نقد و بررسی Wasteland 3
همیشه خودت باش مگر اینکه بتونی یک رنجر باشی، در این صورت یک رنجر باش!

برخلاف قسمت دوم فرانشیز بازیهای Wasteland قسمت سوم بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده است، به طوری که بازیکن در همان 5 دقیقه اول که کارکتر بازی خود را شخصی سازی میکند و آموزشها را میگذراند به بازی علاقه مند میشود. پس از 50 ساعت بازی کردن قسمت سوم بازی Wasteland بازیکن بسیار بیشتر از قسمت دوم به آن علاقه مند میشود.
دنباله بازی Wasteland صحراهای آریزونا را رها میکند و به زمینهای بی مصرف و یخ زده کلرادو میرود، صد سال پس از واقعه عظیم اتمیکه اتفاق افتاد جهان به شکل اولیه خود برگشته است. فصل بهار در دنور و کلرادو هم اکنون کاملا با برف پوشیده شده است و توسط شخصی به نام “The Patriarch” کنترل میشود که با فرستادن تفنگ داران صحرایی و گرفتن مهمات در عوض کمک کردن به بقیه تلاش میکند تا آریزونا را سر پا نگه دارد. با یک سری تصمیمات کوچک، تفنگ داران برای پیدا کردن فرزندان سرکش Patriarch که سعی بر به زور پس گرفتن حکومت از پدرشان دارند، فرستاده میشوند.
بازی در یک کمین گاه شروع میشود، جایی که بازیکن تصمیم میگیرد که یا از تیم دونفره و آماده تفنگ داران استفاده کند یا از صفر شروع کند و تیم خود را بسازد. کارکتر بازیکن که اکنون از برترین تفنگ داران کلرادو است مورد توجه Patriarch قرار میگیرد طوری که او به بازیکن مرکز نظامیقدیمیدر نزدیکی کلرادو میدهد تا به عنوان مقر فرماندهی تفنگ داران از آن استفاده کند و مسئولیت کامل این سازمان را بر عهده بگیرد.
بازیکن میتواند تیمیبا حداکثر 6 عضو تشکیل دهد که حداکثر 4 نفر آنها میتوانند کارکترهای بازیکنان دیگر بازی باشند و 2 نفر دیگر شخصیتهای از پیش ساخته شده بازی هستند که به بازیکن در انجام ماموریتهایش کمک خواهند کرد و در نبردها در جنگلهای یخ زده کلرادو شرکت خواهند کرد. در ابتدای بازی بازیکن باید به کمک مارشالهای کلرادو بروند تا مشکلات ناشی از حملات اخیر را حل کنند، اما بازی در ادامه این اجازه را میدهد تا بازیکن آزادانه حرکت کند.
اولین پارامترهایی که بازیکن را جذب بازی میکند، مدیریت مقر فرماندهی، رانندگی با وسایل نقلیه و شیوه مبارزه است. با توجه به قسمت قبلی بازی بازیکن علاوه بر بالا بردن لول خود، باید افرادی را برای قرار دادن در سمتهای مختلف استخدام کند مانند دکتر، افسر اسلحه خانه، مکانیک و چندین نقش متفاوت که چالشی جدید برای بازیکن ایجاد خواهد کرد.
رانندگی در بازی زیاد درگیر کننده نیست و با مکانیسم کلیک بر روی مکان مشخص و حرکت به سمت آن انجام میشود اما نکته جالب توجه این است که نقشه بازی بسیار وسیع است و مکانهای بسیار معروف را به شکلی جالب توجه به نمایش گذاشته است که این مکانها در دنور، کلرادو و آسپن قرار دارند به همراه بسیاری از مکانهای کمتر شناخته شده که در مسیر بازی بازیکن با آنها مواجه خواهد شد. نقشه بازی بسیار دقیق طراحی شده که بازیکن در طول سفر با طوفان و رعد و برقهایی مواجه میشود که گرافیک آن چشمها را میخکوب میکند.
اما ویژگی جالب هنگام رانندگی این است که بازیکن میتواند همزمان با رانندگی کردن به دشمنان شلیک کند. با وجود سیستم هوش مصنوعی و توپهای سنگین قابل ارتقای بالای سقف جیپهای تفنگ داران، بازیکن میتواند شلیکهای بسیار دقیقی انجام دهد یا حتی همزمان ولی با دقت کمتر به چند هدف حمله کند. این ماشینها میتوانند تغییر زیادی در نتیجه نبرد ایجاد کند اما بدیهی است که نمیتوان از آنها در داخل ساختمانها استفاده کرد.
خوشبختانه در همه جا بازیکن به جیپها نیاز ندارد زیرا که Wasteland 3 بهترین سیستم مبارزه نوبت به نوبت را در کنار بازی XCOM دارد. در واقع سیستم مبارزه بازی بسیار مشابه با XCOM است. شبیه سازیهای مختلف مانند سنگرهای کوتاه و بلند و شانس برخورد تیر از پارامترهایی هستند که بازیکن را به چالش میکشد.
مبارزات به سه نوبت حمله تقسیم میشوند، خود بازیکن، دشمنان و یاران خودی این سه نوبت را در اختیار خواهند داشت. سربازان میتوانند به هر ترتیبی که بازیکن میخواهد در نوبت مشخص خود حرکت کنند. بازیکن میتواند با استراتژیهای مختلف سربازان خود را حرکت دهد و شیوههای حمله متفاوت را برای زدن بیشترین ضربه به دشمن به کار بگیرد. شرکت InXile طی آپدیتهایی که برای بازی منتشر کرد قابلیت نشانه گیری با خطی کم رنگ را به بازی اضافه کرد که بازیکن میتواند ببیند که سربازانش چه کسی را پس از حرکت هدف قرار خواهند داد.
در حالیکه در بازیهای XCOM 1,2 هیچگاه بازیکن مطمئن نخواهد بود که شانس برخورد گلولهها در چه مکانی ثابت است، اما در بازی Wasteland 3 این درصدها به دلخواه بازی است و برخلاف XCOM تغییر موقعیت سربازان و حالت آنها تغییر مشهودی در شانسهای برخورد گلوله و باقی درصدها ایجاد نمیکند، برای مثال اگر بازیکن تا 9 موزاییک در نقشه حرکت کند درصد و شانسها هیچ تغییری نمیکند اما اگر سربازان پشت سنگری پناه بگیرند درصد دقت نشانه گیری تا 10 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
جدایی از انواع مختلف و بسیار گسترده سلاحهای بازی از قبیل تفنگهای اسنایپر، اس ام جی، کلت، چاقو، راکت لانچر، سلاحهای سنگین مانند تیربار و چندین تفنگ که پرتوهای انرژی شلیک میکنند، مبارزه ارتباط زیادی با مهارت کارکتر بازیکن و خود بازیکن دارد. بالا بردن لول و کسب مهارتهای جدید به بازیکن کمک بسیار زیادی بر خلاف نسخه قبلی بازی میکند. هر کارکتر ویژگیهای خاص به خود را دارد برای مثال یکی از کارکترها شانس برخورد شلیکهای تمام تیم را افزایش میدهد.
یکی دیگر از ویژگیهای این بازی که علاقه مندان به ژانر RPG را به این بازی جذب میکند این است که کسب مهارتهای جدید و بالا بردن تجربه کارکتر بر روی روند بازی تاثیر مستقیم میگذارد. تمام شخصیتهای بازی به طور کامل صداگذاری شده اند و در اکثر مکالمات راهی وجود دارد که رفتن آن نیازمند مهارتهای خاصی است که بازیکن با انتخاب این راهها میتواند مهارتهای جدیدی کسب کند یا به بیان ساده تر انتخابهای بازیکن بر روی پیشرفت بازی تاثیر میگذارد.
خوشبختانه اکثر مراحل بازی چندین راه برای به پایان رساندن دارند که هرکدام نتایج مختلفی را رقم خواهد زد که برخی آنها میتواند منجر به تاوانهای سنگینی شود.همچنین بازیکن میتواند باسهای بازی را یا بکشد و یا دستگیر کند که لیاقت هر کدام برای زنده ماندن یا مردن به شیوه فکر کردن بازیکن بستگی دارد و انتخاب کشتن یا زنده گذاشتن آنها بر روی شهرت و محبوبیت کارکتر بازیکن تاثیر زیادی دارد.
در حالیکه بازی Wasteland 3 باید چند بار تکرار شود تا پایانهای متفاوت بازی مشخص شود، همه آنها باب دل بازیکن نخواهد بود. یکی ازمشکلات بازی بدین شکل است که در آغاز نبرد نایت کلاب بازیکن باید انتخابی انجام دهد که یکی از آنها منجر میشود که مشکلات بدون مبارزه و با مذاکره حل بشود ولی اگر غیر از این راه انتخاب شود کل قسمت حرف زدن پاک میشود. در بازی قابلیت دستگیر کردن وجود دارد که بازیکن میتواند برخی شخصیتها را دستگیر کند تا مدارک کافی را قبل از بازجویی برای اثبات گناهکار بودن آن کارکتر جمع آوری کند. اگر بازیکن بدون دستگیری اقدام به بازجویی کند با دو گزینه مواجه میشود که یا اسیر را بکشد و یا از او اخاذی کند.
بازی باگهای زیادی در اوایل انتشار داشت اما به مرور این باگها در حال برطرف شدن هستند برای مثال نبودن دکمه ای برای پشت سر گذاشتن صحنههای سینماتیک بازی، نامحدود شدن آیتمهای بازی و چندین مورد دیگر که اکثر آنها طی آپدیتها برطرف شدند. همچنین بازی مشکلاتی در عملکرد و اجرا شدن دارد مثل قفل کردن بازی هنگام گفتن برخی دیالوگها بدون دلیل خاصی، عدم عملکرد دکمه Shift برایهایلایت کردن هدف در مکانهای شلوغ، و مهم تر از همه زمان بسیار زیاد بالا آمدن بازی در SSD که ممکن است کمیبازیکن را اذیت کند. اما نکته مهم این است که اکثر مشکلات طی آپدیتها حل شده اند و ممکن است تعداد کمیاز بازیکنان به این قبیل مشکلات برخورد کنند.
یکی از مهم ترین وجهههای بازی Wasteland 3 ظاهر جذاب گرافیکی آن است. سبک هنری بازی، گرافیک و رنگ بندیهای استفاده شده در محیط بازی بسیار مناسب با موقعیتها و ساختار بازی است. در ابتدای بازی کنار هم قرار گرفتن یخهای آبی و سرد و آتش گرم و قرمز رنگ مخفیگاه احساس بسیار جالب و خوشایندی به بازیکن میدهد. اولین باس فایت بازی که برگرفته از کتاب “Washed In The Blood Of The Lamb” نوشته جاشوا جیمز است موسیقی بسیار حماسی و به یاد ماندنی دارد که حتی یکی از کارگردانهای معروفهالیوود نیز از آن در یکی از فیلمهای خود استفاده کرده بود.
یکی از مهم ترین عواملی که ممکن است بازیکن را آزار دهد این است که بازی تقریبا قابل توقف نیست. در حالی که بازی در ژانر نبرد نوبتی است ولی بازی به صورت زنده همواره در حال اجراست یعنی اگر بازیکن بازی را متوقف کند، NPCهای بازی متوقف نمیشوند و به راه رفتن ادامه میدهند و کارکتر بازیکن به حرف زدن ادامه میدهد و بازی به صورت خودکار ذخیره میشود. برای مثال اگر بازیکن برای چند دقیقه برای کاری بازی را متوقف کند و به جایی برود هنگامیکه برگردد متوجه این خواهد شد که مکالمه بین کارکترها صورت گرفته و بازیکن مقداری از این مکالمه را از دست داده است و سیستم ذخیره کردن بازی نیز هرلحظه به ذخیره کردن بازی میپردازد و در واقع راه به عقب برگشتن را میبندد.
اینکه از دست دادن مقداری از مکالمات چقدر میتواند در روند بازی تاثیر داشته باشد بستگی به بازیکن دارد، اما ترجیح بر این است که حداقل دکمه توقف بازی، واقعا بازی را متوقف میکرد تا زمانی که بازیکن در دنیای واقعی مجبور به ترک کنسول یا سیستم خود شود نگرانی از دست دادن مکالمات یا صحنههای سینماتیک بازی را نداشته باشد. علت نوشتههای اخیر نیز این است که دیالوگهای بازی با ظرافت و زیبایی تمام نوشته شده اند و یکی از دلایل مهم خلق شاهکاری به نام Wasteland 3 هستند، دیالوگها نه تنها خسته کننده نیستند بلکه همراه با کمیطنز و یا حتی کمدی تاریک هستند که باعث میشوند بازیکن با دیدن دیالوگها احساس اتلاف وقت نکند و این چیزی است که اکثر بازی سازان امروزی باید در درست انجام دادن آن دقت بسیار زیادی به خرج دهند.
مشکلات کوچک را که کنار بگذاریم بازی Wasteland 3 بسیار خوب عمل کرده است و به نوعی نسخه بسیار موفق تر و با شکوه تر از Wasteland 2 میباشد. با اینکه نسخه دوم این بازی باب دل بازیکنان نبوده اما باز هم در ژانر RPG یکی از بهترینهای زمان خود است، ولی با آمدن نسخه سوم سری بازیهای Wasteland این بازی به جمع برترینهای ژانر RPG پیوسته است. اگر کسی طرفدار این ژانر و این سبک بازی است و از بازیهای اخیر که بسیار نا امید کننده بوده اند خسته شده است این بازی میتواند امید را به او برگرداند و در نهایت بازی Wasteland 3 کاملا ارزش تجربه کردن را دارد.
نقاط ضعف و قوت
نحوه شخصی سازی کارکتر بازی
سبک هنری و گرافیک جذاب
موسیقی بسیار شگفت انگیز
محیط بسیار جذاب تر از سری دوم بازی
دیالوگهای جذاب و صداگذاریهای تمام کارکترها
تاثیر آشکار تصمیمات بازیکن
صداگذاری و لحجه بسیار مشابه کارکترها
عملکرد بازی میتواند بهتر باشد (متوقف نشدن کامل بازی)
لودینگ بیش از حد طولانی بازی میتواند کمینا امید کننده باشد
برخی تصمیمات بسیار سخت گیرانه بر روی داستان بازی تاثیر میگذارند و مسیر داستان را به طور بسیار کلی عوض میکنند
نمرات
گیم پلی - 9
گرافیک - 8.5
کمپین - 8.5
موسیقی - 8
8.5
نمره کل
یک بازی فوق العاده در ژانر RPG که ترکیب بسیار عالی و خلاقانه از سیستم تصمیم گیری و مبارزه نوبتی را به نمایش گذاشته است که بسیار از هم رده های خود برتر ظاهر شده است.