
یک بازی ساز مستقل که به تنهایی استودیو ی بازی سازی Tense game را ساخته و از 7 سال پیش مشغول ساخت عنوان Stellar warfare بوده است، هنوز نتوانسته بعد از 3 سال ارلی اکسس این بازی را در حد قابل قبولی به خروجی برساند. خروجی فعلی بازی پس از این همه مدت تنها شبیه به یک پورتوتایپ ضعیف است که به سختی توانسته با سبک RTS ارتباط برقرار کند. تلاش سازنده در این بوده تا بتوانند این بازی را در چهارچوب سبک RTS قرار دهند و به آن المان هایی مختلف از جمله شخصی سازی اضافه کنند تا بتوانند بازی منحصر به فردی را عرضه کنند. اما نه تنها این امر صورت نگرفت بلکه حتی نتوانستند آن را به یک خروجی قابل بحث برسانند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
دوربین پر دردسر
بازی سعی دارد شما را در قامت کاپیتان یک منظومه در فضا بکند که مسئولیت مقابله با دشمنان خود در کهکشان را دارید تا از همین منظومه و مردم خود محافظت کنید. در Stellar warfare از محیط سه بعدی استفاده شده و به شما این قابلیت را می دهد تا علاوه بر جهت های جلو، عقب، چپ و راست در حالت ارتفاع نیز حرکت کرده و ساخت و ساز انجام دهید. دوبین تحت تاثیر این قابلیت قرار نگرفته و به همان صورت ثابت، باقی مانده که شما را بشدت اذیت خواهد کرد و چرخش قابل قبولی نیز نمیتواند به شما بدهد. با اینحال که زاویه دروبین ثابت میماند و چرخشی نمیتواند بکند، بازی به شما دوبین حالت سینماتیک را ارائه میدهد. وجود حالت سینماتیک به خودی خود چیز بدی نیست به این شرط که بتوانید از محیط لذت ببرید و در چند لحظه بازی را متوقف نگه دارید، نه در یک بازی RTS !!! علاوه بر این دوربین هیچ محدودیتی برای زوم کردن ندارد و شما می توانید تا قیام قیامت دوربین را زوم اوت یا زوم این کنید.
در هنگام کاتسین ها نیز دوبین ممکن است اشتباها به مکان های مختلف پرش کند که باز هم چیزی نیست که به عنوان پلیر بخواهید آن را ببینید.
گیمپلی بی سر و ته بازی Stellar Warfare
بازی گیم پلی بخصوص و چالش برانگیزی ندارد تا بتواند شما را درگیر کند یا حتی برای مدت کوتاهی سرگرم نگه تان دارد. یک کمپین کوتاه که اصلا شباهتی به یک گیم RTS ندارد را به خورد شما میدهد تا صرفا در یک محیط کوچک از این سر به آن سر رفته و عملا فچینگ انجام دهید. نه درگیری هایی هیجان انگیز برای شما می سازد و نه توانایی این را دارد تا مراحل جذابی خلق کند. خروجی گیم پلی یک توهین تمام عیار به شعور مخاطبین است.
بازی کلا دوازده مرحله دارد که تمامی آن ها به این خلاصه میشود: یک بیس میسازید، نیرو می سازید و در نهایت باید در مقابل سیل بزرگی از دشمنان شروع به مبارزه کنید. دو مرحله جنبی نیز وجود دارد که در آن شما به صورت سوم شخص وظیفه کنترل یک سفینه جنگی را دارید که کنترل آن بشدت فاجعه است و حتی برای یک دقیقه هم قابل بازی نیست.
منابع کلی شما برای ساخت و ساز به انرژی و مواد خلاصه میشود که یک ماکرو منجمنت بشدت ساده و بدون چالش را برای شما قرار میدهد. منابع در فضا پخش است و هیچ چالشی برای جمع آوری آنها وجود ندارد جر اینکه شما در محدودیت جمع آوری دارید و نمیتوانید بدون ساختن انبار از این منابع استفاده کنید. این دقیقا از قابلیت های سبک شهرسازیست و چرا باید در یک بازی RTS وجود داشته باشد را نمیفهمیم.
شخصیسازی در Stellar Warfare
در کنار تمامی این عیب و ایراد ها بخشی از بازی بود که توانست به خوبی خودش را نشان دهد و آنهم قسمت شخصی سازی بازی ست. اشتباه برداشت نکنید این قسمت نکته مثبت ویژه و خارق العاده ای ندارد، تنها چیزی که آن را متمایز میکند فقط و فقط این بحث است که این قسمت تنها قسمت سالم در بازیست. از قابلیت های شخصی سازی می توان به ترکیب چینی و تغییر چینش سلاح ها و رنگ بندی سفینه های شما گفت و بجز این موارد نکته قابل توجه دیگری ندارد.
در طی گیم پلی شما میتوانید یکسری قطعات را آنلاک کنید که به شما این توانایی را میدهد تا در شخصی سازی از آن نهایت استفاده و بهره را ببرید. بخش شخصی سازی تمامی تلاشش را داشته تا در بازی نقش مثبتی ایفا کند اما در نهایت نتوانسته چیزی از اثر گذاری خود در بازی نشان دهد.
هوش مصنوعی اینجا هوش مصنوعی آن جا هوش مصنوعی همه جا
موسیقی بازی با هوش مصنوعی انجام شده، تک تک صدا گذاری ها با هوش مصنوعی انجام شده و برخی از آنها با استفاده از صدا های گویندگان شناخته شده بدون اجازه و رعایت حق کپی رایت صورت گرفته. ارزش این عمل به خودی خود بد است و نمیتواند توجیهی داشته باشد، اما مشکل اینجاست که همین صداگذاری ها هم افتضاح است و کاملا روی اعصاب شما میرود.
تمامی این ضعف ها را کنار بگذاریم بازی حتی یک UI و منوی درست حسابی هم ندارد که بتوان حداقل روی آن حساب باز کرد. یا یکسری از آیکون ها بشدت ریز است یا آنقدر بزرگ که نگاه کردنشان اذیت میکند.
این بازی اصلا آماده نیست. حتی در حد یک بازی ارلی اکسس هم نیست. بازی ناقص است، و در حد یک پورتوتایپ است که ضعف های فجیعی دارد. گروه استراتژیک کلاب مستقیما با سازنده این بازی صحبت داشته و آنها در جواب به تمامی این مشکلات پاسخی به ما دادند که از آن بابت تشکر می کنیم. دلیل اصلی ضعف بازی به گفته خود شخص سازنده در این است که این یک پروژه تک نفره است که صرفا برای بازخورد آن را در استیم منتشر کرده و در کنار آن مشغول به یک کار تمام وقت نیز می باشد تا بتواند با همین باز خورد ها و بوجه محدود بازی خود را توسعه دهد.
او در ادامه این را هم اضافه کرده است که: او یک سازنده بازی فوق العاده نیست و اتجربه ای ندارد تا از آ در ساخت بازی بهره ببرد. اما با این حال تمامی تلاشش را می کند با کمک این کامیونیتی جمع شده در استیم، توسعه بازی خود را بهبود ببخشد.
جمعبندی
اما در نهایت این بازی نیست که بتوانیم آن را یک بازی کاملا خوب و مناسب در نظر بگیریم. مشکل اساسی زیاد دارد و قطعا بازی کردن آن تجربه لذت بخش نخواهد بود. با این حال امیدواریم که در هنگام عرضه نهایی این بازی بتواند انتظارات را به خوبی برآورده کند اما در حال حاضر این چیزی نیست که بتوان آن را ارزشمند دانست.
نقاط ضعف و قوت
قابلیت شخصی سازی خوب
صدا گذاری و موسیقی ضعیف
دوربین بد
گیم پلی ضعیف
لول دیزاین ضعیف
UI
نمرات
گیم پلی - 5
گرافیک - 5.5
گیمپلی - 6.5
موسیقی - 5
5.5
نمره کل
اما در نهایت این بازی نیست که بتوانیم آن را یک بازی کاملا خوب و مناسب در نظر بگیریم. مشکل اساسی زیاد دارد و قطعا بازی کردن آن تجربه لذت بخش نخواهد بود. با این حال امیدواریم که در هنگام عرضه نهایی این بازی بتواند انتظارات را به خوبی برآورده کند اما در حال حاضر این چیزی نیست که بتوان آن را ارزشمند دانست.