آموزشراهنما و آموزش جامع

راهنما و آموزش جامع بازی Europa Universalis IV | قسمت 1&2

این راهنما برای مبتدیان تهیه شده است و مکانیک های اصلی بازی را شرح خواهد داد.

دانشنامه Europa Universalis IV تاسیس شد! این دانش نامه قدرت گرفته از دانشنامه انگلیسی بازی است و تمام قسمت های بازی را پوشش می دهد. ترجمه صفحات دانش نامه توسط کاربران انجام می شود و به مرور تکمیل خواهد شد. در صورت تمایل به همکاری به صفحه همکاری با ما مراجعه کنید.

به راهنمای بازی Europa Universalis IV خوش آمدید. تمام نوشته های این متن، ترجمه اختصاصی همراه با تغییرات وبسایت استراتژیک کلاب است. هرگونه کپی برداری از متن زیر، ممنوع است و ما راضی نیستیم. (حتی با ذکر منبع)
همچنین لازم به ذکر است این آموزش بر اساس ورژن 1.28.3 نوشته شده است. 

قسمت های بعدی در صورت استقبال منتشر خواهند شد!

تمرکز اصلی این راهنما بر روی هسته گیم پلی بازی و رابط کاربری آن است. همچنین درباره محاسبات بازی و نحوه دسته بندی نیروها نیز توضیحاتی داده می شود. با ما همراه باشید.
بخش های این آموزش:

  1. شروع بازی
  2. رابط کاربری، آشنایی با ویژگی های اولیه
  3. رابط کاربری، مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور
  4. ساخت و ساز سرباز و ساختمان های مختلف و تغییر فرهنگ
  5. معرفی Age های بازی و ویژگی های مثبت آنان
  6. دستورات سیاسی مختلف در رابطه با دیگر کشور ها
  7. آموزش کشف خاک های جدید و استعمار کردن
  8. کنترل نیروی زمینی
  9. تسخیر و پیروزی در جنگ
  10. سوالات متداول

1. شروع بازی

بخش Multiplayer – اگر بازی شما اورجینال باشد ( یا کرک آنلاین داشته باشید )، می توانید در این بخش با دیگر بازیکنان واقعی به بازی مشغول شوید. هاست قادر است تا بازی جدیدی شروع کند و یا از آخرین ذخیره سازی، بازی را شروع کند.

بخش Options – در این بخش شما می توانید صدا، ظاهر و جزئیات گیم پلی را تغییر دهید. تغییراتی مانند رزولیشن صفحه و گرافیک بازی در اینجا قرار دارند.

بخش Single Player  در این بخش شما می توانید بازی را به صورت یک نفره و آفلاین تجربه کنید. جهان توسط هوش مصنوعی (Al) کنترل خواهد شد. منوی بخش Single Player به این شکل خواهد بود:

رنگ قرمز سناریو های موجود بازی هست که از سال 1444 آغاز و تا 1790 ادامه دارد، ما در این آموزش می خواهیم از سال 1444 شروع کنیم تا از همان ابتدا خودتان کشورتان رو رونق ببخشید و آن را قدرتمند کنید.

رنگ زرد هم کشور های پیشنهادی هست که 3 تای اول برای افراد مبتدی پیشنهاد می شود. ( تا زمانی که بازی را به خوبی یاد نگرفته اید اقدام به بازی کردن با کشور های دیگر نکنید )

رنگ سبز ویژگی های کشور انتخاب شده است، شاه هر کشور در یک زمینه خاصی از قدرت بیشتری برخورددار است.
به طور کلی سه نوع قدرت پادشاهی وجود دارد:

 Administrative Power و کاربرد آن:

  • برای تحقیق کردن ایده ها و تکنولوژی های اداری کشور
  • برای سرعت بخشیدن به ثبات ( stability ) 
  • برای کاهش دادن تورم 
  • برای ساخت هسته (cores) در استان های تازه تسخیر شده و همچنین برای Core کردن سرزمین های جدید ( مستعمره های شما 
  • برای حفظ سیاست های اداری
  • برای تقویت بخشیدن به مالیات یک استان

 Diplomatic Power و کاربرد آن:

  • برای تحقیق کردن ایده ها و تکنولوژی های دیپلماتیک کشور
  • برای ایجاد تقاضاهای ناعادلانه در یک معاهده صلح
  • برای تسخیر، استعمار و قرار دادن دو پادشاهی در یک امپراتوری متحد
  • برای استخدام کردن فرماندهان دریایی
  • برای کاهش دادن به نارضایتی جنگی
  • برای حفظ روابط دیپلماتیک بیش از حد با دیگر کشور ها
  • برای حفظ سیاست های دیپلماتیک فعلی
  • برای تقویت بخشیدن به تولیدات یک استان

 Military Power و کاربرد آن:

  • برای تحقیق کردن ایده ها و تکنولوژی های نظامی کشور
  • برای استخدام کردن فرماندهان زمینی
  • برای حفظ استخدام کردن فرماندهای زمینی و دریایی بیش از حد اندازه ( مجاز ) 
  • برای انجام اقدامات نظامی مختلف:
  • برخورد سخت با شورشیان ( harsh treatment )
  • حمله به بومیان در یک مستعمره یا استان غیرنظامی
  • برای حمله به قلعه
  • شلیک توپخانه
  • تقویت دولت (افزایش مشروعیت، سنت جمهوریخواهی، اتحاد وحدت یا وابستگی، بستگی به نوع دولت دارد)
  • بالابردن سرعت حرکت ارتش
  • برای حفظ سیاست های نظامی فعلی
  • برای تقویت بخشیدن به تیروی انسانی یک استان

برای یادگیری حتما حتما اسپانیا بردارید، به هیچ عنوان برای یادگیری ایران یا هیچ کشور دیگه ای رو برندارید!

خوب اکنون با قدرت های پادشاهی آشنا شدید، در تصویر شاه فعلی اسپانیا از یک پاور اداری، یک پاور سیاسی و دو پاورد نظامی برخوردار است که اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که شاه فعلی اسپانیا چندان خوب نیست و باید دید که شاهان بعد از آن چگونه خواهند بود. پایین ویژگی های شاه باز هم قدرت های پادشاهی رو میبینیم که کنار هر کدام یک چرخ‌دنده قرار گرفت است، این نشان می دهد که تکنولوژی فعلی کشور شما در هر سه عرصه سه است، در طول بازی هر چه این عرصه ها پیشرفت کنند کشور شما قدرتمند تر و قوی تر از بقیه کشور ها خواهد شد! برای مثال کشور شما تکنولوژی نظامی 5 دارد اما کشور همسایه شما 4، اگر به او حمله کنید با سرباز اندک می توانید او را شکست دهید چون که از نظر تکنولوژی نظامی با شما اختلاف دارد و این به شما برتری بزرگی می دهد.

و اما در ادامه به ایده ها می رسیم.

این بخش که در انتخاب هر کشور برای شما می زند برای هر کشور متفاوت و خاص است، برای مثال این ایده های مهم اسپانیا هستند، در بازی وقتی که موس را بر روی این ایده ها ببرید مشاهد می کنید که هر کدام یک ویژگی مثبت و مهم دارند. برای طی کردن و رسیدن به ایده ها در بازی باید با استفاده از قدرت های پادشاهی ایده زد که در ادامه آموزش به آن خواهیم پرداخت و شما به درک بهتری از این بخش خواهید رسید.

پایین ایده ها هم شامل سه بخش است که به ترتیب از چپ به راست عدد 30 تعداد استان های تحت حکومت اسپانیا را به تصویر می کشد، عدد 270 هم توسعه کلی کشور و در نهایت عدد 5 لول قلعه های دفاعی شما را نشان می دهد.

در ادامه کشور اسپانیا ( Castile ) را انتخاب و بر روی Play کلیک کنید، در صفحه باز شده بر روی Play کلیک کنید و تیک IronMan را نزنید، چون دیگه نمی تونید بازی رو سیو کنید!


2. رابط کاربری

رابط کاربری بازی EU IV برای بازیکنان قدیمی سری بازی های شرکت Paradox آشنا است. سمت چپ برای مدیریت مسائل بزرگ و حیاتی کشور استفاده می شود. آلارم ها و اخطار ها در همان سمت چپ و پایین بخش مدیریت نمایان می شوند تا به بازیکن مسائل مهم و مشکلات را گوشزد کنند. باز در همان سمت هم تعداد نیروی انسانی، درآمد، ثبات و غیره را به تصویر کشیده که یکی یکی به آن ها خواهیم پرداخت. سمت راست نیز  اطلاعات نیروها، تجار و روابط دیپلماتیک شما و زمان بندی و تایم بازی نشان داده می شود. ( به ترتیب از چپ به راست )

 درآمد (Income)
جزو معیار های اصلی بازی است و این بخش درآمد ماهانه شما را به تصویر می کشد، گار علامت مثبت آن به منفی و رنگ قرمز تغییر کند یعنی این که درآمد ماهانه کشور شما منفی و از خزانه پول کسر خواهد شد. از جمله کارهای مهمی که می توان انجام داد ساخت ارتش، ساخت ساختمان های تولید، مالیات و نظامی و حل کردن یکسری چالش های بازی با استفاده از پول.

نیروی انسانی (ManPower)
از مهمترین معیار ها برای شروع جنگ است، اگر نیروی انسانی شما در هنگام جنگ صفر باشد و ارتش شما در جنگ شکست بخورد جمع آوری دوباره آن ارتش سخت و بسیار طولانی خواهد بود که قطعا این باعث شکست شما خواهد بود، پس قبل از شروع هر جنگ از تعداد بالا نیروی انسانی خود مطمئن شوید، چرا که در صورت شکست نیرو ها، راه بازگشتی نخواهد بود!

نیروی دریایی (Sailors)(حکم Manpower اما برای کشتی سازی)
به سختی و پیچیدگی نیروی انسانی نیست، شما تنها برای ساخت کشتی به آن نیاز خواهید داشت. البته اگر کشوری مثله انگلستان یا حتی اسپانیا باشید قطعا کشتی سازی برای شما بسیار مهم خواهد بود!

ثبات (Stability)

Stability  یک مقیاسی برای پی بردن به صلح درونی کشور است. کشور های بی ثبات بیشتر دچار شورش، آشفتگی و فساد می شوند و این درحالیست که کشور های با ثبات از بالارفتن محبوبت در کشور خود لذت می برند. همانطور که در بخش قبل گفتیم برای بالابردن ثبات در کشور از  Administrative Power استفاده می کنند که باعث می شود کشور بیش از بیش رونق بگیرد، حداکثر افزایش ثبات در کشور 3 است.

فساد (Corruption)
فساد مقیاسی برای پی بردن به فساد اداری کشور در همه ی بخش ها است. فساد زیاد به طور گسترده از اختلاس و از دست دادن اقتدار رهبر رنج می برد، در حالی که یک کشور بدون فساد آزاد است تا بتواند رشد کند. بر خلاف تورم، فساد به طور مستقیم بر هزینه های مالی کشور تأثیر نمی گذارد، بلکه بر سایر بخش های کشور تأثیر می گذارد (هرچند ممکن است به دلیل افزایش سطح استقلال و آزادی خواهی در استان ها به طور غیر مستقیم باعث کاهش درآمد شما شود).

اعتبار (Prestige)
Prestige نشان دهنده شکوه، افتخار و وضعیت یک ملت است. کشورهای دارای اعتبار بالا از پاداش های آن لذت می برند و کشور های دارای اعتبار پایین از مجازات رنج می برند. این بخش بسیار مهم است چرا که بر تمام بخش های کشور شما تاثیر می گذارد، از قدرت و آرایش نظامی گرفته تا تجارت و تقویت سطح روابط! به این بخش بسیار توجه کنید.

مشروعیت (Legitimacy)
مشروعیت مقیاسی بر این است که پادشاهی حاکم حاضر چقدر مشروعیت دارد تا بر این کشور حکومت کند. این اندازه بین 0 تا 100 است.

پروژکتور قدرت (Power Projection)
Projection Power یکجور مکانیک پاداش دهی به کشورهایی است که در برابر کشور های رقیب خود اعمال تهاجمی دارند. در اصل کشور ها را تشویق می کند که به خصومت طولانی با کشور های رقیب خود ادامه دهند و در برابر آن پاداشی دریافت کنند. اعمال تهاجمی شامل تجریم، اعلام جنگ، گرفتن چند استان، کمک رساندن به دشمنان رقیب و فرستادن تجهیزات. مقدار آن از 0 تا +100 است.

در ادامهتعداد تجار، تعداد استعمارگرها، تعداد دیپلمات ها و در آخر تعداد مبلغ ها.

رنگ سبز نشان دهنده تاریخ بازی.
رنگ بنفش برای استوپ کردن بازی و کم و زیاد کردن سرعت آن.
رنگ قرمز امتیاز هر ماه شما را نشان می دهد که ناشی از:

رنک  Administrative Power  شما در میان کشور های دیگر که اسپانیا رتبه 6 را دارد و هر ماه بابت آن +0.10 دریافت می کند.
رنک Diplomatic Power شما در میان کشور ها و رنک Military Power شما در میان کشور ها

رنگ زرد نشان دهنده رتبه کلی شما در بازی است که اکنون اسپانیا رتبه 14 ام است.

رنگ قرمز مربوط به بخش تجارت است، یکی از مهمترین بخش ها برای انتخاب مکان مناسب تجاری همین بخش هست، در اصل شما باید بر اساس این بخش به تجارت بپردازید.

در نگاه اول شاید بسیار پیچید برسد اما اصلا پیچیدگی خاصی ندارد و اتفاقا کار با آن بسیار ساده است. شما باید مبنای اصلی تجارت خود بر اساس Transfer trade power تنظیم کنید، حالا چرا این؟ چرا Collect from trade نه؟ دلیلش رو در تصویر پایین می گوییم.

برای مثال در این تصویر بر روی قطب تجارت تونس کلیک کرده ایم، وقتی که بر روی Transfer trade power کلیک کردیم سریعا به نوشته پایین آن دقت کنید، Sevilla قطب اصلی تجارت شماست و کشور های بسیار از طریق آن با شما تجارت می کند، همانطور که می بینید در تصویر حدود 0.30 سکه به Seviila که قطب تجارت شماست منتقل می شود. حالا این از چه نظر مهمه و چرا باید حتما انجام بشه؟ چونکه قدرت به سمت قطب شما منتقل می شه و در نتیجه قدرت تجارت داخلی و جهانی تقویت می شود و در آینده می توانید پول خوبی از تجارت به دست آورید، در اصل کار با تجارت به این شکل است.

در اینجا هم قطب تجاری Genoa هست که در صورتی که تاجر اضافی داشتید و دیگه قطبی نبود که با اون ترنسفر کنید می تونید از قطب Genoa کالکت کنید.

رنگ سبز در جدول نشان دهنده مذهب های حاکم در هر سرزمین است، حالا اهمیت این بخش در کجاست؟ خوب دقت کنید، کاتولیک ها با رنگ زرد و مسلمون ها با رنگ سبز نشون داده شدن، در اسپانیا یک کشور مسلمان هست که دین و فرهنگ مردم آن کامل مسلمان هست، حالا فرض کنید اسپانیا که یک کشور کاتولیک هست به این کشور حمله کند و آن را به تسخیر خود درآورد، اسپانیا بعد از آنکه آنجا را کامل بگیرد تا مدت ها درگیر عوض کردن دین و فرهنگ آن منطقه خواهد بود و باید تا مدت ها شورش های آن منطقه را سرکوب کند.

امپراتوری روم مقدس (HRE) یک ساختار سیاسی منحصر به فرد در بازی است که از چندین کشور مختلف در منطقه ژرمن و شمال شبه جزیره ایتالیا در اروپا تشکیل شده است. اعضای این سیستم “دولت های کوچک پادشاهی” که سرور آنها “ولیعهد” هستند. از این ولیعهد هفت نفر از آنها جانشین مقام امپراتوری هستند، که بر اساس آن پادشاه امپراتوری روم مقدس بعد از خلع شاه فعلی یکی از آنها خواهد بود. امپراتور روم مقدس دارای اختیارات فراوانی است و مسئولیت زیادی در حفظ و حفاظت از وضعیت جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی امپریالیستی دارد. در بسته الحاقی جدید تا هشت کشور امپریالیستی می توانند امپراتور شوند.

نهاد پاپیون مرکز دینی ایمان کاتولیک و اقتدار اخلاقی همه ملل کاتولیک است. این مرکز در Papal States واقع شده است، اما جدا از کشور است و در صورت نابودی Papal States و عدم وجود آن می تواند در مکانی دیگر بازسازی شود و در اصل ربطی به کشور ندارد، با این حال کشوری که آن را به طور کامل تسخیر می کند یک اوینت برای آن ظاهر می شود که در آن از اون درخواست می شود که روم را به پاپل برگرداند و پاپل را به عنوان یک کشور جداگانه آزاد کند. کاردینال ها اکنون به صورت تصادفی ظاهر و یا از طریق رویداد در استان هایی با حداقل توسعه 10 ظاهر می شود. هر کشوری می تواند حداکثر 7 کاردینال داشته باشد. یک ملت که رهبر هولی سی و پاپ می شود، پاداش دریافت می کند و قدرت سیاسی آن کشور نیز افزایش می یابد، البته از مهمترین ویژگی آن دستور جهاد دادن علیه کشور های مسلمان است 


قسمت 1&2 به پایان رسید! قسمت جدید به زودی…

3.3 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله
باخبرم کن
باخبر شدن از

33 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام دیدگاه ها