نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی The Succession of Changing Kings

اگر کروسیدر کینگز کاملا ایونت محور بود

از ژانرهای بسیار جذاب در سبک استراتژیک، رول‌پلی است. اینکه بتوانیم در نقش جنگجو یا پادشاهی قرار بگیریم که خودمان داریم شکلش می‌دهیم، تجربه‌ای سراسر لذت‌بخش است. در سری بازی‌های Crusader Kings شرکت پارادوکس ما در کنار جنگ و تجارت، در نقش شاه یا ملکه‌ای قرار داریم و باید اداره حکومت و دربار را در بر بگیریم. همچنین یکسری رویداد هم وجود دارد که بازی را جذاب‌تر می‌کند و حالت رول‌پلی به آن می‌دهد. حالا تصور کنید که ما تمام ویژگی‌های جنگ و دیپلماسی را از بازی Crusader Kings حذف می‌کنیم و فقط رویدادها را باقی می‌گذاریم. نتیجه می‌شود بازی The Succession of Changing Kings که در نگاه اول جذاب و جالب به نظر می‌رسد، اما خیلی زود متوجه می‌شوید که چیزی که این بازی را خاص کرده، در واقع علیه‌ش عمل کرده است. در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی The Succession of Changing Kings بپردازیم.

444 روز زنده بمانید تا تاج پادشاهی را بر سرتان بگذارند

داستان بازی در همان دقایق اول و طی یک مقدمه انیمیشنی به شما شرح داده می‌شود. در این بازی 5 شاه توصیف شده است که هیچ کدام بیشتر از 444 روز نتوانسته‌اند پادشاهی کنند و در متون کهن، این 444 روز دقیقا مدت زمان موردنیاز برای رسیدن به مراسم تاج‌گذاری و رسما شاه شدن است. به دلیل مرگ زودهنگام این 5 شاه، سرزمین شما در فقر و فلاکت فرو رفته است و بسیاری هم آن را ترک گفته‌اند، اما عده‌ای هم مانده‌اند به این امید که اوضاع، بالاخره یک روزی فرق خواهد کرد. ریش سفید سرزمین دربار شما را ترک می‌گوید و قول می‌دهد که دقیقا 444 روز دیگر باز می‌گردد تا شما را رسما پادشاه کند. در این مدت زمان، شما صرفا شاه غیررسمی هستید و باید سعی کنید این 444 روز زنده بمانید و به مردم ثابت کنید که شاه خوبی خواهید بود.

این تقریبا کل داستان بازی است که دارای چهار Act است و هر کدام دارای 25 روز هستند که در هر کدام با چالش‌های مشخصی مواجه می‌شوید. آن‌طور که سازندگان ادعا می‌کنند، در هر Act بیش از 200 رویداد منحصر به فرد وجود دارد که در 80 تای آن‌ها احتمال دارد که شما کشته شوید. موضوع کلی داستان بازی و مسیری که شما را در آن قرار می‌دهد جالب توجه است، اما خیلی زود، متوجه ضعف‌های بازی می‌شوید.

متن متن متن متن خیلی زیاد!

بازی از نظر بصری تقریبا هیچ چیزی ندارد. صرفا یک نقشه است، با چند تا تصویر و طرح هنری چند شخصیت که مشخص است در طرح همه‌شان از هوش مصنوعی استفاده شده است. به غیر از آن بازی دیگر هیچ جلوه بصری ندارد، صرفا برای شما چند رویداد می‌آید که هر کدام اندازه صفحه یک کتاب متن دارد! اینکه سازندگان به رویدادها پر و بال داده‌اند و خیلی خلاصه طراحی‌شان نکرده‌اند جای تحسین دارد، اما واقعا زیاد است! شما اگر بخواهید پای خواندن تمام این رویدادها بشینید و دقیق آن‌ها را بررسی کنید سردرد می‌گیرید. از نظر من سازندگان کمی در این زمینه زیاده‌روی کرده‌اند.

اگر رویدادهای بازی خلاصه‌ طراحی می‌شد و این شاخ و برگ‌های اضافی را عملا به تمام رویدادهای بازی نمی‌دادند، کل این نقد و بررسی طور دیگری پیش می‌رفت، اما رویدادها اساس بازی هستند و اینکه این‌قدر طولانی باشند و باعث عذاب بازیکن شوند چیزی نیست که بشود از آن گذشت. به غیر از این، اگر چشم‌هایتان برایتان اهمیت دارد، بیشتر از نیم ساعت سرگرم این بازی نشوید.

بازی از یک حدی فراتر نمی‌رود

بازی Succession of Changing Kings از نظر گیم‌پلی هم تقریبا چیزی برای عرضه ندارد. تمام گیم‌پلی آن به کلیک کردن روی دیالوگ‌ها و اتخاذ تصمیم درست متمرکز است و هیچ چیز دیگری ندارد. در بازی چهار گروه نظامیان، مذهبیان، اشراف‌زادگان و رعایا وجود دارد که تمام تصمیماتی که شما در دربار می‌گیرید، حول راضی نگه داشتن یا نزدیک شدن به یکی از این چهار گروه است. هدف کلی شما این است که مردم شاد باشند، یکی از این چهار گروه دشمن خونین شما نشود و کشته نشوید. برخی رویدادها اگر تصمیم درستی بگیرید ممکن است به مرگتان منجر شوند و بازی از اول بیاید.

همچنین بازی قابلیت بازی مجدد ندارد. هر بار که بازی را شروع کنید، رویدادها تقریبا هبه همان شکل ظاهر می‌شوند، شاید تغییری در فضای رویداد صورت بگیرد، اما ماهیتش همان است و همان نتیجه را می‌دهد. از دیگر ضعف‌های بازی این است که سازنده عملا منطق را کنار گذاشته است. برای مثال رویدادها نتیجه‌شان یا خیلی عالی است، یا خیلی بد که در واقعیت نباید این‌طور باشد، باید نتایج آن‌ها بین خوب، بد و قابل‌قبول تقسیم شود نه به شکل 0 و 1 طور. همچنین اگر برای مثال در رویدادی گرگی به ما حمله می‌کند، بهتر است جای درجا کشتنمان، ما را زخمی کند و کمی واقع‌گرایانه‌تر نشان دهد و البته فرصتی هم به بازیکن بدهد.

جمع‌بندی

بازی Succession of Changing Kings یک بازی کاملا متن‌محور است که بر رول‌پلی کردن تمرکز دارد. این بازی سعی کرده است در قرار دادن شما در نقشان به خوبی عمل کند، اما همین ویژگی تا حدودی به نقطه ضعف بازی تبدیل شده است. علاوه بر این، Succession of Changing Kings گیم‌پلی خاصی ندارد و وقتی آن را در مقایسه با بازی مثل Crusader Kings 3 قرار می‌دهیم، دلیلی نمی‌بینیم که چرا باید برای Succession of Changing Kings وقت بگذاریم. در پایان، رویدادهای بازی اگرچه حالب هستند، اما ضعف گیم‌پلی، موسیقی‌متن، شخصیت‌پردازی و طولانی بودن رویدادها باعث شده است که این عنوان یک بازی بد در مقایسه با عناوین مشابه باشد.

نقاط ضعف و قوت

ایده خوب داستان

استفاده زیاد از هوش مصنوعی که در چشم می‌زند
متن تمام رویدادهای بازی بیش از حد طولانی است
مکانیسم‌های گیم‌پلی بازی از هیچ منطقی پیروی نمی‌کنند
گیم‌پلی بازی حوصله‌سربر است و چیزی برای ارائه ندارد
موسیقی متن به شدت ضعیف
بازی قابلیت تجربه مجدد ندارد و رویدادها کاملا تکراری می‌شوند
داینامیک بین رویدادها به شدت ضعیف و غیرمنطقی است
داستان بازی هماهنگی لازم با رویدادها را ندارد

نمرات

گیم پلی - 5.5
گرافیک - 2
داستان - 6.5
موسیقی - 2

4

نمره کل

بازی Succession of Changing Kings یک بازی کاملا متن‌محور است که بر رول‌پلی کردن تمرکز دارد. این بازی سعی کرده است در قرار دادن شما در نقشان به خوبی عمل کند، اما همین ویژگی تا حدودی به نقطه ضعف بازی تبدیل شده است. علاوه بر این، Succession of Changing Kings گیم‌پلی خاصی ندارد و وقتی آن را در مقایسه با بازی مثل Crusader Kings 3 قرار می‌دهیم، دلیلی نمی‌بینیم که چرا باید برای Succession of Changing Kings وقت بگذاریم. در پایان، رویدادهای بازی اگرچه حالب هستند، اما ضعف گیم‌پلی، موسیقی‌متن، شخصیت‌پردازی و طولانی بودن رویدادها باعث شده است که این عنوان یک بازی بد در مقایسه با عناوین مشابه باشد.

4.4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها