را شناسایی کرده، حرکات آن‌ها را بررسی کرده و گروه خود را سازماندهی کنید. این رویکرد به شما این امکان را می‌دهد تا استراتژیک فکر کنید، نحوه استفاده از توانایی‌های منحصر به فرد تیم خود را بهینه کنید و زمان مناسب برای مخفی کاری یا نبرد پر سر و صدا را انتخاب کنید.

با به کارگیری استراتژی درست، می توانید تعداد زیادی از دشمنان را بدون درگیری های پر سر و صد از بین ببرید

با وجود عملکرد خوب بازی در زمان برنامه ریزی، در زمان اجرا و اکشن ضعف‌های بازی آشکار می‌شوند. به ویژه در زمان سکانس‌های نبرد بزرگ و سریع، کنترل و مکانیک‌های بازی عملکرد خوبی ندارند. در این بین انیمیشن‌ها نیز روان نیستند و حس خوبی را منتقل نمی‌کند. همچنین به طور کلی مکانیک‌ها، انیمیشن‌ها و رفتار تیم شما در دو حالت مخفی کاری و جنگ مسلحانه مشابه یکدیگر است که باعث می‌شود تا در نبرد‌های سریع، با انیمیشن‌ها و مکانیک‌های مخفی کاری سر و کار داشته باشید و گیم پلی خوبی را تجربه نکنید.

وظایف، ماموریت و داستان بازی

داستان بازی 63 روز حول محور مبارزات فردی و جمعی مبارزان لهستانی است که برای استقلال کشور خود از دست حکومت آلمان نازی تلاش می‌کنند. در حالی که لحظاتی از ارتباط عاطفی بین اعضای تیم وجود دارد، رشد شخصیت تا حدودی سطحی به نظر می‌رسد و ممکن است که چندان نتوانید با شخصیت‌های بازی و رابطه میان آن‌ها ارتباط برقرار کنید. در مجموع در حالی که بازی داستان‌ها و محیط جذابی را معرفی می‌کند، اما به اندازه کافی در این دنیا، انسان‌های آن و روابط عمیق نمی‌شود.

ماموریت‌های بازی 63 Days عمدتاً بر جنگ چریکی متمرکز هستند و شما به موارد مختلفی مانند خرابکاری و نجات متحدان اسیر شده می‌پردازید. تنوع خوبی در مراحل وجود دارد، هرچند هوش مصنوعی ضعیف بازی باعث شده است تا از جذابیت تجربه این مراحل متنوع کاسته شود.

گرافیک و صداگذاری

توسعه‌دهندگان بازی 63 Days به وضوح برای طراحی محیطی بازی تلاش کرده‌اند و خیابان‌های تیره و ویران شده شهر ورشو به خوبی به تصویر کشیده شده است. آسمان دودآلود و ویرانه‌های متروک به خوبی شرایط جنگ را نشان می‌دهند و حالت ناامیدانه مبارزه و فضای سرکوبگر را منتقل می‌کنند.

با این حال در این بخش برخی ضعف‌ها نیز دیده می‌شود و برخی از انیمیشن‌ها سفت یا غیرطبیعی به نظر می‌رسند. محیط‌های تخریب‌پذیر نیز در حالی که گرافیک و جزئیات خوبی دارند، اما تنوع و تعداد آن‌ها کم است و تنها برخی بخش‌های نقشه نسبت به هرج و مرج نبرد واکنش نشان می‌دهند.

بازی از گرافیک بسیار خوبی برخوردار است
بازی از گرافیک بسیار خوبی برخوردار است

موسیقی متن کامل‌کننده لحن غم‌انگیز بازی است و صدا‌های محیطی مانند انفجار‌های دوردست و شلیک گلوله به غوطه ور شدن آن می‌افزایند. صداپیشگی نیز قوی است. به طور کلی عملکرد بازی در قسمت صداگذاری خوب است و شما را در دنیای آشفته و نابود شده ورشو غرق می‌کند.

جمع‌بندی

در حالی که تنوع ماموریت‌ها، مراحل، شخصیت‌های متنوع داستانی، مکانیک‌های برنامه‌ریزی کامل و جذاب از جمله مواردی است که گیم پلی 63 Days را سرگرم‌کننده می‌کنند، اما مشکلاتی مانند کنترل و هوش مصنوعی باعث شده است تا تجربه عنوان 63 روز برای برخی بازیکنان خسته‌کننده شود.

در مجموع 63 Days نسبت به دیگر عناوین استراتژیک نوبتی جنگ جهانی دوم چندان برتری و مزیت خاصی ندارد و یک بازی معمولی به شمار می‌رود. با این حال این موضوع به معنی بد بودن بازی 63 Days نیست و اگر به این سبک از بازی‌های استراتژیک علاقه‌مند هستید و می‌خواهید که در جبهه ورشو به مدیریت تیم مبارز خود و جنگ چریکی بپردازید، 63 Days می‌تواند عنوانی مناسب و سرگرم‌کننده برای شما باشد.

نقاط ضعف و قوت

اتمسفر قوی بازی
مراحل متنوع در دو سبک مخفی کاری و مبارزه‌ای
تنوع شخصیت‌ها و قابلیت‌های آن‌ها
سیستم برنامه‌ریزی و استراتژیک قوی

ضعف هوش مصنوعی
برخی مشکلات انیمیشن و کنترل‌ها در حین مبارزات
عدم تخریب‌پذیری و واکنش کافی محیط به مبارزات
نبود عمق برای شخصیت پردازی و ارتباط میان کاراکتر‌ها

 

نمرات

گیم پلی - 6.5
گرافیک - 7.5
کمپین - 6
موسیقی - 6

6.5

نمره کل

در حالی که تنوع ماموریت‌ها، مراحل، شخصیت‌های متنوع داستانی، مکانیک‌های برنامه‌ریزی کامل و جذاب از جمله مواردی است که گیم پلی 63 Days را سرگرم‌کننده می‌کنند، اما مشکلاتی مانند کنترل و هوش مصنوعی باعث شده است تا تجربه عنوان 63 روز برای برخی بازیکنان خسته‌کننده شود. در مجموع 63 Days نسبت به دیگر عناوین استراتژیک نوبتی جنگ جهانی دوم چندان برتری و مزیت خاصی ندارد و یک بازی معمولی به شمار می‌رود. با این حال این موضوع به معنی بد بودن بازی 63 Days نیست و اگر به این سبک از بازی‌های استراتژیک علاقه‌مند هستید و می‌خواهید که در جبهه ورشو به مدیریت تیم مبارز خود و جنگ چریکی بپردازید، 63 Days می‌تواند عنوانی مناسب و سرگرم‌کننده برای شما باشد.

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها