مقاله

بهترین کتاب برای ورود به دنیای Warhammer 40k کدام است؟

طرفداران با این کتاب عاشق دنیای وارهمر خواهند شد

یکی از ویژگی‌هایی که دنیای وارهمر چهل هزار را برای طرفداران آن محبوب و خاص کرده، وسعت دنیای آن و ارتباطی است که بین اجزای مختلف این دنیا وجود دارد. دنیای وارهمر چهل هزار به گونه‌ای است که رشد آن هرگز متوقف نمی‌شود، انگار جانداری است که از تخیل صدها طراح مدل، نویسنده، تصویرگر، طراح روایت داستان و کلی طرفدار دیگر نیرو می‌گیرد و رشد می‌کند.

با این حال، این ویژگی خود به عاملی تبدیل شده است که بسیاری را زا ورود به دنیای وارهمر چهل هزار دور می‌کند. قوانین، مدل‌ها و بازی‌های همیشه در حال تغییر این دنیا باعث شده است که تازه واردان از ورود به این جهان خودداری کنند چرا که وقتی سعی می‌کنند با این جهان آشنا شوند، خیلی زود خود را سردرگم می‌بییند و در نهایت متوجه می‌شوند که هیچ چیز این جهان را نمی‌فهمند.

افرادی که خود به نحوی با این جهان آشنا شده‌اند، بارها سعی کرده‌اند که این جهان را به دوستان و اطرافیان خود معرفی کنند، اما در نهایت از انجام آن منصرف شده‌اید. دلایل منصرف شدن شما به حق است، زیرا درک و آشنایی با جهان وارهمر چهل هزار به صبر و کلی زمان نیاز دارد تا فرد بتواند آن را درک کند و در نهایت از آن لذت ببرد. با این حال، این عدم امکان آشنا شدن با جهان وارهمر چهل هزار و نبود هیچ راهی برای معرفی دیگران به آن، برای قبل بود، زیرا اکنون یک نقطه ورود عالی وجود دارد که هر کسی می‌تواند به راحتی به وسیله آن، با جهان وارهمر چهل هزار آشنا شود و این ورودی چیزی نیست جز، کتاب‌‌ها.

برای جهان وارهمر چهل هزار که بیشتر به دلیل بازی‌های ویدیوئی آن شناخته شده است، درک این مسئله که کتاب‌ها راه ورود به این جهان هستند، ممکن است عجیب و غیرعادی به نظر برسد. در دنیاهای علمی-تخیلی و فانتزی مشابه مانند استار وارز (StarWars) و استارترک (StarTrek) ما می‌بینیم که اغلب طرفداران جدید این دو سری، از طریق سری فیلم یا سربال‌ها آشنا می‌شوند و کتاب‌ها معمولا فقط توسط طرفدارهای دو آتشه یا کسانی که خیلی مجذوب شده‌اند، خوانده می‌شود، اما در خصوص دنیای وارهمر چهل هزار، عکس این قضیه صادق است.

کتابی که انتظارش را ندارید، تنها راه ورود به این دنیا است

در اغلب کتاب‌هایی که بر اساس دنیای وارهمر چهل هزار نوشته شده‌اند، شما در همه آن‌ها خود را در آغاز یک داستان علمی-تخیلی و فانتزی در کنار کلی شخصیت تازه معرفی شده و یک دنیای تاریک، اما هیجان‌انگیز می‌بینید. شما مسلما در تمام این کتاب‌ها با کلی اصطلاح جدید و نژادهای گوناگون که مختص این دنیا است آشنا می‌شوید، اما واقعا لازم نیست که شما از قبل چیزی بدانید یا بدانید که واقعا این نژادها چی هستند، داستان این کتاب‌ها اغلب به گونه‌ای است که اصلا شما احساس نمی‌کنید که در دنیای وارهمر چهل هزار است و بیشتر آن را یک دنیای علمی-تخیلی و فانتزی می‌بینید که همه چیز فوق العاده گریم دارک و بی‌رحمانه است.

قدرت رو به زوال امپراتوری بشریت و تهدید نیروهای بی‌شمار آشوب (Chaos) که در بٌعدی جهنم‌گونه و موازی با دنیا زندگی می‌کنند، یا دیگر موجودات کهکشان که امپراتروی آن‌ها را زینوس (Xenos) خطاب قرار می‌دهد، همه به دنیای وارهمر چهل هزار عمق و جذابیت داده‌اند و به نوعی یک پس‌زمینه به آن اضافه کرده‌اند، اما همان‌طور که گفتیم، شما به عنوان کسی که مشتاق این دنیا است و می‌خواهد از آن لذت ببرد، واقعا نیازی به درک قبلی از تمام مواردی که گفته شد، ندارید.

سه‌گانه کتابی که در دنیای وارهمر چهل هزار قرار دارد و حسابی تحسین شده، آیزنهورن (Eisenhorn) است که توسط دن ابنت (Dan Abnett) نوشته شده است. ابنت یکی از چندین نویسندگان اصلی و شناخته شده در انتشارات Black Library که خاص به شرکت گیم ورگشاپ (خالق و دارنده حق امتیاز جهان وارهمر) است، فعالیت می‌کند و تاکنون کتاب‌های زیادی نوشته است که تحسین شده و شناخته شده‌ترین آن‌ها، مجموعه آیزنهورن است.

چرا باید آیزنهورن را بخوانیم؟

داستان این مچموعه حول کاراکتری به نام آیزنهورن قرار دارد که او مفتش (بخوانید کارآگاه یک نیروی پلیس مخفی مانند گِشتاپو) که با اعضای گروه خود، ماموریت‌های مخلتفی را به فرمان تفتیش عقاید و امپراتوری در سراسر کهکشان انجام می‌دهد. داستان این مجموعه، در دنیای وارهمر چهل هزار است و تمام عناصری که این جهان را خاص کرده‌اند در آن حضور دارد، اما همان‌طور که گفته شد، شما واقعا نیازی به این که از پیش اطلاعاتی در خصوص این جهان داشته باشید، ندارید. مجموعه آیزنهورن در طول داستان بیشتر یک رمان علمی-تخیلی فانتزی می‌ماند که شما در آن داستان‌های جنایی و معمایی را دنبال می‌کنید.

آیزنهورن و اعضای او وظیفه‌شان پیدا کردن توطئه‌های بین‌سیاره‌ای و نابود کردن فرقه‌های آشوب است که قصد بر هم زدن امنیت امپراتوری را دارد، کارآگاه ما آیزنهورن مانند فیلم Se7en به این‌طرف و آن‌طرف می‌رود و با بررسی مدارک و جنایت انجام شده، سعی می‌کند ریشه آن را پیدا و خشک کند.

داستان آیزنهورن در سه کتاب نوشته شده است که یک کتاب چهارم نیز در سال 2018 منتشر شد که ادامه داستان این سه‌گانه به حساب می‌آید. فارغ از سه‌گانه اصلی و کتاب چهارم، ابنت دو سه‌گانه دنباله‌دار دیگر نوشته است که کسانی که اسیر دنیای وارهمر شده‌اند و می‌خواهند بیشتر در مورد آیزنهورن و سرنوشت برخی از اعضای گروه آن بدانند، می‌توانند آن‌ها را نیز بخوانند، اما همان‌طور که گفته شد، داستان در همان سه‌گانه اصلی به نوعی به اتمام می‌رسد.

در سراسر ماجراهای تاریک و معمایی آیزنهورن، خوانندگان قطره قطره به شکل وسوسه‌انگیزی با جهان گسترده وارهمر آشنا می‌شوند. در طول داستان، شما با امپراتوری، تاریخ کهکشان و کلی چیزهای دیگر به طور آرام آرام و تکه تکه آشنا می‌شوید، به طوری که در انتها خود را می‌بینید که اکنون به درک کامل و خوبی از جهان وارهمر چهل هزار رسیده‌اید و میل بیشتری به آن پیدا کرده‌اید.

آیا این کتاب در ایران ترجمه شده است؟

این کتاب در ایران توسط بنده ترجمه و اخیرا توسط نشر روزگار منتشر شده است. شما می‌توانید در حال حاضر این کتاب را از طریق سایت نشر و دیگر پلتفرم‌های فروش کتاب مانند سی‌بوک، ایران کتاب، دیجی‌کالا، کتاب‌راه و دیگر موارد خریداری کنید. حتی یک کلمه هم از کتاب سانسور نشده است و همه مستقیم از زبان اصلی ترجمه و نوشته شده‌اند. جهت خرید می‌توانید به سایت نشر روزگار مراجعه کنید،

همچنین در صورتی که علاقه‌مند بودید از روند ترجمه دو جلد بعدی مجموعه با خبر شوید، می‌توانید عضو کانال Ordo Translato در تلگرام شوید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها