نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Surviving Mars

آیا ما در دوره ای باشکوه از سبک شهرسازی در بازی های استراتژیک هستیم؟ بنظر که اینطور است. بازی های شهر سازی در چند سال اخیر رشد زیادی داشته اند. با انتشار بازی های SimCity، Cities: Skylines، Anno، Aven Colony و بازی FrostPunk گزینه های زیادی برای تجربه به دوستداران سبک شهرسازی ارائه شده است. با این حال، بنظرم مشکلی وجود دارد!

اینها بازی های بدی نیستند، همه در سطح خوبی قرار دارند. ولی… نوآوری چطور؟ تجربه های کاملا جدید چطور؟ یک بازی که پای خود را فراتر از ویژگی های معمولی شهرسازی بگذارد… بنظر همه بازی ها یک خط را در پیش گرفته اند.
ولی، در نهایت به بازی Surviving Mars می رسیم که توسط Haemimont Games (سازنده سری بازی های Tropico) ساخته شده است و توسط دوستان قدیمی ما، Paradox منتشر شده است. بازی ای که نمی خواهد آن مسیر همیشگی را دنبال کند. Surviving Mars اینجاست تا به ما تجربه ای جدید ارائه کند.

عنوان بازی موضوع آنرا به خوبی مشخص می کند: ما قرار است که یک کلونی در مریخ بسازیم. اما قبل از آن باید مشخص کنیم که چه کسی این ماموریت را اسپانسری و پشتیبانی می کند.
شما می توانید از بین نیروی متحد زمین، ایالت متحده، عملیات گروه مذهبی و یا روسیه یکی را برای پشتیبانی خود انتخاب کنید.

بنظر می رسد این انتخاب ها باید مسیر داستان بازی را عوض کند و یا مردمان شما را تحت تاثیر قرار دهد. ولی اینگونه نیست! این فقط یک راه هوشمندانه و نوین برای انتخاب درجه سختی بازی توسط بازیکنان است.
اینکه کدام را انتخاب می کنید، منابع اولیه شما مانند تعداد موشک ها، مواد اولیه، کمک مالی و غیره را مشخص می کند. منابعی که به شما اجازه می دهد مریخ را از جهنم به یک پارک زیبا تبدیل کنید. البته همانطور که اشاره کردم کشوری که انتخاب می کنید تاثیری بر داستان و مردمان شما ندارد، که بنظرم یک فرصت از دست رفته برای شرکت است و می توانست از این موضوع استفاده بهتری کند. البته این موضوع فقط درباره انتخاب درجه سختی بازی نیست. بارها و بارها SM به شما حق انتخاب هایی می دهد که بنظر تاثیر بسیاری بر داستان و روند بازی خواهند گذاشت، ولی در نهایت آنها فقط برای زیبایی هستند و تفاوت زیادی ایجاد نمی کنند. چیزی که اعتراض بازیکنان را بدنبال داشت.

موشک های خود را آماده کنید!
موشک های خود را آماده کنید!

پس از انتخاب حامی خود، می توانید منابع مورد نیاز پروازتان را انتخاب کنید. مانند آماده سازی وسایل برای یک سفر طولانی. احتمالا نمی خواهید که چیز مهمی را فراموش کنید. پس شما در این بخش نیازمند صرف زمان زیادی هستید و باید به آنچه که واقعا نیاز دارید فکر کنید.
پس از آن، پیش به سوی مریخ! هورا!

روزهای ابتدایی بازی: خب، ما برق داریم، بتن داریم، و... مثل اینکه دیگ چیزی نداریم.
روزهای ابتدایی بازی: خب، ما برق داریم، بتن داریم، و… مثل اینکه دیگ چیزی نداریم.

پس از رد شدن از مرحله پرتاب موشک، حال وقت آن است که کلونی خود را بسازید.

در این مرحله، شما انتخاب می کنید که کجا می خواهید فرود بیایید. در اینجا دستتان باز است تا در هرجایی که خواستید، کلونی خود را مستقر کنید. می توانید یک ناحیه پر از آب و مواد معدنی انتخاب کنید و یا راه سخت تر را انتخاب کنید و در سحرایی با طوفان های سنگین و منابع کم شانس خود را امتحان کنید.

بنظر من، خیلی از نقد های منفی که بازی از کاربران استیم دریافت کرده است ناشی از سوتفاهم این گزینه های ابتدایی و شروع بازی است. (مانند نحوه انتخاب درجه سختی بازی که در بالا اشاره شد) به عنوان مثال، نظرات زیادی مانند “من یک بار بازی کردم، موفق شدم، دیگ از بازی زده شدم” خب، شما می توانید بجای فرود بر روی منطقه ای غنی از منابع، فرود بر ناحیه ای با منابع کمتر انتخاب کنید تا چالش هایتان بیشتر شود و به این سرنوشت دچار نشوید. بسیاری از بازی ها در سطح ساده خسته کننده هستند. پس پیشنهاد اکید من این است که وقتی با سیستم بازی آشنا شدید، چالش های خود را بیشتر کنید و در درجات سختی بالا بازی را تجربه کنید.

حالا موشک شما در منطقه ای که انتخاب کردید فرود آمده است. خب در ادامه باید چکار کنید؟ برای من، این بخش بهترین بخش SM است. بخشی که این بازی در جایگاه بالاتری نسبت به رقبای خود قرار می گیرد. این بازی واقعا حس زندگی بر روی سیاره ای بیگانه را به شما منتقل می کند. سیاره ای که در آن، یک اشتباه کافی است تا کلونی شما را به سمت یک فاجعه هدایت کند.

شاید عجیب باشد ولی شما با انسان ها شروع نمی کنید! در عوض، اولین مریخی های شما 3 وسیله نقلیه هستند. اولین وسیله برای کشف و مشاهده چشم اندازها استفاده می شود. دومین وسیله، پایگاه هواپیماهای بی سرنشین شما است. سومین وسیله نیز برای جمع آوری و انتقال منابع استفاده می شود. همه این وسایل برای ایجاد یک پایگاه یکپارچه به شما کمک می کنند. پس از موفق شدن شما در این مرحله، انسان ها قادر خواهند بود تا بر روی سیاره قرمز حرکت کنند.

این بخش اولیه بازی با تنش کامل همراه است. شما با مشکلات بسیار چالش برانگیزی در راه جمع آوری تدارکات مواجه می شوید. مانند سری بازی های Anno، هر گام به جلو از چندین مرحله کوچکتر تشکیل شده است که باید مانند یک دستورالعمل انجام شوند تا به موفقیت برسند.(اگر سری Anno را بازی کرده باشید متوجه منظورم خواهید شد)

حال وقت آن است که زمینی ها را تبدیل به مریخی ها کنیم!

خب، شما به انسان ها بر روی سیاره نیاز دارید، درست است؟ شما برای اینکار ابتدا باید گنبد(Dome در بازی) بسازید تا مردمتان در آنجا زندگی کنند.

گنبد ها منابع بسیار زیادی را برای ساخت از شما مصرف می کنند… ولی خب این حداقل نگرانی شماست! آنها همچنین به هوا نیاز دارند و تامین هوا، به آب نیاز دارد. پیدا کردن آب اغلب مشکل است و شما نیازمند تلاش زیادی برای بدست آوردن آن هستید.

یکی از زیباترین صحنه های بازی!
یکی از زیباترین صحنه های بازی!

پس از جستجوهای بسیار، بگذارید بگوییم که یک آبخوان کوچولو پیدا کرده اید که “خیلی خیلی” دور نیست! به هرحال، شما قبلا در منطقه فرود خود ژنراتور های برق را ساخته اید و بتن ریزی را شروع کرده اید. منطقه آبی که پیدا کرده اید خارج از محدوده هواپیماهای بی سرنشین شماست. پس حالا شما باید یک پایگاه دوم بسازید که اصلا آسان نیست و یا تمامی ساخته های خود را انتقال دهید که آن هم نیاز به منابع بسیاری دارد. حال کدام را انتخاب می کنید؟

این نوع چالش ها برای این سبک از بازی شگفت انگیز است. تصمیمات اهمیت دارند و عواقب قطعی خواهند داشت. و خب قطعا شما نیازمند تلاش و دقت زیادی خواهید بود که گند نزنید! به طور خلاصه، نام بازی اینگونه باید قرار می گرفت: “چگونه گند نزنم؟ نسخه مریخ!” منتشر شده برای مک، لینوکس و ویندوز!

از کلونی خود نگهداری کنید

علاوه بر مشکلاتی که به صورت تصادفی برای شما ایجاد می شود، SM چندین عامل پیچیده دیگر را نیز به شما ارائه می دهد. یکی از آنها محیط زیست است. سنگ های آسمانی هر چند وقت یک بار به منطقه شما سقوط خواهند کرد. بعضی مواقع به شما آسیب می زنند و بعضی مواقع برای شما منابع فراهم خواهند کرد. با این حال، ممکن است آنها به یک ساختمان شما برخورد کنند که قطعا اتفاق خوبی نیست! وقتی شما در اوایل بازی هستید اینگونه مشکلات ناامید کننده است، ولی خیلی هم بد نیست. بعدا، وقتی گنبد شما ترک خورده است، هوا در حال خارج شدن است و مردم شما در حال تیکه پاره شدن هستند، همراه با بیان جملات “یا خدا یا خدا یا خدا چه غلطی کنم، یا ابلفضل(!)، به فنا رفتم” می فهمید که مشکل یعنی چه!

حتی اگر زمانی که همه چیز آرام است، باید همیشه به ساختمان هایتان نگاهی داشته باشید، زیرا آنها به مرورزمان تضعیف می شوند. این یک ایده خوب است. ساختمان هایتان را تعمیر کنید تا نابود نشوند. اما بازی مشکلاتی در اجرای این ایده دارد. ساختمان ها به سرعت به مرحله نابودی می رسند و هواپیماهای بی سرنشین شما که وظیفه تعمیر این ساختمان ها را دارند تا وقتی که ساختمان ها به مراحل پایانی نابودی خود نرسند، آنهارا تعمیر نمی کنند و یا در بعضی مواقع کلا تعمیر نکرده و ساختمان نابود می شود.

یکی دیگر از صحنه های زیبای بازی... براتون انبارهای پر از منابع آرزو می کنم!
یکی دیگر از صحنه های زیبای بازی… براتون انبارهای پر از منابع آرزو می کنم!

این عجیب است. روراست باشیم، بنظر می رسد بازی مکانیسم هایی برای تعمیر خوکار دارد. شما حتی می توانید هواپیماهای بی سرنشین را برای برخی از ساختمان ها تنظیم کنید تا به آنها اهمیت بیشتری بدهند. اما پس از انجام تمامی کارها، وقتی دارید از اکتشاف لذت می برید ناگهان *بوم* پنل خورشیدی شما سقوط می کند و شما در عجب هستید که چه اتفاقی افتاده است. خب شاید ما تنبل هستیم و باید به صورت دستی اینکار را انجام دهیم. ولی اینکار به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. زیرا شما باید تک تک بر روی ساختمان های خود کلیک کنید تا وضعیت آنها را بررسی کنید؛ سپس با پیدا کردن ساختمانی که در حال نابودی است، به هواپیماهای بی سرنشین خود دستور دهید تا تعمیرات را شروع کنند. با اندکی حساب کتاب متوجه می شوید وقت زیادی را برای اینکار هدر می دهید. انجام این تعمیرات به صورت دستی بیشتر از یک اضافه کار معمولی است؛ این حماقت است. مخصوصا وقتی که کلونی های شما رشد کرده اند و شما تعداد بسیار زیادی ساختمان دارید که تعمیر آنها برای شما خسته کننده می شود.

شما همچنین باید حواستان به وسایل نقلیه نیز باشد. چون ممکن است آنها را وقتی پیدا کرده باشید که تجزیه شده باشند و چندین قطعه کوچک از آنها باقی مانده باشد… جایی دور… در ماسه های مریخ. بزرگترین خطر ماشین کاوشگر شماست. ممکن است این ماشین گرانبها را در ماموریتی برای منابعی بی ارزش از دست بدهید. پس باید با دقت حواستان به آنها و جاهایی که می روند باشد. با این حال شارژ دوباره ماشین ها ساده است، شما فقط ماشین را بر روی ایستگاه و کابل های شارژ قرار می دهید و شارژ شده تحویل می گیرید.
با وجود تمامی صحبت هایی که کردیم، این بازی هیچوقت مانند پسر عموی(یا خاله!) خود، Cities: Skylines، به ریزجزییات و مدیریت جزئی تمامی بخش ها اهمیت نمی دهد. جزئیات دقیق جاده های کشیده شده، کنترل ترافیک و …

ولی این مسائل حیاتی نبودند و خط کشی جاده ها به عنوان مشکل حاد دیده نمی شود. که خب برای من خوب بود. زیرا من نمی خواهم احساس کنم مسئول و مدیر جامعه ای هستم که همواره باران مشکلات و بدبختی در آن می بارد. این خوب نیست که همواره نگران خطرات شهر و جامعه ای که ساختیم باشیم. شاید به همین دلیل است که SM برای خیلی ها زودگذر و بی دوام بوده و آنها به ادامه دادن رغبتی نداشته اند.

بگذریم، داشتیم درباره خودروی کاوشگر صحبت می کردیم. اصلا چه نیازی به این وسیله است؟ خب همانطور که خواندید ما به آب نیاز داریم و این وسیله آنرا برای شما پیدا می کند. بعد از پیدا کردن منابع انرژی برق و بتن، پیدا آب مهم ترین چیز در مریخ برای شما است. البته شما همچنین به کشف فلزات نیز نیاز دارید. تا چیزهایی بسازید که مردمان مریخی شما به آنها نیاز دارند. همچنین می توانید با کاوش و استخراج منابع نادر و ارسال آنها به زمین، پاداش های خوبی بگیرید.

دانش خود را بهبود ببخشید

ماشین کاوشگر شما نیز همچنین می تواند اسراری را برای شما پیدا کند که منجر به کشف تکنولوژی جدید می شود. بله، درست است. SM دارای درخت تکنولوژی است و این موضوع خیلی خوب است. 6 دسته بندی برای تحقیق وجود دارد + یک دسته تصادفی که در آن تحقیقاتی جالب پیدا خواهید کرد که چینش آنها تصادفی است و برای هر فرد متفاوت. البته 6 دسته دیگر نام و زیرمجموعه های آن تصادفی نیست. با این حال زیرمجموعه های آنها تصادفی هستند. در کل، این تحقیقات نقش کلیدی را ندارند ولی این سبک جدید پیشرفت تکنولوژی کمک می کند تا هر بازی حس یک چالش جدید را بدهد.

تکمیل درخت تکنولوژی همیشه جذاب بوده است، مخصوصا اینکه قرار است کلی به شما کمک کند.
تکمیل درخت تکنولوژی همیشه جذاب بوده است، مخصوصا اینکه قرار است کلی به شما کمک کند.

تکنولوژی ها معمولا دو دسته اند: اولین دسته آنهایی هستند که توانایی های شما را بهبود می بخشند. مانند اینکه به شما کمک می کنند تا منابع آبی بهتری پیدا کنید. دسته دوم آنهایی هستند که ویژگی های منفی را حذف می کنند. به عنوان مثال ساختمان های انرژی شما دیگر نیازی به تعمیر نخواهند داشت، که اگر یادتان باشد، درباره این سیستم مسخره تعمیرات برای شما توضیح دادم. پس واقعا این تکنولوژی ها به شما کمک خواهند کرد. خب پس شما بتن جمع آوری می کنید و خط کشی خطوط برق را انجام می دهید. سپس یک منبع آب پیدا می کنید و آن آب را به مرور زمان تبدیل به هوا می کنید. تقریبا گنبد شما کامل شده است. بازی SM تجربه ای بسیار واقعی و شگفت انگیزی را در طی این مراحل به شما منتقل می کند. از همان مرحله بارگیری موشک ها تا به الان که موفق شده اید اولین گنبد خود را بسازید، بازی به شما حس یک موفقیت فوق العاده را منتقل می کند.

اکنون زمان برداشتن گام بزرگ بعدی است؛ انسان ها را وارد گنبد کنید! بازیکنان می توانند انتخاب کنند که چه انسان هایی را با خود به کره مریخ ببرند. مانند انتخاب منابع که در بالای مقاله به آن اشاره کردیم. شما با یک لیست بزرگ مواجه خواهید شد که افراد را بر اساس خصوصیت آنها مرتب کرده است. مانند سن، جنسیت و ویژگی ها. شما می توانید افراد مفید، کسانی که سخت کار می کنند و خلاق هستند را با خود ببرید و یا افرادی را سوار کنید که افسرده و الکلی هستند. بنظر می رسد این انتخاب های شما به نوعی مانند انتخاب اسپانسر و منابع، درجه سختی بازی را تنظیم کنند. به هرحال، این فوق العاده است که شما اولین مریخی ها را خودتان انتخاب می کنید.

با اینکه گفتیم هر فرد دارای ویژگی های خاص خود است، ولی این موضوع به این معنی نیست که شما قرار است بازی Sims را تجربه کنید. خب… مشکلی نیست! شما واقعا دوست ندارید که علاوه بر مراقبت ساختمان های مریخی خود، حال تک تک انسان های خود را بررسی کنید. اما، می دانید… شاید الان با خودتان بگویید که بازی چه جزئیات زیادی دارد و قرار است خصوصیات افراد موجود در گنبد را خودتان تعیین کنید و این واقعا خارق العاده است… ولی اینطور نیست! شما هر فردی با هرگونه خصوصیتی را با خود به مریخ ببرید، در نهایت یک الکلی افسرده مانند یک کارگر خلاق عمل می کند؛ که شرم آور است. من نمی خواهم بگویم که نیاز دارم تا انسان هایی با رفتار و خصوصیات تاثیرگذار در یک بازی شهرسازی ایجاد کنم، ولی اگر نیازی به این موضوع نیست، پس چرا بازی شما را با لیستی بلند بالا از ویژگی های انسانی مواجه می کند که هیچ تاثیری در بازی ندارند؟

خب به هرحال، این همان لحظه بزرگ است. شما توانستید در نهایت مکانی برای زندگی انسان ها بر روی کره مریخ درست کنید. انسان ها وارد گنبد می شوند… و بازی اوج خود را از دست می دهد و وارد مسیر سراشیبی می شود.

کشاورزی هم عالم خودشو داره
کشاورزی هم عالم خودشو داره

اصل کار همینجاست. با رسیدن به این نقطه، وقتی انسان ها به گنبد وارد می شوند، بنظر می رسد بازی می خواهد کلی چالش و ویژگی جالب پیش روی شما قرار دهد. اما در واقع اینطور نیست. هنگامی که مردم شما در گنبد هستند، SM واقعا خسته کننده می شود.

بله، شما می توانید ساختمان های جدیدی در داخل گنبد ها ایجاد کنید. همچنین چالش های جدیدی ایجاد می شوند. به عنوان مثال شما باید همه را سرگرم و تغذیه کنید. شما همچنین می توانید شیفت های کار را عوض کنید تا کار توسط همه انجام شود (چیزی که در بازی FrostPunk دیدیم، البته خیلی بهتر از SM) اما با اینحال اینکارهای شما، مانند ماموریت های قبلی جذاب و با جدیت دنبال نمی شوند. منظورم این است که اینکارها، فوری و لازم نیستند.
بسیاری از ساختمان ها روش های جدیدی به شما ارائه می دهند تا به سادگی چیزهایی بدست آورید که قبلا از زمین سفارش داده بودید. بله، اینکار باعث آسان شدن کار ما می شود ولی این موضوع اصلا مشکل تلقی نمی شد که حالا بدنبال راه حل آن بوده باشیم که در آخر بگوییم:”اوه ایول ساختمان های من دارن چیزی که بهش خیلی نیاز داشتم رو بهم میدن.” نه، اینطور نیست.

شما در نهایت چندین گنبد خواهید داشت، به همراه زیرساخت هایی عظیم. شما می توانید تغییرات عظیمی بر روی مریخ ایجاد کنید. ولی بازی هرگز به آن جذابیت و سرگرم کنندگی اولیه خود نمی رسد. بنظر می رسد وجود انسان ها و ورود آنها به بازی، SM را تبدیل به یک شهرسازی معمولی می کند… البته از نوع معمولی و یا حتی مضحک آن.

ایول! پس از ساعت ها جستجو... سنگ پیدا کردیم!
ایول! پس از ساعت ها جستجو… سنگ پیدا کردیم!

بنظر می رسد که بازی نیز به این مشکل واقف بوده است زیرا در این مرحله شما را با چیز جدیدی آشنا می کند. کشف اسرار علمی تخیلی. با کشف این اسرار شما می توانید تکنولوژی های فوق العاده ای را کسب کنید که منجر به کسب انواع قدرت های جالب می شود.

آنها بسیار هوشمند و کاملا خلاقانه هستند. اما با این حال به نوعی بازی را خراب کرده اند. حداقل برای من. یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی SM، در واقع گرایانه بودن آن است. شاید ما الان واقعا نتوانیم به مریخ برویم و در آنجا زندگی کنیم، ولی نحوه پیشرفت و ساخت و ساز و تمام ویژگی های بازی تمام سعی خود را کرده اند که منطقی باشند… مانند فیلم The Martian. این موضوع واقعا جالب است و شما حس خوبی برای تجربه این بازی به دلیل واقع گرایانه بودن آن پیدا خواهید کرد.

حال با ورود ویژگی جدیدی که برای شما مطرح کردم، این واقعیت ها جای خود را به تخیل، و بسیاری از ویژگی های واقع گرایانه بازی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اشتباه برداشت نکنید، من نمی خواهم مانند دیگر نقد و بررسی های معمولی و همیشگی با جمله کلیشه ای “بازی بسیار خوب است ولی در نهایت خسته کننده می شود” مقاله را تمام کنم. نه، زیرا از این جمله متنفرم. SM بازی خوبی است و ارزش وقت و پول شما را دارد. این بازی هوشمندانه و سرگرم کننده است و ویژگی های خلاقانه زیادی دارد. به طوری که من امیدوارم بازی های آینده از این ویژگی ها الگو بگیرند.

همچنین گرافیک بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد. من قبلا از بازی های دیگر در سبک شهرسازی شکایت داشته ام که چرا ساختمان ها شبیه یکدیگر هستند. در بازی SM نیز به نوعی این شباهت دیده می شود. ولی بازی به خوبی به شما نشان می دهد که هر ساختمان چه کاری انجام می دهد و شما به راحتی می توانید آنها را از هم تشخیص دهید. همچنین جلوه های صوتی جذاب است و موسیقی که هنگام بازی پخش می شود کاملا مناسب بازی است.
این بازی ای است که وقتی شما مشغول به تجربه آن هستید، بسیار خوب بنظر می رسد و تمام اطرافیان شما خواهان تجربه آن می شوند. به شخصه تمام اعضای خانواده من به این بازی جذب شدند. حتی کودک 7 ساله خانواده نیز خواهان این بود که کلونی خود را بسازد.

به هرحال هرچقدر که بازی خوب باشد نیاز است تا بگویم که من همچنان با مشکلات درگیر هستم. جدا از باگ های بازی، همچنان سیستم تعمیرات فاجعه است و شما را اذیت خواهد کرد و من با آن مشکل دارم. چیزی که باید بدانید این است که شرکت Haemimont در تلاش است تا با بروزرسانی های متعدد این مشکلات را حل کند. مشکلاتی که بسیاری از آنها تا الان حل شده اند، مانند بخشی از باگ های بازی. همچنان انتظار می رود تا آپدیت ها و محتویات بیشتری برای بازی ارائه شوند. فراموش نکنید که این بازی Paradox است. پس منتظر DLC ها و محتویات اضافه فراوان باشید. (اگر در کانال ما عضو باشید متوجه منظور من خواهید شد)

توسعه دهندگان اخیرا تونل ها را به بازی اضافه کرده اند، بنابراین شما می توانید گنبدهای خود را به یکدیگر متصل کنید.

بزرگترین مشکل بازی، عدم ارائه تجربیات جدید است. شما به نقطه ای خواهید رسید که تمام چیزی که SM قادر است به بازیکنان ارائه دهد را دیده و تجربه کرده اید.

من شدیدا پیشنهاد می کنم تا این بازی را تجربه کنید، زیرا از تجربه این بازی لذت خواهید برد. من همچنین به سازندگان پیشنهاد می کنم تا به ارائه محتویات و ویژگی های جدید به بازی ادامه دهند. مطمئن هستم که آنها قابلیت این را دارند تا SM را بسیار بهتر از چیزی که است تبدیل کنند.

سخن پایانی

Surviving Mars یک بازی خلاقانه و منحصر به فرد در ژانر شهرسازی است که توانسته از محیط فضایی خود به بهترین وجه استفاده کند. فرآیند آماده سازی مریخ برای زندگی انسان ها یکی از بهترین تجربه های من در بازی های شهرسازی بود. با اینکه بازی در اواسط تا اواخر آن از اوج خود فاصله می گیرد، ولی بازی با ارائه چالش ها، تنظیمات جدید و اصول نگهداری از ساختمان ها و مردمان خود به شما ثابت می کند که ارزش وقتی که برای آن گذاشته اید را دارد. با اضافه شدن محتویات اضافه و ویژگی های جدید به این بازی، SM از یک رقیب، به یک قهرمان در سبک شهرسازی تبدیل می شود.

ممکن است شما به دلایل زیر از بازی خوشتان بیاید:

  • شما سبک شهرسازی را دوست دارید و به دنبال تجربه ای جدید در این سبک هستید.
  • شما از داستان های علمی تخیلی مربوط به سیاره مریخ لذت می برید.
  • شما از توجه به ریزجزییات در ساخت شهر و مدیریت آنها خوشتان نمی آید. (در مقاله توضیح داده شد)
  • شما از چالش هایی که در میان شن های قرمز برای شما کمین کرده اند لذت می برید.

ممکن است شما به دلایل زیر از بازی خوشتان نیاید:

  • شما بازی ای به عمق Cities: Skylines انتظار دارید.
  • شما به دنبال ایجاد داستان های شخصی و انسانی هستید. (در مقاله توضیح داده شد)
  • شما می خواهید که به واقعیت های علمی وفاداری مطلق داشته باشید. (در مقاله توضیح داده شد)
  • شما بدنبال صدها ساعت محتویات در بازی می گردید.

اگر به تجربه بازی علاقه مند شدید، از طریق این لینک، بازی را با لینک مستقیم دانلود کنید.
این نقد براساس بیشتر از 25 ساعت تجربه بازی نوشته شده است. منبع: eX

امتیاز بازی

گیم پلی - 9
گرافیک - 9
صداگذاری - 8.5
داستان - 7

8.4

خیلی خوب

Surviving Mars یک بازی خلاقانه و منحصر به فرد در ژانر شهرسازی است که توانسته از محیط فضایی خود به بهترین وجه استفاده کند. هرچند مشکلاتی در بازی وجود دارد که به تجربه خوب خود لطمه زده است. ولی شما از این بازی لذت خواهید برد و در آینده با انتشار محتویات بیشتر برای بازی، کیفیت بازی به سطح عالی خواهد رسید.

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها