نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Folklands

حوصله‌سربرترین بازی شهرسازی ممکن

بازی‌های سبک شهرسازی همیشه به نبوغ، تنوع، چالش‌ها و دادن حس خوب و آرام به بازیکن مشهور بوده‌اند و این در بازی‌هایی مثل Soviet Republic، Norland و Diplomacy is Not an Option همیشه وجود داشته است. هر سه این بازی‌ها در نوع خود خاص هستند، چالش‌های متفاوت دارند و برای دقیقه به دقیقه بازی برنامه‌ای دارند. بازی Folklands از جهتی دیگر، عنوانی است که خودش را یک بازی شهرسازی جاه‌طلب و خاص می‌داند، اما بازی در واقعیت، چیز دیگری برای گفتن دارد. در این مقاله از استراتژیک کلاب، می‌خواهیم به نقد و بررسی بازی Folklands بپردازیم.

باز قرون وسطی و باز هم یک عنوان شهرسازی دیگر

از موضوعات خیلی جذاب برای سازندگان در سبک شهرسازی، دوران قرون وسطی است، زیرا هم جذاب است، هم دست سازنده برای خلاقیت باز است و هم مکانیسم‌هایی که باید پیاده شوند مشخص‌تر هستند. بیشتر این بازی‌های شهرسازی قرون وسطی در چوب جمع‌کردن، خانه ساختن، انبار یا خیلی چیزهای دیگر اشتراکات دارند که همین اشتراکات در بازی Folklands هم وجود دارد، اما از آن فراتر نمی‌رود. خانه‌ها و ساختمان‌ها مشخص هستند، شکلشان دوران خاصی را تداعی نمی‌کنند و با پیشرفت بازی، تغییری هم نمی‌کنند.

مردمان شما در شهر قدم می‌زنند و می‌روند و می‌آیند، اما جذابیت خاصی در دیدن آن نیست، اصلا چیزی برای دیدن نیست، انگار یک مورچه پیکسلی می‌بینید که دارد راه می‌رود. نوع شهرسازی بازی هم چندان زیبا نیست و معتقدم که راه‌های بهتری برای جذاب‌تر کردن سیستم شهرسازی بازی وجود داشت. سازندگان Folklands عملا ساده‌ترین حالت را انتخاب کرده‌اند: اینکه خودتان بیایید، ساختمان را قرار دهید و بعد برایش راه را هم بکشید. همچنین نوع مهندسی شهر از هیچ حالت هندسی پشتیبانی نمی‌کند و این امکان را هم به شما نمی‌دهد. اگر بخواهید خودتان به آن شکلی ببخشید، حسابی به خاطر محدودیت‌های بازی کلافه می‌شوید.

بازی بیش از حد حوصله‌سربر است

سازندگان در صفحه بازی Folklands نوشته‌اند که این یک عنوان شهرسازی برای ریلکس کردن است که ما اعتراضی به این مسئله نداریم، اما وقتی که از این مسئله برای توجیح حوصله‌سربر بودن بازی استفاده شود، اعتراض می‌کنیم. بازی به شدت حوصله‌سربر است، نیم ساعت که هیچ، شما بعد از 10 دقیقه متوجه می‌شوید که این بازی به شدت کند و به شدت ملال‌آور است. دور تند بازی جای کار دارد و باید سریع‌تر از این حرف‌ها باشد. بازی عملا چالشی ندارد و شما تنها مدام خانه می‌سازید برای هیچ و پوچ. نه جنگی هست، نه اقتصاد پیچیده‌ای و نه سیاستی، حتی بلاهای طبیعی هم رخ نمی‌دهند.

مسلما اگر من بخواهم ریلکس کنم، بازی‌های شهرسازی بهتری وجود دارند که هم می‌شود با آن‌ها ریلکس کرد، هم به چالش کشیده شد. بازی Folklands به وضوح از این مسئله برای کم‌کاری در تنوع بخشیدن به بازی خود استفاده کرده است. اینکه هیچ کاری برای انجام وجود نداشته باشد، حوصله آدم را سر ببرید. شما چند تا خانه بسازید، بازی را باز بزارید و سپس بروید، می‌بینید که هیچ اتفاقی نیفتاده است، بازی در این حد حوصله‌سربر و بدون اتفاق است.

تنوع خاصی هم در ساختمان‌ها وجود ندارد. تجارت در بازی وجود ندارد. اینکه غذا دارید یا نه هم حس نمی‌شود که اهمیتی داشته باشد. شما باید چوب بکنید و سنگ با غذا که از طریق‌ ماهیگیری، کشاورزی و جمع کردن میوه درختان انجام می‌شود. همین و بس، دیگر هیچ چیز وجود ندارد.

گرافیک و موسیقی‌متن بازی تعریفی ندارد

موسیقی‌متن بازی یک چیز معمول است که تقریبا در همه بازی‌‎ها می‌شنوید و نمی‌شود صحبت خاصی در موردش کرد، اما گرافیک بازی چرا، می‌شود. گرافیک بازی حالت پیکسی دارد، اما با توجه به سایر عناوین و بازی‌های شهرسازی که در این سال‌ها عرضه می‌شوند، این بازی گرافیک و انیمیشن چندان مدرنی ندارد. تقریبا همه چیز در بازی حالت ثابت دارد و به ندرت انیمیشن خاصی می‌بینید. گرافیک آن بیشتر برای یک بازی دهه 90 یا 2000 خوب است، اما الان آن سال‌ها نیست و مسلما انتظارات از یک بازی مدرن بیشتر است، به خصوصی بازی که بدون تخفیف در قیمت 15 دلار به فروش می‌رسید. UI بازی هم به شدت گیج‌کننده، بدون Tooltip و بسیار زشت است.

جمع‌بندی

بازی Folklands یک عنوان شهرسازی حوصله‌سربر و بد است و آن‌طور که ادعا می‌کند، باعث ریلکس کردن شما نمی‌شود. تنوعی در این بازی وجود ندارد، ساختمان‌ها محدود و معمولی هستند و تقریبا هیچ چالشی وجود ندارد، نه غذا مهم است و نه تجارت و نه هیچ چیز دیگری. گرافیک بازی همچنین چندان خوب نیست، انیمیشنی ندارد و UI آن نیز مشخصا زیاد روی آن کار نشده است. با تمام این‌ها، می‌شود با اطمینان گفت که Folklands یک بازی بد و خالی است که دارد با قیمت 15 دلاری‌اش، عملا در روز روشن دزدی می‌کند.

نقاط ضعف و قوت

ندارد

به شدت حوصله‌سربر
تنوع بسیار کم، عدم وجود چالش و بی‌اهمیت بودن کارها
گرافیک زشت و بدون انیمیشن
بازی در زمینه طراحی UI و ToolTip به شدت ضعیف کار کرده است

نمرات

گیم پلی - 5.5
گرافیک - 3.5
کمپین - 4
موسیقی - 3

4

نمره کل

بازی Folklands یک عنوان شهرسازی حوصله‌سربر و بد است و آن‌طور که ادعا می‌کند، باعث ریلکس کردن شما نمی‌شود. تنوعی در این بازی وجود ندارد، ساختمان‌ها محدود و معمولی هستند و تقریبا هیچ چالشی وجود ندارد، نه غذا مهم است و نه تجارت و نه هیچ چیز دیگری. گرافیک بازی همچنین چندان خوب نیست، انیمیشنی ندارد و UI آن نیز مشخصا زیاد روی آن کار نشده است. با تمام این‌ها، می‌شود با اطمینان گفت که Folklands یک بازی بد و خالی است که دارد با قیمت 15 دلاری‌اش، عملا در روز روشن دزدی می‌کند.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها