نقد و بررسی بازی Vampire: The Masquerade – Reckoning of New York
چطور در دنیای ومپایرها زنده بمانیم؟

ومپایرها و ماجراهایشان همیشه جذابیت خودشان را داشتهاند و در این چند سال گذشته، آثار سینمایی و گیمینگ زیادی در خصوص آنها ساخته شده است. یکی از این بازیها، سری رمان تصویری (VN) و دیالوگمحور Vampire: The Masquerade استودیو Draw Distance است که واقعا زیبا و قابل توجه طراحی شدهاند. در این نقد و بررسی از استراتژیک کلاب، میخواهیم به نقد و بررسی نسخه سوم این سری یعنی Reckoning of New York بپردازیم.
مروری بر دنیای Vampire: The Masquerade و معرفی سهگانه
مسلما شما از ومپایرها و اینکه چه چیزی هستند اطلاع دارید و قطعا شنیدهاید، اما Vampire: The Masquerade یک بخش پرجزئیات از دنیای بزرگ ومپایر به حساب میآید که کمی با دیگر عناوین ومپایر تفاوتهایی دارد. دنیای Vampire: The Masquerade نسخه تخیلی و گوتیک-پانکطور از دنیای مدرن است که در آن بازیکنان نقش خونآشامهایی را بر عهده میگیرند که از آنها به عنوان “Kindred” یاد میشود و داستانها اغلب حول مبارزات شبانهشان در برابر طبیعت حیوانی خود، کشمکشهای درونی خودشان و جنگهایشان با یکدیگر و شکارچیان خونآشام است که اینها صرفا چند مورد اساسی است.
در سهگانه رمانهای تصویری استودیو Draw Distance، شما اغلب در نقش یک خونآشام قرار دارید که در یک داستان خط ماجرای زندگیاش روایت میشود. شما با انتخاب دیالوگها میتوانید بر روند داستان تاثیر بگذارید. اینطور بگویم که در این سه بازی، خبری از گیمپلی قابل توجه نیست. شما صرفا باید تصور کنید که دارید کتابی میخوانید که چند تصویر هم دارد. متن خواندن و صرفا دیدن تصاویر ثابت، ممکن است مورد پسند همه نباشد، اما این دسته از بازیها اغلب داستان جالب و زیبایی دارند. ترتیب بازیها و روایت داستان در سهگانه Draw Distance به شرح زیر است:
- Vampire: The Masquerade – Coteries of New York
- Vampire: The Masquerade – Shadows of New York
- Vampire: The Masquerade – Reckoning of New York
ما در این نقد و بررسی، قصد معرفی نسخه سوم و مقایسه آن با دو نسخه پیشینش داریم. پیشنهاد میشود که این بازی را به ترتیب لیست بالا تجربه کنید. در قسمت سوم، کاراکترهایی وجود دارد که در نسخههای قبلی حضور داشتهاند. از طرفی دیگر، بازی به خصوص در نسخه اول، خیلی شروع بهتری برای کسانی دارند که هیچ آشنایی به دنیای Vampire: The Masquerade ندارد. مشا میتوانید مستقیم برای نسخه سوم بروید، اما من اینکار را توصیه نمیکند. حالا اجازه دهید به نقد و بررسی برسیم.
به راستی ارباب من کجاست؟

داستان بازی با شخصیتی به نام کالی در نیویورک آمریکا آغاز میشود، کسی که در همان ابتدا داستان متوجه میشوید Sire او که حکم اربابش را دارد، گم شده است. کالی که عضوی از قبیله Raven است، در این حین با مشکلات و اتفاقاتی مواجه میشود که داستان را شکل میدهد. روند داستان مربتط به دو نسخه پیشین نیست، اما همانطور که گفتم، شما با شخصیتهایی روبهرو میشوید که در دو نسخه قبلی حضور داشتهاند. علاوه بر این، نسخه سوم آن مقدمه خوبی که نسخه اول دارد را ندارد و شما را مستقیم وارد دل همه چیز میکند. به طور خلاصه، سازندگان انتظار دارند که شما دو نسخه قبلی را بازی کرده باشید.
اولین نکتهای که خیلی سریع به چشمتان میآید، این است که دیالوگهای شخصیت کالی همیشه شوخطبعانه و دلقکوارانه است. بازی معمولا به شما این امکان را میدهد بین 3 دیالوگ مختلف یکی را انتخاب کنید، اما اغلب اوقات هر سه دیالوگ حالت شوخطبعانه دارند. کالی یک دختر نوجوان امروزی به حساب میآید و شاید طبیعی باشد که اینطور باشد، اما بهتر بود که سازندگان، به ما آزادی عمل در انتخاب روحیه او به ما میدادند. شاید کسی دوست نداشته باشد در دنیای تاریکی مثل دنیای ومپایرها، یک دلقک را کنترل کند.
نحوه نمایش دیالوگها و UI بازی میتوانست بهتر باشد

متنها دیگر مثل دو عنوان قبلی، به حالت سنتی همیشگی نشان داده نمیشوند. در نسخه سوم، یک باکس متن وجود دارد که متنها همینطور زیر آن پدیدار میشوند. شاید سازندگان قصد مرتب کردن UI و بهتر کردنش را داشته بودند، اما از نظر این ترتیب UI، چندان جالب نیست. البته از نکات خوب بازی، این است که با کلیک روی کلماتی که مربوط به خود دنیای Vampire: The Masquerade است، با کلیک کردن روی آن سریع به شما نشان میدهد که این چییست. به طور خلاصه، دسترسی به ویکی بازی که توضیحات هر کلمه و ربط آن به دنیا را داده، بهتر شده است.
بررسی کیفیت دیالوگها و متون بازی
داستانسرایی بازی، توصیف محیط، نحوه ادا شدن دیالوگها و از این دست متون، همه در شرایط خوبی قرار دارند، اما عالی نیستند. در متون توصیفی، به نظرم سازندگان میتوانستند خیلی خلاصهتر پیش بروند و برای توصیف یک محیط در یک خط، چند پاراگراف استفاده نکنند. علاوه بر این، در Reckoning of New York، دیالوگها آن احساس تاریک و مرموز را که در دو نسخه پیش میگرفتیم را نمیدهند و اغلب کاراکترها طوری دیالوگها را بیان میکنند که این سوال را از خود میپرسید که دقیقا چه کسی در دنیای واقعی اینطور صحبت میکند؟
گرافیک، موسیقیمتن و صداگذاری بازی
بازی فاقد هرگونه صداگذاری است و صرفا باید به همان خواندن متنها و تصور صدای افراد در ذهنتان بسنده کنید. در نسخههای پیشین هم صداگذاری وجود نداشت و در کل بازیهای سبک رمان تصویری فاقد صداگذاری هستند. بر همین اساس، من به شخص خردهای به این بخش نمیگرد. موسیقیمتن بازی اما نسبت به دو نسخه پیشین بسیار ضعیف شده و دیگر آن گیرایی و جذابیت موسیقیمتن دو نسخه پیشین را ندارد. برای مثال موسیقیمتن نسخه دوم به طرز عجیبی خفن و عالی بود و میتوانستید فقط ساعتها به موسیقی منوی اصلی بازی گوش دهید.
گرافیک بازی نسبت به دو نسخه قبلی نیز شامل تغییراتی شده است. از حالت هنری و نقاشیگونه، به یک حالت مدرن و هوش مصنوعیطور تغییر یافته است. خود سازندگان التبه ادعا میکنند که در هیچ بخشی از بازی از هوش مصنوعی استفاده نشده است، اما واقعا سخت است که گرافیک جدید بازی را به هوش مصنوعی ربط ندهید. همچنین به کاراکترها یک حالت انیمیشنی اضافه شده است که به واسطه آن کمی تکان میخورند.
جمعبندی
بازی Vampire: The Masquerade – Reckoning of New York نسخه سوم این سری است که شاید نسبت به دو نسخه پیشینش ضعفهایی داشته باشد، اما همچنان تجربه جالب و جذابی را ارائه میدهد. گرافیک بازی مدرن شده، اما آن سبک خاص هنریاش را تا حدودی از دست داده است. UI بازی و البته موسیقیمتن آن نیز بسیار ضعیف عمل کردهاند و تغییراتی که بر روی UI اعمال شده، بهتر بود که در همان ابتدا هرگز اعمال نمیشد. دیالوگها، شخصیت اصلی و متون بازی نیز میتوانست با کیفیتتر و با آزادی عمل بیشتری طراحی شود.
نقاط ضعف و قوت
داستان دنبالکننده و خوب
دنیای ومپایرها
یوآی (UI) بازی چندان خوب طراحی نشده است
موسیقیمتن بازی نسبت به نسخههای پیشین ضعیف است
گرافیک بازی آن حالت هنری همیشگیاش را ندارد
دیالوگها چندان عمیق و خوب نیستند
آزادی عمل کمی در انتخاب دیالوگ و تاثیرپذیری آن بر بازی وجود دارد
متون میتوانست در بیشتر شرایط خلاصهتر باشند
نمرات
گیم پلی - 6
گرافیک - 5.5
داستان - 7.5
موسیقی - 5
6
نمره کل
بازی Vampire: The Masquerade - Reckoning of New York نسخه سوم این سری است که شاید نسبت به دو نسخه پیشینش ضعفهایی داشته باشد، اما همچنان تجربه جالب و جذابی را ارائه میدهد. گرافیک بازی مدرن شده، اما آن سبک خاص هنریاش را تا حدودی از دست داده است. UI بازی و البته موسیقیمتن آن نیز بسیار ضعیف عمل کردهاند و تغییراتی که بر روی UI اعمال شده، بهتر بود که در همان ابتدا هرگز اعمال نمیشد. دیالوگها، شخصیت اصلی و متون بازی نیز میتوانست با کیفیتتر و با آزادی عمل بیشتری طراحی شود.